تا پایان دولت دوازدهم

بهره برداری از ۳۱۰ طرح با اعتبار ۶۲ هزار میلیارد تومان

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، از بهره برداری از ۳۱۰ طرح با اعتبار ۶۲ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.

بهره برداری از ۳۱۰ طرح با اعتبار ۶۲ هزار میلیارد تومان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای حمیدرضا مومنی در نشست خبری با اعلام این مطلب افزود: از این تعداد ۱۰۰ طرح متعلق به قشم و با اعتبار ۳۱ هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه سه درصد این اعتبار که مربوط به طرح‌های زیرساختی است از سوی منطقه آزاد و ۹۷ درصد آن را بخش خصوصی تامین می‌کند گفت: ۲۴ پروژه نیز با رقم ۹ هزار میلیارد تومانی در بخش‌های مختلف توسعه فرودگاه، توسعه بندر و اسکله و جاده سازی در قشم انجام خواهد شد.
آقای مومنی افزود: سهم ارزی منطقه آزاد قشم در ۱۰۰ طرح تعیین شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو است که به طور عمده در حوزه انرژی، نفت و گاز است که این مبلغ با مشارکت بخش خصوصی داخلی تامین خواهد شد.
مدیر عامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در ۶ سال گذشته در برخی بخش‌ها به اندازه ۲۰ سال کار انجام شده است گفت: در حوزه گردشگری قبل از تصدی بنده ۳ هزار و ۵۷۰ تخت اقامتی در قشم وجود داشت، اما امروز این رقم به حدود ۹ هزار ظرفیت اقامتی افزایش یافته است.
آقای مومنی افزود: هزار و ۵۰۰ تخت اقامتی نیز برای نوروز امسال آماده بهره برداری بود، اما به علت بحران ویروس کرونا منتفی شد و این آمادگی وجود دارد که در صورت مهیا بودن شرایط، تا پایان سال به بهره برداری برسد.
وی به اقدامات در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: در حوزه انرژی به علت اینکه برق از سرزمین اصلی به جزیره قشم منتقل می‌شد یک وابستگی جدی وجود داشت، اما امروز هزار مگاوات برق در مراحل نهایی بهره برداری است.
آقای مومنی با بیان اینکه ۳۴۰ مگاوات برق با پست ۲۲۰ ولت در اختیار شبکه قرار گرفته است افزود: سه سرمایه گذار از جمله مپنا، غدیر و پاسارگاد هر یک ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را در دستور کار قرار داده اند که هر کدام از آن‌ها توانایی تولید صد هزار متر مکعب آب را دارند.
وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها تا پایان سال به بهره برداری رسیده و به شبکه سراسری متصل می‌شود گفت: ما در اوج مصرف ۲۵۰ تا ۲۸۰ مگاوات برق نیاز داریم که باید در اختیار شبکه قرار گیرد.
آقای مومنی افزود: یکی از چالش‌های جدی ما در توسعه، بحث تامین زیرساخت‌ها در بخش انرژی بود و اقدامات انجام شده این نقیصه را برطرف کرد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم به اقدامات انجام شده در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت: هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در این بخش تحویل شده و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر نیز تا سه ماه آینده برای تولیدات در بخش شیلات تحویل خواهد شد.
وی تولید ۲۵ هزار تن میگو و صادرات ۹۵ درصدی آن را یکی از برنامه‌ها در بخش شیلات بیان کرد و افزود: با انجام این اقدامات می‌توانیم یکی از قطب‌های تولید میگو در کشور باشیم.
آقای مومنی با بیان اینکه امروز ۲۶ هزار تن درخواست برای پرورش ماهی در دریا (در قفس) داشتیم گفت: از ۲۰۰ هزار تن تولید ماهی در قفس، تولید ۸۰ هزار تن سهم منطقه آزاد قشم است که اکنون رقم آن بسیار کم است، اما بر اساس برنامه‌های تدوین شده برای تولید ۲۶ هزار تن ماهی در قفس قرارداد بستیم که تا پایان دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با افزایش نرخ ارز برای تامین تجهیزات و امکانات تولید ماهی در قفس با مشکل مواجه شدیم گفت: تولید ۳۰ هزار تن ماهی در قفس تا پایان دولت دوازدهم در دستور کار است.
آقای مومنی به اقدامات انجام شده در حوزه نفت و گاز اشاره کرد و افزود: نخستین پالایشگاه با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه آماده بهره برداری است.
وی با بیان اینکه ذخیره سازی نفت تا ۳/۲ میلیون بشکه آماده بهره برداری است گفت: این طرح‌ها در ۲۰ شهریور از سوی رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
آقای مومنی اضافه کرد: طرح تولید ۳/۲ میلیون بشکه نفت همزمان با افتتاح طرح قبلی کلنگ زنی می‌شود که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برنامه تولید ۱۲ میلیون بشکه نفت در دستور کار است گفت: اسکله ستاره قشم نیز به اتمام رسیده که تا ۲۰ شهریور به بهره برداری می‌رسد.
آقای مومنی گفت: ۱۵ طرح در ۲۰ شهریور به بهره برداری خواهد رسید که در حوزه ذخیره سازی، برق (اتصال ۱۷۴ مگاوات برق به شبکه)، هتلینگ و طرح‌های خدمات شهری و توسعه روستایی است.
وی با اشاره به شهر درگهان بعنوان شهری که در اقتصاد موثر است، افزود: یک عقب افتادگی معناداری در درگهان وجود داشت که همزمان با میلاد پیامبر اسلام (ص) همایشی با عنوان ”درگهان در مسیر توسعه“ با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در قالب ۱۰ طرح برگزار خواهد شد.
 
رفع تصرف از ۱۰۰ هکتار زمین در قشم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، از رفع تصرف از ۱۰۰ هکتار اراضی ملی از ابتدای سال تا کنون خبر داد.
آقای حمیدرضا مومنی ارزش این زمین‌ها را ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: با هماهنگی‌ها توانستیم ساخت و ساز‌ها در این اراضی را تخریب و برخی افراد را به دستگاه قضائی معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه حساسیت ویژه‌ای در خصوص زمین خواری دارد افزود: نهایت همکاری در کل استان هرمزگان میان دستگاه قضائی، انتظامی و امنیتی برای مبارزه با زمین خواری در حال انجام است.
آقای مومنی به تشکیل شعبه قضائی خاص برای رسیدگی به تخلافات زمین خواری اشاره کرد و گفت: به توصیه دستگاه قضائی قشم، همه مناطق پرخطر، شناسایی شده و یگان حفاظت از اراضی در این منطقه به طور جدی فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه گشت‌های ویژه در منطقه آزاد قشم برای مبارزه با زمین خواری فعال است افزود: تشکیل ضابطان قضائی و ورود آن‌ها به موارد تصرفات غیرقانونی، از دیگر اقدامات انجام شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای رفع تصرف از اراضی ملی بسیار نتیجه بخش بوده است گفت: اگر با همین روش پیش برویم، تا ۵ ماه آینده موضوع زمین خواری در قشم، به طور کلی منتفی می‌شود.
آقای مومنی با تاکید بر اینکه از بیت المال کوتاه نمی‌آییم افزود: بر سر حفاظت از اراضی ملی به طور قطع حساسیت داریم و همه توان خود را برای صیانت از آن به کار می‌گیریم.
وی گفت: زمین‌ها باید بر اساس ضوابط در اختیار افراد قرار گیرد و اجازه نمی‌دهیم کسی خارج از قانون عمل کند و در رفع تصرف از اراضی ملی، بیش از ۲۰ سال گذشته، کار انجام شده است.
مدیر عامل منطقه آزاد قشم درباره اعلام دارائی مدیران این منطقه نیز گفت: موضوع اعلام دارائی ها، یک بحث پیشنهادی بود و در قدم نخست، معاونت توسعه منابع این منطقه، دارائی‌های خود را اعلام کرد.
آقای مومنی با بیان اینکه همه مدیران در منطقه آزاد قشم، برای اعلام دارائی‌های خود، اعلام آمادگی کردند افزود: ۱۰۰ درصد مدیران در این موضوع، همکاری کردند.
وی گفت: دارائی من و خانواده ام را نیز در فرم مربوط، اعلام کردم و این اقدامات برای شفاف سازی بسیار موثر است.
آقای مومنی افزود: همه این اطلاعات، جمع آوری و در اختیار دستگاه قضائی قشم برای مراحل بعدی قرار می‌گیرد.
مدیر عامل منطقه آزاد قشم درباره قاچاق ته لنجی نیز گفت: در قشم، قاچاق وجود دارد و بسیاری از این موارد، به بی تدبیری مربوط می‌شود.
آقای مومنی با بیان اینکه وقتی مسئولان درباره واردات گروه ۴ (کالا‌های لوکس و غیر ضروری) تصمیم گیری نمی‌کنند افزود: این موضوع باعث سوق پیدا کردن این کالاها، به سمت قاچاق می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر قرار است با قاچاق مبارزه شود، باید اقدامات کارساز و موثر انجام شود، اما به نظر من راه حل‌ها نتیجه بخش نیست.
آقای مومنی با بیان اینکه ۸۰ میلیون دلار در سال، سهمیه واردات منطقه آزاد قشم است گفت: بیش از ۱۴ هزار مغازه در این منطقه فعالیت می‌کند که باید امورات خود را بگذرانند.
وی تاکید کرد: باید کالا‌ها از جمله کالا‌های لوکس وارداتی در منطقه آزاد قشم تولید شود که این اقدامات صورت گرفته و در بحث تولید عطر و ادکلن و لوازم بهداشتی، هشت کارخانه فعالیت می‌کنند و ۶ کارخانه دیگر نیز در دست احداث است.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها