بانک مرکزی:

اقساط وام‌های قرض‌الحسنه مسترد می‌شود

اگر بانک‌ها اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه سررسید شده در مدت زمان اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار از حساب تسهیلات گیرندگان یا ضامن‌ها برداشته کردند باید به آنها بازگردانده شود. این اتفاق در راستای کمک و حمایت از کسب‌وکارهای خرد و زیان‌دیده از شیوع بیماری کرونا و معوق شدن پرداخت تسهیلات و تسهیلات قرض‌الحسنه انجام شد.

اقساط وام‌های قرض‌الحسنه مسترد می‌شود

کرونا به اندازه بخش سلامت بخش اقتصادی و کسب‌وکار را نیز تحت تاثیر قرار داد. پیش از این بانک مرکزی و دولت اعلام کردند که برای ادامه بقا و حیات مشاغل خرد، تسهیلات و چک‌های این نوع مشاغل استمهال می‌شود. اما به یکباره بسیاری از فعالان اقتصادی در تعیطلات نوروز و قرنطینه اعلام کردند که اقساط تسهیلات آنها به طور خودکار از حساب آنها کسر شده است. این موضوع هم زمان با پایان تعطیلات و شکستن نصفه و نیمه قرنطینه یا همان فاصله‌گذاری اجتماعی موجی از نگرانی و اعتراض بین اصناف را پدید آورد. به همین دلیل بانک مرکزی اعلام کرد: اگر بانک‌ها اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه سررسید شده در مدت زمان اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار از حساب تسهیلات گیرندگان یا ضامن‌ها برداشته شده باید به آنها بازگردانده شود.

این اتفاق در راستای کمک و حمایت از کسب‌وکارهای خرد و زیان‌دیده از شیوع بیماری کرونا و معوق شدن پرداخت تسهیلات و تسهیلات قرض‌الحسنه انجام شد. به گزارش مستقل آنلاین بانک مرکزی با بخشنامه‌ای نحوه و شیوه رسیدگی به این موضوع را به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد:

«پیرو بخشنامه شماره ۹۸/۴۳۵۶۵۲ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ موضوع ابلاغ مصوبه شورای محترم پول و اعتبار در خصوص تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا، به این وسیله پس از برخی گزارش‌های واصله مبنی بر برداشت‌های متفاوت و در برخی موارد ناصحیح از گستره شمول مصوبه فوق به ویژه در خصوص دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز طرح بعضی شکایات، سوالات و ابهامات در این رابطه، متذکر می‌شود تمامی دریافت کنندگان قرض‌الحسنه فارغ از اینکه امکان پرداخت و یا وصول اقساط از آنها وجود داشته باشد و نیز قطع نظر از نوع کسب و کار و فعالیت دریافت‌کننده قرض‌الحسنه، مشمول استفاده از مزایای بخشنامه فوق الذکر می‌باشند.

بنابراین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند چنانچه مبالغ اقساط قرض‌الحسنه سررسید شده در بازه زمانی موضوع مصوبه صدر الاشاره از حساب تسهیلات گیرندگان یا ضامنین آنها برداشت شده است را مسترد نمایند.

با توجه به این موارد خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۹/۱۹۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۹ به تمامی واحدهای ذی ربط آن بانک مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها