ایمپاسکو مجموعه‌ای برای توانمندی سازی و واگذاری

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در زمان تاسیس، یک شرکت سهامی خاص برای تهیه مواد اولیه غیر فلزی تاسیس شد.

ایمپاسکو مجموعه‌ای برای توانمندی سازی و واگذاری

به گزارش سرویس اقتصادی مستقل آنلاین این شرکت پس از مدتی فعالیت در بخش تهیه و تولید مواد اولیه فولاد ایران و سپس تبدیل به مجموعه‌ای به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران شد. مجموعه‌ای که بنا به ضرورت هدفش تامین مواد اولیه برای صنایع فولاد ایران شد. بنابراین سعی شد تا شرکت‌های تولید کننده زغال‌سنگ، سنگ آهن و…. را مدیریت کند. این روند تا زمان اجرایی شدن قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ادامه پیدا کرده و پس از آن تعداد زیادی از این شرکت‌ها بنا به ضرورت واگذار شدند.

شرکت‌های مطرح، سودآور و پیشرو در بازار سهام

به گزارش مستقل آنلاین شرکت‌هایی مانند چادرملو، گل‌گهر، زغال‌سنگ کرمان، طبس که در حال حاضر جزو شرکت‌های مطرح، سودآور و پیشرو در بازار سهام هستند. هر چند این واگذاری‌های با شیوه خصوصی‌سازی توانست شرکت‌ها را به وضعیت بهتری برساند، اما روند  ایجاد مجموعه‌های دیگر در بخش تولید و اقتصادی واقعی در این شرکت ادامه یافت. تجهیز معادن سنگ آهن جلال آباد، چاه گز، میشدوان، گل‌گهر دو و چهار، کک سازی زرند،‌ زغال‌سنگ طبس، پتاس خور و بیابانک و….. همه جزو طرح‌هایی بود که این مجموعه آن را دنبال کرد تا بتواند به اهدافی مجموعه طراحی کرده بود برسد. هرچند تعداد زیادی از این مجموعه پس از اینکه به شکل یک شرکت ساختار یافته و سودآور تبدیل شد به مالکیت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در آمد. برای مثال شرکت گل‌گهر در منطقه‌ای واقع شده که به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین مناطق معدنی- صنعتی در خاورمیانه فعالیت می‌کند که ذخیره‌ای حدود ۱۲۰۰ میلیون تن دارد. مجموعه‌ای در بورس اوراق بهادار یکی از شرکت‌های ‍‍پیشرو در صنایع معدنی است که فقط ارزش بازار آن در حال حاضر  ۳۶۴.۳۶۸  میلیارد ریال است. 

استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن

یا شرکت دیگر مانند چادرملو که یکی از مهمترین بنگاه‌های تامین زنجیره استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره است. در سال ۸۳ این شرکت فقط ۳ خط تولید با ظرفیت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتن کنسانتره آهن فعالیت می‌کرد این شرکت در سال ۹۷ با وجود همه تحریم‌ها به اداف تولید شمش فولاد دست پیدا کرد و در حال حاضر سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد تولید می‌کند. روند توسعه این شرکت از سال ۸۳ تا کنون ادامه داشته به طوری‌که عملیات باطله برداری و استخراج سنگ آهن از ۱۹ میلیون تن در سال ۸۳ به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش داده است. ارزش کنونی بازار این شرکت در بازار سرمایه حدود ۲۶۷.۳۲۰ میلیارد ریال است. این موارد تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های مدیریتی و به سرانجام رساندن تلاش‌های جمعی برای ساختن مجموعه‌هایی از طرف ایمپاسکو است.

پس از آن قرار بود خود این شرکت هم در لیست واگذاری شرکت‌های اصل ۴۴ قرار بگیرد اما در حال حاضر یعنی پس از سال ۹۳ از لیست واگذاری‌ها خارج شده و قرار شد به عنوان بازوی اجرایی- عملیاتی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی فعالیت کند. فعالیت‌های کنونی این سازمان در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و فراوری معادن، توسعه و تجهیز معادن متمرکز شده است. در شرایط فعلی بیشتر فعالیت‌های این شرکت بر نظارت و مدیریت متمرکز شده است.  

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها