خیز تسه برای خروج از کما/ بهبود نسبی قیمت و تعداد معاملات

مستقل آنلاین/میزان استقبال از خرید اوراق تسهیلات مسکن در پی اعلام خبر موافقت بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن، افزایش یافت.

خیز تسه برای خروج از کما/ بهبود نسبی قیمت و تعداد معاملات

 ابتدای هفته گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از موافقت بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن خبر داد؛ اگرچه وی از بیان جزئیات بیشتر و اینکه موافقت بانک مرکزی با کدام نوع از انواع تسهیلات مسکن موجود در شبکه بانکی بوده، خودداری کرد، اما با توجه به اینکه اسلامی از افزایش سقف وام ۱۶۰ میلیون تومانی به ۲۵۰ میلیون تومانی سخن گفته است، به نظر می رسد این افزایش سقف تسهیلات به وام مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برمی گردد. هرچند که موافقت بانک مرکزی مشروط به توان بازپرداخت اقساط تا سقف ۵ میلیون تومان از سوی وام گیرنده اعلام شد.

با این حال انتشار همین خبر کافی موجب شده بازار اوراق تسهیلات مسکن از رکود بی سابقه و افت شدید قیمت ها در هفته پایانی خرداد و هفته نخست تیر ماه خارج شده و به رونق نسبی بازگردد و قیمت ها تا حدودی بهبود یابد.

در معاملات امروز فرابورس در ۹ نماد معاملاتی قیمت هر برگه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۴۷ هزار تومان قرار دارند و گران ترین برگه به نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۵ (اوراق تسهیلات صادره در مرداد ۹۷) با قیمت ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان اختصاص دارد.

امروز همچنین سایر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز در کانال ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان خرید و فروش می شود و در نماد معاملاتی تسه ۹۶۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ۹۶) ارزانترین معامله با نرخ ۳۸ هزار و ۳۵۵ تومان صورت گرفته است.

علی رغم آنکه دو هفته از آغاز تیر ماه می‌گذرد، همچنان بسیاری از دارندگان اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ماه امسال با فروش اوراق تسهیلات مسکن با نماد تسه ۹۸۰۳ بازار این اوراق را گرم نگه داشته‌اند به گونه ای که در معاملات روز جاری این اوراق در فرابورس، ۲ هزار و ۵۲۰ نفر به عرضه بیش از ۳۲ هزار برگه اوراق تسه ۹۸۰۳ به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اقدام کرده اند.

همچنین برگه های صادره در اردیبهشت ماه امسال با عرضه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ برگه و ایجاد صف خرید از سوی ۷۵۰ نفر در رتبه دوم از نظر حجم خرید و فروش قرار گرفته اند. در سه نماد معاملاتی متعلق به ماه های پایانی سال ۹۷ نیز حجم خرید و فروش اوراق بیش از هزار برگه است که برای هر نماد بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ نفر صف خرید ایجاد شده است.

با توجه به اینکه میانگین قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس ۴۵ هزار تومان است، ارزش هر وام مسکن ۱۴۰ میلیون تومانی به عنوان سقف تسهیلات خرید مسکن در تهران از سوی زوجین که می بایست ۲۴۰ برگه خریداری کند به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها