کارشناسان حمل نقل دریایی در گفت گو با مستقل آنلاین عنوان کردند

اشتغال زایی،مهم ترین شاخصه گردشگری دریایی/ بی مهری به گردشگری دریایی کشور

آزاده کاری/ مستقل آنلاین-ﺻﻨﻌﺖ گردشگری ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﺰاﯾﻨﺪه ای رو ﺑﻪ رﺷﺪ اﺳﺖ.ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﭘﻬﻨﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺤﯿﺢ آن، اﯾﻦ اﻣﮑﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﻮﻣﯿﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ از ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎدی ﺳﻮد ﺑﺒﺮﻧﺪ و در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزﻧﺪ.

اشتغال زایی،مهم ترین شاخصه گردشگری دریایی/ بی مهری به گردشگری دریایی کشور

کارآفرینی به عنوان موتور محرکه اقتصاد، عامل توسعه و گسترش فرآیند تولید ثروت، دانش و اشتغال است. به عبارت دیگر کارآفرینی یکی از عوامل مهم در امنیت اقتصادی یک کشور است. در این راستا، توجه به بخش هایی از صنایع و منابع کشور که پتانسیل بالایی در توسعه کارآفرینی و ایجاد ثروت دارند و تا به حال آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته اند می تواند فرصت های چشمگیری را ایجاد کند.

از جمله این صنایع می توان به صنعت عظیم گردشگری اشاره کرد. صادق خیاطی کارشناس حمل و نقل دریایی در این باره به مستقل آنلاین گفت: ایران با داشتن مرز طولانی با دریا به عنوان یک کشور دریایی شناخته شده و باید بتواند از این فرصت خداداد نیز به خوبی بهره برده و از دریا به عنوان محور توسعه و پیشرفت استفاده کند.

به گفته او ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﯾﮑﯽ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻗﺘﺼﺎدی دﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود. اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ12 % از ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟص داﺧﻠﯽ ﺟﻬﺎن و 0.07 از ﻣﺸﺎﻏﻞ دﻧﯿﺎ را اﯾﺠﺎد کرده است.ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﻪ رﺷﺪ ﺧﻮد اداﻣﻪ داده، ﺗﻌﺪاد ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﻧﻘﺶ ﮔﺮدﺷﮕﺮی در اﻗﺘﺼﺎد دﻧﯿﺎ ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ شده است. ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﻣﺮوزه ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺘﻨﻮع ﺗﺮ و ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ.

این کارشناس حمل و نقل دریایی با بیان این که اﻣﺮوزه ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮ ﺗﻌﺪاد ﺳﻔﺮﻫﺎی ﺧﻮد اﻓﺰوده اﻧد،‌تصریح کرد:مسافران تاﮐﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﻣﻘﺎﺻﺪ دارند ، ارزش ﺑﯿﺸﺘﺮی را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﮐﺮد ﺧﻮد اﻧﺘﻈﺎر داﺷﺘﻪ و ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺘﺮی هستند. ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در زﻣﯿنه ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﯾﮏ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎﯾﺪ از ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ شرایط ﭘﺎﯾﺪاری ایجاد شود و به ﻣﻨﻈﻮر داﺷﺘﻦ ﭘﺎﯾﺪاری باید به دﻗﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد.

او ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻓﻮاﯾﺪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی را، اﺷﺘﻐﺎل زاﯾﯽ آن ﺑﺮای ﺑﻮﻣﯿﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ عنوان کرد و گفت: اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﺰاﯾﻨﺪه ای رو ﺑﻪ رﺷﺪ اﺳﺖ و ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻣﺤﯿﻂ  ﻣﯽشود. ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﭘﻬﻨﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺻﺤﯿﺢ آن اﯾﻦ اﻣﮑﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﻮﻣﯿﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ از ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎدی ﺳﻮد ﺑﺒﺮﻧﺪ و در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزﻧﺪ. ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻫﺎی ﺑﺎﻟﻘﻮه ﮐﺸﻮر ﻣﺎ در ﺻﻨﻌﺖ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدی از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺻﻮرت ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﺷﺪن می تواند در رﻓﻊ ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻌﻀﻼت و ﻣﺸﮑﻼت ذﮐﺮ ﺷﺪه ﻣﺆﺛﺮ و ﮐﺎرﺳﺎز ﺑﺎﺷﺪ.

وی افزود: ﭘﺮواﺿﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ و دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ فواﯾﺪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎدی و ﻏﯿﺮﻣﺎدی ﺣﺎﺻﻞ از آن ﻗﺒﻞ از ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻧﺠﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﺎﻣﻊ و ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ اﺑﻌﺎد و اﻣﮑﺎﻧﺎت و محدودیت های ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر است.

بی مهری به گردشگری دریایی کشور

 

پورنگ پورحسینی کارشناس گردشگری دریایی نیز در گفت و گو با مستقل آنلاین از عدم توجه مسوولان به گردشگری دریایی گلایه کرد و گفت:سال هاست که به شکلی پیوسته از فرصت های توسعه گردشگری دریایی در کشور  می گویند و می گوییم، اما به شکلی آشکار هنوز سودی از انبوه پتانسل های ما در صنعت گردشگری دریایی، نصیب مردم خوب کشورمان نشده و با تداوم روند موجود نیز محتملا هرگز نخواهد شد.

او ادامه داد: حقیقت امر این است که علاوه بر بی مهری با گنجینه های طبیعی خداداد کشور که نمود آشکار آن را می توان در سرازیر شدن انبوه پساب ها و وضع فاجعه بار پسماندهای استان های شمالی در ارتباط با نگین تتیس مشاهده کرد، آشکارا از تولید محصولات ارزشمند گردشگری از جاذبه های گردشگری دریایی خود بر مبنا و به شکلی سازگار با فرهنگ و قوانین جاری کشور خود، ناتوان هستیم.

او با بیان این که هنر برنامه ریزان و فعالان گردشگری را می توان در «تولید محصولات نهایت ارزشمند گردشگری برای مطلوب ترین بازارهای در دسترس گردشگری بر مبنای قابلیت های محوری یک سرزمین با کمترین هزینه ممکن دانست، افزود: تا زمانی که فعالان گردشگری دریایی کشور با رها کردن دغدغه های روزمره، دور یک میز ننشینند و به شکلی واقع بینانه نقشه راهی برای توسعه حقیقی گردشگری دریایی بر مبنای انبوه قابلیت های محوری مطلوب برای بازارهای واقعی هدف گردشگری کشور عزیزمان با صرف هزینه ای منطقی، تهیه نکرده و خود را ملزم به اجرای آن ندانند و تا زمانی که ما به ارزش اکوسیستم ها و بسترهای طبیعی دریاها در دو سوی شمالی و جنوبی ایران عزیزمان پی نبریم و در حفظ و نگهداری آنها برای فرزندانمان به شکلی واقعی نکوشیم، همچنان باید شاهد بهره برداری کشورهای همسایه خود از این فرصت های خداداد باشیم و بر حال خود حسرت خورده و نگران آینده فرزندانمان، باشیم.

 

لنج سازی، فرصت مناسب گردشگری دریایی

 در این راستا دانش کهن لنج سازی کشورمان که خوشبختانه سال ها پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده را می توان تنها یکی از همین بسترها برای تولید محصولات ارزشمند گردشگری دانست که تا کنون سود لازم از آن نصیب مردم خوب سرزمینمان نشده است. البته با اندکی جستجو می توان انبوهی از فرصت های ارزشمند مرتبط با دریا را در فرهنگ بومی مردمان خوب سواحل جنوبی و شمالی کشور عزیزمان یافت، از شیوه های خاص صید گرفته تا فولکلورها (باورهای عامیانه) خاص و بعضا منحصر به فرد مرتبط با دریا که در هماهنگی کامل با فرهنگ و قوانین کشور ما، می توانند سالانه هزاران هزار گردشگر را از دوردست ها راهی کشور عزیزمان کنند؛ چه رسد به ایجاد تحرکی تازه در ابر بازار گردشگری داخلی.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها