عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران

موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو D8 تاثیری بر صادرات ندارد

مستقل آنلاین/آزاده کاری- سال هاست با برخی از این کشورها مانند مصر رابطه ای نداریم و برعکس با کشور ترکیه مراودات خوبی داشته و تعرفه تجارت ترجیحی نیز امضا کرده ایم بنابراین تصور نمی کنم اتفاق جدیدی در این حوزه رخ دهد.تصور من بر این است که دولت با این اقدام بیشتر به دنبال یک کار تبلیغاتی است .

موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو D8 تاثیری بر صادرات ندارد

حمید زادبوم معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران از انجام موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو D8خبر داد و گفت: موافقتنامه تجارت با کشورهای اوراسیا انجام شده و تا دو ماه آینده اجرا می‌شود

به گزارش مستقل آنلاین حمید زادبوم در گردهمایی معاونان صنایع استان‌های کشورصبح امروز با اعلام این خبر افزود: با ظرفیت سنجی کشورهای همسایه می‌خواهیم صادرات به ۱۵ کشور همسایه را دو برابر کنیم.او به فعال سازی ظرفیت های تولیدی در راستای صادرات خبر داد و گفت: شناسایی موانع صادرات و فعال سازی بازارهای مختلف از جمله سیاست های وزارت صنعت است.

او به موافقتنامه تجارت با کشورهای اوراسیا، اکو، سازمان همکاری های اسلامی و کشورهای D8اشاره کرد و گفت: موافقتنامه ترجیحات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در9 فصل با بیش از 100 ماده به انضمام جدول امتیازات اعطایی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشمول360 قلم کالا (بر اساس کد8رقمی HS) و جدول امتیازات اعطایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران مشمول 502 قلم کالا (براساس کد10 رقمی HS) است که از 862 ردیف تعرفه، تعداد 223 ردیف آن محصولات کشاورزی و 369 ردیف آن را محصولات صنعتی تشکیل می‌دهند .

زادبوم همچنین گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو D۸ مشتمل بر یک مقدمه و 34 ماده در سال 98 اجرا شده است.

او به انجام موافقتنامه تجارت دوجانبه بین ترکیه، بنگلادش، سوریه اشاره کرد و گفت: با کشورهایی چون مالزی، هند و پاکستان نیز موافقت نامه های تجاری و آزاد در حال انجام است.او همچنین از فعال شدن رایزنان صادراتی در15 کشور هدف خبرداد.

سیدرضی حاجی آقا میری عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت و با مستقل آنلاین در این باره گفت: همان طور که می دانید کشورهای عضو D8 کشورهای مسلمان در حال توسعه هستند که بعضا از شرایط اقتصادی خوبی نیز برخوردار نیستند بنابراین برقرار ارتباط و تعامل با این کشورها از جمله پاکستان یا نیجریه نمی تواند چندان راهگشا باشد.

او ادامه داد: از سوی دیگر سال هاست با برخی از این کشورها مانند مصر رابطه ای نداریم و برعکس با کشور ترکیه مراودات خوبی داشته و تعرفه تجارت ترجیحی نیز امضا کرده ایم بنابراین تصور نمی کنم اتفاق جدیدی در این حوزه رخ دهد.تصور من بر این است که دولت با این اقدام بیشتر به دنبال یک کار تبلیغاتی است .این که بگوید به مشکلات صادرکنندگان توجه دارد و به دنبال راه حل است. البته این را هم باید مد نظر داشت که به دلیل شرایط سیاسی عملا دست دولت بسته است و حتی اگر بخواهد هم دراین شرایط نمی تواند کار زیادی انجام دهد.

لازم به یادآوری است گروه D8 در روز 15 ژوئن سال 1997 و پس از پیشنهاد نخست‌وزیر وقت ترکیه برای شکل‌گیری یک گروه متشکل از کشورهای مسلمان در حال توسعه شکل گرفت. به همراه ترکیه، اندونزی، ایران، بنگلادش، مصر، مالزی، نیجریه و پاکستان نیز در این گروه حضور دارند و مرکز آن نیز در استانبول ترکیه واقع است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها