رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت و گو با مستقل آنلاین :

راه اندازی اینستکس هیچ تاثیری بر تجارت کشور ندارد

مستقل آنلاین/آزاده کاری-کالاهایی که در این توافق مالی مورد توجه قرارگرفته اند ،کالاهایی هستند که از سوی امریکا تحریم نشده اند. برای مثال دارو تحریم نیست و برای آن یک کمک مالی در نظر گرفته اند تا شرایط واردات دارو تسهیل شود.این موضوع مشکلات تجاری کشور را حل نکرده و فقط کمک مختصری به واردات کالاهای ضروری می کند.

راه اندازی اینستکس هیچ تاثیری بر تجارت کشور ندارد

عملیاتی شدن سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران (اینستکس)روز گذشته در پایان نشست نمایندگان ایران، چهار کشور باقی مانده در توافق هسته‌ای و اتحادیه اروپا اعلام شد. آلمان، انگلیس و فرانسه یک سازوکار پرداختی برای شرکت های اروپایی راه اندازی کرده اند تا تجارت با ایران را ادامه دهند. این سازوکار اینستکس نام دارد و در تلاش است تا آثار سوء خروج آمریکا از توافق هسته ای علیه ایران را خنثی کند.

در واقع تحریم های آمریکا علیه ایران باعث شده تا روابط سیستم بانکی بین المللی با مؤسسات مالی ایران دچار محدودیت هایی شود و در پی آن بانک های جهان از انتقال پول به ایران به خاطر ترس از تحریم ها خودداری کنند. به همین دلیل اروپایی ها تصمیم گرفتند با راه اندازی سازوکار مالی اینستکس تجارت با ایران را تسهیل کنند. این سیستم بدون انتقال پول و به صورت مبادله کالا به کالا میان ایران و اروپا عمل خواهد کرد.

طبیعتا این کانال مالی مراودات ایران با جهان را امکان‌پذیر کرده و نه تنها واردات کالاهای اساسی چون دارو و دیگر اقلام مورد نیاز را در مرحله اول امکان پذیر می‌کند بلکه شرایط را برای صادرات کالا از ایران نیز مهیا خواهد کرد که این به معنای ورود ارز به کشور است. این در حالی است که سیدرضی حاجی آقا میری رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران معتقد است راه اندازی اینستکس هیچ کمکی به تسهیل تجارت ایران نمی کند.

آقا میری در گفت و گو با مستقل آنلاین با اشاره به این که راه اندازی اینستکس هیچ تاثیری بر صادرات کشور ندارد، توضیح داد: انتقال پول از طریق بانک ها در شرایط تحریم مهم ترین چالش صادرکنندگان است. راه اندازی اینستکس که روز گذشته بالاخره نهایی شد، شامل نفت، پتروشیمی و میعانات نفتی نمی شود زیرا معامله این کالاها تحریم است و وقتی معامله نشود ارزی هم جا به جا نخواهد شد. کالاهایی که در این توافق مالی مورد توجه قرارگرفته اند کالاهایی هستند که از سوی امریکا تحریم نشده اند. برای مثال دارو تحریم نیست و برای آن یک کمک مالی در نظر گرفته اند تا شرایط واردات دارو تسهیل شود.این موضوع مشکلات تجاری کشور را حل نکرده و فقط کمک مختصری به واردات کالاهای ضروری مردم می کند.

باید اجازه دهند ارز به هر نحو ممکن وارد کشور شود

او در پاسخ به این که آیا بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز صادراتی باعث تسهیل بازگشت ارز صادراتی به کشور می شود یا خیر ، گفت: به نظر من بخشنامه های بانک مرکزی هیچ ارزشی ندارد. باید اجازه دهند صادرکنندگان به هر نحوی که می توانند ارز را وارد کشور کنند در این شرایط که ارتباط مان با دنیا قطع است،تعیین مقررات اصلا معنی ندارد.

آقا میری در ادامه افزود: آمارها نشان از کاهش میزان صادرات طی سه ماه سال جاری دارد و با توجه به تحریم ها غیر از این هم نمی شد انتظار داشت.روابط بانکی ما واقعا با چالش بزرگی مواجه است و هر روز نیز این چالش بزرگتر می شود.

او ادامه داد:تحریم های مستقیم که تکلیفش مشخص است و برخی کالاها رسما و صراحتا مورد تحریم قرار گرفته اند مانند پتروشیمی. کالاهای دیگری هم که در لیست تحریم ها قرار ندارند ، بعد از صادر شدن با مشکل انتقال ارز مواجه  می شوند. در صورتی که صادرکننده نتواند پول خود را وارد کشور کند چرخه صادرات متوقف می شود.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در پاسخ به این آیا بخش خصوصی پیشنهاد و راهکاری برای حل مشکلات صادرات دارد که به دولت عرضه کند،‌گفت:راهکار حل مشکلات تجارت و بازرگانی،‌اقتصادی نیست که اتاق بازرگانی بتواند برای آن پیشنهاد ارایه کند. ریشه این مشکلات سیاسی است و طبعا اتاق ایران هم جایگاه سیاسی ندارد که بتواند راهکاری ارایه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها