خزانه دار اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با مستقل آنلاین عنوان کرد

دو سیاست اصلی دولت در قبال رمز ارزها / رمز ارزها ،‌فرصتی برای عبور از تحریم ها

مستقل آنلاین/آزاده کاری- امروز برای ما یک ضرورت است که بتوانیم متناسب با نیازها، دامنه و شمولیت حدود این نوع تراکنش ها را در سیستم مالی و پولی خودمان به رسمیت بشناسیم.البته در ایران به دلیل تحریم های بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول در بازارهای بین المللی این موضوع می تواند یک فرصت و راهکار باشد . استفاده از این رمز ارزها نیازمند ایجاد زیرساخت هاست.

 دو سیاست اصلی دولت در قبال رمز ارزها / رمز ارزها ،‌فرصتی برای عبور از تحریم ها

عصر روز گذشته در جلسه‌ هیات وزیران، دولت با استخراج ارز دیجیتال از طریق دریافت مجوز از وزارت صنعت موافقت کرد.این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش، بانک مرکزی هرگونه فعالیت در حوزه‌ رمزارزها را غیرمجاز اعلام کرده بود.بر اساس تصمیم جدید هیات دولت، استفاده از رمزارزها صرفا با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان است و مشمول حمایت و ضمانت دولت یا سیستم بانکی نمی‌شود، ضمن اینکه بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نخواهد بود. همچنین استخراج رمزارز نیز همچون سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صادرات ارز دیجیتال و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه‌ی اقتصادی کشور است.

تصمیم دولت برای موافقت با استخراج ارز دیجیتال درحالی اعلام شد که هنوز هم قانون‌گذاری صریحی درباره‌ آن انجام شده است و همین موضوع باعث می‌شود تا نظرات پیرامون ارزهای دیجیتال، استخراج آن‌ها و آینده‌شان در کشورمان، بسیار ضدونقیض باشد.غلامحسین جمیلی خزانه دار اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با مستقل آنلاین به بررسی نکات مثبت و منفی استفاده از رمز ارزها پرداخت.

جمیلی با بیان این که اعتقادم بر این است رمز ارزها جدای از مشکلات استخراج و این که منبع درآمد برای عده ای شده است،یک حرفه تلقی نشده و متاسفانه به همین دلیل بیشتر مورد توجه عموم مردم و حتی مسوولان قرارگرفته است، تصریح کرد: واقعیت این است که رمز ارزها جنبه های مهم تری از یک فعالیت اقتصادی دارند و اگر امروز نتوانیم نسبت به آن نگاه درست و متناسب با نیازهای مالی و پولی کشور داشته باشیم ،‌قطعا درآینده ضررهای ناشی از دست دادن فرصت های اینچنینی غیر قابل جبران خواهد بود.

ایجاد سازو کار قانونمند برای به رسمیت شناختن رمز ارزها

او با بیان این که دولت باید در این زمینه دو کار مهم انجام دهد، توضیح داد: اول ایجاد ساز و کار قانونمند و سازمان یافته در مباحث پولی و مالی کشور برای به رسمیت شناختن این نوع ارزها و اجازه استفاده از آن هاست. اکنون بسیاری از کشورهای دنیا متناسب با نیازها و استعدادهای داخلی و در محدوده ای از فعالیت های پولی کشورشان از این رمز ارزها استفاده می کنند. در برخی کشورهای اروپایی خریدهای جزیی را نیز می توان با استفاده از ارزهای الکترونیک انجام داد. امادر برخی کشورها فقط خریدهای قابل توجه یا خریدهای منقول توسط رمز ارزها انجام می شود وگاه نیز می توان مالیات ها را با استفاه از ارزهای الکترونیک پرداخت کرد. هر کشور باید بسته به استعدادهایی که دارد ظرفیت استفاده از رمز ارزها را طراحی کند.

ضرورت ایجاد رمز ارز ملی

او ادامه داد: امروز برای ما یک ضرورت است که بتوانیم متناسب با نیازها، دامنه و شمولیت حدود این نوع تراکنش ها را در سیستم مالی و پولی خودمان به رسمیت بشناسیم.البته در ایران به دلیل تحریم های بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول در بازارهای بین المللی این موضوع می تواند یک فرصت و راهکار باشد . استفاده از این رمز ارزها نیازمند ایجاد زیرساخت هاست. اما موضوع مهم تر این است که در جهان کنونی رمز ارزها به سرعت در کشورهای مختلف ظهور پیدا می کنند و بسیاری از کشورها به این فکر افتاده اند که برای خودشان پول دیجیتال ملی داشته باشند فارغ از این که چقدر موفق بوده اند و چقدر توانسته اند در عرصه بین المللی مقبولیت پیدا کنند و چه دستاوردی داشته اند، اما به هر حال اگر کشورهایی قصد دارند که به شکل استقلال یافته تری اقتصاد خود را در عرصه کلان و در سطح بین المللی توسعه دهند قطعا باید مواضع خود را دراستفاده از شیوه های نوین پولی تجهیز کنند.

او ادامه داد: کار دومی که بانک مرکزی باید انجام دهد این است که فرصتی را فراهم آورد تا کشور ما نیز بتواند دارای رمز ارز ملی شود و بتوانیم از آن بهره برداری لازم را ببریم.

رمز ارزها ،‌فرصتی برای عبور از تحریم ها

برخی از کشورها مانند ونزوئلا از رمز ارزها برای دور زدن تحریم استفاده کردند ، جمیلی در پاسخ به این که آیا کشور ما نیز می تواند از این روش برای عبور از تحریم ها استفاده کند،یا خیر ،‌پاسخ داد: یکی از شاخصه های رمز ارزها عدم ردیابی آن در تراکنش هاست و مبدا و مقصد آن برای افراد دیگر به هیچ وجه قابل شناسایی و پیگیری نیست. به دلیل تحریم های بانکی تاجران ما با مشکلات بسیاری مواجه اند و ارزهای دیجیتال می تواند راه حل خوبی برای آن ها باشد. موضوع دوم سرعت به دست آوردن این ارز است که کمتر از یک ساعت می توانید این تراکنش ها را  در حساب تان داشته باشید. همچنین رمز ارزها از ضریب ایمنی بالایی برخوردارند خیلی راحت می توان از آن ها برای جا به جایی های رقم های بالا استفاده کرد. همه این ها  این فرصت را در اختیار دولت ها می گذارند تا بتوانند از رمز ارزها به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم ها استفاده کنند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این که استفاده از رمز ارزها چه تاثیراتی می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد ، تصریح کرد: رمز ارزها دارای ارزش ذاتی هستند و نوسان قیمت دارند.بنابراین ممکن است در اشکال عمومی  مصرف در وهله چندان جذابیت نداشته باشد یا این که خسارت هایی را به بار بیاورد .یعنی شاید نتوان آن را برای عموم مردم تعمیم داد اما می تواند بخشی از هزینه های پولی کشور مانند چاپ اسکناس و مشکلات دیگر پولی و مالی را کاهش داد. در واقع ضریب امنیت بالای این رمز ارزهاست که می تواند برای مصرف کننده نهایی جذابیت داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها