رئیس بانک مرکزی:

مردم منتظر تورم 70 الی 75 درصدی باشند!

رئیس بانک مرکزی در گزارشی که از اقتصاد کشور ارائه کرد به مردم هشدار داد منتظر تورم 70 الی 75 درصدی باشند.

مردم منتظر تورم 70 الی 75 درصدی باشند!

به گزارش مستقل آنلاین،الشرق الاوسط نوشت:

داده های موسسه آمار ترکیه در روز جمعه نشان داد که تورم سالانه قیمت مصرف کننده ترکیه برای اولین بار در سه ماه اخیر به 61.36 درصد در ماه اکتبر کاهش یافته است، زیرا عواقب ناشی از کاهش شدید ارزش لیر در تابستان و افزایش مالیات کاهش یافته است. تورم ماه به ماه  نیز 3.43 درصد بوده است.

شاخص قیمت تولیدکننده داخلی در ماه اکتبر 1.94 درصد رشد ماهانه داشت و سالانه 39.39 درصد افزایش یافت.

نرخ تورم سالانه در شهریور ماه به 61.53 درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود در سال آینده نیز افزایش یابد، هرچند بانک مرکزی نرخ بهره را با 2650 واحد افزایش به 35 درصد رساند.

حافظ گایه ارکان، رئیس بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه گفت: بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی تورم پایان سال جاری را به ترتیب 65 و 36 درصد افزایش داد.

گزارش قبلی تورم این بانک در سه ماه پیش، تورم پایان سال را 58 درصد در سال 2023 و 33 درصد در سال آینده پیش بینی کرده بود. همچنین پیش‌بینی تورم در سال 2025 از 15 درصد به 14 درصد کاهش یافت.

ارکان در یک کنفرانس مطبوعاتی برای ارائه گزارش تورم CBRT گفت که کاهش تورم پس از رسیدن به حدود 70 تا 75 درصد در ماه می آغاز خواهد شد اما مردم منتظر تورم 70 درصدی و موج شدید گرانی باشند.

به گفته ارکان، انتظار داریم تورم ماهانه در آبان، دی و اردیبهشت به دلیل عوامل متعددی که خارج از محدوده سیاست پولی است، افزایش موقتی داشته باشد.

او تاکید کرد: «ما به استفاده قاطعانه از همه ابزارهای خود ادامه خواهیم داد تا زمانی که چشم انداز تورم بهبود چشمگیری پیدا کند.» وی افزود: بانک هدف میان مدت 5 درصد را حفظ کرده است.

مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه گفت که ترکیه به سمت حسابداری تعدیل شده بر اساس تورم حرکت خواهد کرد، اما موسسات مالی ممکن است از این عمل حذف شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها