به‌زودی یک میلیون نفر می‌میرند و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر سوءتغذیه می‌گیرند

با تدوام جنگ اوکراین، احتمال مرگ یک میلیون نفر و سوءتغذیه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر دیگر وجود دارد.

به‌زودی یک میلیون نفر می‌میرند و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر سوءتغذیه می‌گیرند

محققان سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال مرگ یک میلیون نفر و سوءتغذیه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر دیگر وجود دارد.

قیمت انرژی با افزایش هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی، چون کود‌ها مستقیماً بر قیمت مواد غذایی تاثیر می‌گذارد، زیرا گاز طبیعی برای تولید کود نیتروژن استفاده می‌شود و ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل هزینه تولید کود را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، کشاورزان احتمالاً در برابر این افزایش قیمت‌ها تصمیم بگیرند کود کمتری مصرف کنند که خود منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی و افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود.

از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲، جمعیت جهان از ۵/۲ میلیارد نفر به ۸ میلیارد نفر رسید. برای تغذیه هشت میلیارد نفر روی کره زمین، سالانه به بیش از ۷/۳ میلیارد تن غذا نیاز است و تولید این مقدار غذا به مقادیر زیادی کود شیمیایی هم نیاز دارد.

وقتی اتفاق خاصی نمی‌افتد، کسی هم به این فکر نمی‌کند که اگر روزی کمبود کود شیمیایی به وجود بیاید، چه رخ خواهد داد. اما بعد از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و آغاز جنگ در اوکراین، به‌یکباره جهان متوجه شد که چقدر به تولیدکنندگان کود وابسته است.

وقتی این تولیدکنندگان نتوانند کود موردنیاز را تامین کنند، مشکلات به سرعت ابعادی فاجعه‌بار به خود می‌گیرند، این امر به ویژه در کشور‌هایی که در حال حاضر با گرسنگی و ناامنی غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نگران‌کننده‌تر هم می‌شود.

جنگ در اوکراین تاثیر بسیاری بر عرضه جهانی کود‌های کشاورزی دارد و به‌طور بالقوه امنیت غذایی را در سراسر جهان تضعیف کرده است. روسیه به همراه بلاروس یکی از بزرگترین منابع تولید‌کننده کود‌های شیمیایی در جهان هستند.

روسیه به‌تن‌هایی یک‌چهارم کود شیمیایی دنیا را تولید می‌کند. پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا این کشور را تحریم کردند.

اگرچه معافیت‌های خاصی در رژیم تحریم‌ها وجود داشت که به روسیه و بلاروس اجازه می‌داد به عرضه کود‌های شیمیایی ادامه دهند، با این حال صادرات کود‌های شیمیایی با مشکلات بسیاری مواجه شده بود. از سویی خود کشور اوکراین مشهور است به سبد نان اروپا. جنگ تعداد نان‌های داخل این سبد را کاهش داده است.

اجازه صادرات کود‌های شیمیایی روسیه بخشی از توافقی بود که با میانجیگری سازمان ملل متحد برای ازسرگیری صادرات غلات از اوکراین انجام شد. اما روسیه بعد‌ها اعلام کرد که از رسیدن کود این کشور به مشتریانش در جنوب جهانی جلوگیری می‌شود.

صادرات کود به دلیل محرومیت بانک‌های روسی از سیستم پرداخت جهانی سوئیفت همراه با بی‌میلی بیمه‌گذاران برای پوشش محموله‌های تجاری در یک منطقه جنگی با مشکل مواجه شده است. همزمان مسیر‌های صادراتی در سراسر اتحادیه اروپا بسته شد.

بخش بزرگی از کود‌های تولیدی روسیه راهی برزیل می‌شد. درواقع برزیل تقریباً تمام کود نیتروژن مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کرد. برزیل غول تولیدکننده سویای جهان است. خریدار اصلی این سویا هم چین است.

از دیگر تولیدکنندگان بزرگ کود نیتروژن، هند، خود چین، و ایالات متحده هستند. در تولید کود فسفاته هم چین از عمده مراکز تامین‌کننده جهانی به شمار می‌رود. مراکش، ایالات متحده و روسیه در رده‌های بعدی ایستاده‌اند. بزرگترین تولیدکننده کود پتاس دنیا هم کاناداست.

اما بالاروس و روسیه هم هستند. ۴۰ درصد کود پتاس دنیا را این دو کشور تامین می‌کردند. تحریم‌های جنگ اوکراین ناهنجاری بزرگی در بازار کود پتاس به وجود آورده است و چنین زنجیره‌ای است که مردم دنیا را (حداقل بخش بزرگی از آن را) سیر نگه می‌داشت.

گزارش ریسک‌های جهانی ۲۰۲۳ مجمع جهانی اقتصاد، بحران عرضه مواد غذایی را به‌عنوان یکی از چهار تهدید بزرگی که جهان با آن مواجه است رتبه‌بندی و پیش‌بینی کرده که افزایش قیمت کود‌ها در سال ۲۰۲۳ در سال‌های آتی به تولید مواد غذایی در سراسر جهان ضربه خواهد زد.

کمبود‌ها در این عرصه با محدودیت‌های صادراتی اعمال شده توسط چین هم تشدید شده است، این کشور ۳۰ درصد از عرضه جهانی کود فسفات را در اختیار دارد. بانک جهانی می‌گوید چین به‌خاطر محافظت از بازار‌های داخلی، صادرات خود را در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد کاهش داد.

در عین‌حال افزایش قیمت انرژی به واسطه جنگ اوکراین منجر به کاهش ۷۰ درصدی تولید کود در اروپا شد. «برنامه جهانی غذا» می‌گوید زندگی نیمی از جمعیت جهان به غذا‌هایی وابسته است که با کود‌های معدنی رشد می‌کنند.

محققان سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال مرگ یک میلیون نفر و سوءتغذیه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر دیگر وجود دارد. قیمت انرژی با افزایش هزینه‌های نهاده‌های کشاورزی، چون کود‌ها مستقیماً بر قیمت مواد غذایی تاثیر می‌گذارد، زیرا گاز طبیعی برای تولید کود نیتروژن استفاده می‌شود و ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل هزینه تولید کود را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، کشاورزان احتمالاً در برابر این افزایش قیمت‌ها تصمیم بگیرند کود کمتری مصرف کنند که خود منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی و افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود. از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، قیمت کود اوره (کود نیتروژن معمولی) تقریباً دو برابر و قیمت گاز طبیعی بیش از دو برابر شد، اگرچه هر دو کمتر از اوج خود در اواسط سال ۲۰۲۲ بودند. این تغییرات منجر به کاهش تولید کود نیتروژن شد حتی در اروپا هم ۷۰ درصد ظرفیت تولید کود اوره کاهش یافت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها