بنزین گران شد اما تورم کاهش یافت

در انگلستان علی رغم افزایش قیمت بنزین،تورم اقلام و تورم کلی کاهش یافت.

بنزین گران شد اما تورم کاهش یافت

ترجمه:امیررضا نظری

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

تورم قیمت مصرف کننده بریتانیا (CPI) به طور غیرمنتظره ای در ماه سپتامبر بر رقم 6.7 درصد باقی ماند که بالاترین نرخ در بین اقتصادهای پیشرفته بزرگ است و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره را زنده نگه داشت. دفتر آمار ملی روز چهارشنبه اعلام کرد: افزایش قیمت بنزین بین ماه اوت و سپتامبر عامل اصلی توقف کاهش نرخ سالانه تورم بود.

اما دو معیار کمتر نوسان دیگر که توسط بانک انگلستان (BoE) به دقت مورد توجه قرار گرفته است - تورم اصلی و قیمت خدمات - نیز قوی بودند که احتمالاً برخی از سیاست گذاران را در مورد فشارهای طولانی مدت قیمت نگران می کند.

ایان استوارت، اقتصاددان ارشد در شرکت حسابداری دیلویت، گفت: «پیشرفت در کاهش تورم کند است. تداوم تورم اساسی و فشارهای قیمت خدمات نشان می‌دهد که احتمالاً نرخ‌های بهره در بیشتر سال آینده نزدیک به سطح فعلی باقی خواهند ماند.»

داده‌های سپتامبر همچنان نرخ تورم را پایین‌تر از آنچه که بانک مرکزی انگلیس  در اوایل آگوست پیش‌بینی کرده بود، نشان می‌دهد و بسیاری از اقتصاددان‌ها گفتند که این برای تشویق کمیته سیاست پولی بانک مرکزی (MPC) برای از سرگیری چرخه کاهش نرخ بهره، چندان غافلگیرکننده نیست.

ماه گذشته، بانک مرکزی برای اولین بار از زمان شروع چرخه انقباض خود در دسامبر 2021، پس از کاهش غیرمنتظره تورم در ماه اوت و سایر داده های ضعیف تر، نرخ های بهره را در حالت تعلیق نگه داشت.

قیمت‌های تولیدکنندگان - که توسط برخی از سیاست‌گذاران BoE به‌عنوان شاخص خوبی از تورم آینده در نظر گرفته می‌شود - پس از افت سالانه 0.5 درصدی در ماه اوت، سالانه 0.1 درصد در سپتامبر کاهش یافت.

پس از اینکه قیمت انرژی اروپا به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافت و بر فشارهای ناشی از مشکلات زنجیره تامین و کمبود نیروی کار به دنبال همه‌گیری کووید-19 افزوده شد، شاخص قیمت مصرف کننده در اکتبر 2022 به بالاترین میزان در 41 سال گذشته یعنی 11.1 درصد رسید. نرخ سپتامبر 6.7 درصد، همراه با اوت، کمترین میزان از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022 است.

در آخرین مجموعه پیش‌بینی‌های خود در ماه اوت، بانک مرکزی  پیش‌بینی کرد که تورم تا اوایل سال 2025 بالای هدف 2 درصد باقی بماند.

بسیاری از اقتصاددانان انتظار کاهش شدید شاخص قیمت مصرف کننده در ماه اکتبر را دارند، زیرا قبوض انرژی خانوارها دیگر با قیمت های بسیار پایین تر سالهای گذشته که قبل از افزایش شدید تعرفه های تنظیم شده در اکتبر 2022 وجود داشت، مقایسه نمی شود.

بانک هلندی ING پیش بینی کرد تورم بریتانیا در ماه اکتبر به 5 درصد یا کمتر کاهش یابد و تا پایان سال نزدیک به آن سطح باقی بماند، با این فرض که قیمت نفت افزایش قابل توجهی نداشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها