تورم به 94 درصد رسید،اعتراضات سراسری در روزهای آینده

بنابر اعلام دولت تورم در ماه گذشته به 94 درصد رسید و بسیاری اعلام کرده اند این اتفاق اعتراضات سراسری در روزهای آینده را در پی دارد.

تورم به 94 درصد رسید،اعتراضات سراسری در روزهای آینده

به گزارش مستقل آنلاین،دویچه وله نوشت:

در سوپرمارکتی در آونیدا کوردوبا در بوئنوس آیرس، تابلوهای آبی و سفیدی که روی آنها «قیمت‌های منصفانه» یا «قیمت‌ صحیح» نوشته شده است، به تعدادی از محصولات متصل شده است و به خریداران نشان می‌دهد که خرده‌فروشی به دستور اخیر دولت برای جلوگیری از افزایش روزافزون قیمت ها در کشور پایبند است. 

از آنجایی که دولت چپ‌گرای رئیس‌جمهور آلبرتو فرناندز، تلاش می‌کند تا بر تورم سرسام‌آور آرژانتین کنترل کند، قیمت‌های محصولات منتخب روزمره ممکن است حداکثر تا حداکثر 3.2 درصد در ماه بین 1 فوریه و 30 ژوئن افزایش یابد.

 تنها در دسامبر 2022، نرخ تورم در این کشور آمریکای جنوبی به میزان خیره کننده 94.8 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت و بحران هزینه های زندگی را تشدید کرد که در آن قیمت ها بسیار سریعتر از دستمزد مردم عادی افزایش یافت و سیاست های سوسیالیستی کنترل‌ قیمت ها را به عنوان "راه حلی برای بحران اقتصادی" تبلیغ می کند و کمپین های تبلیغاتی را در تاکسی ها، تلویزیون و رادیو اجرا می کند.  داوطلبان فعال از جناح چپ‌گرای پرونیست او در دولت، قیمت‌ها در بازار را رصد می‌کنند تا همه چیز را در سطح محلی زیر نظر داشته باشند.

 فرناندز هنگام رونمایی از این برنامه سال گذشته در بحبوحه فشارهای فزاینده بر دولتش برای توقف تورم و کاهش محبوبیت در کل جمعیت گفت: «این برنامه ای با هدف کاهش تورم و دستیابی به ثبات قیمت ها به منظور بازگرداندن قدرت خرید مردم است.»

 لارس آندره ریشتر در حال مشاهده این آزمایش برای بنیاد لیبرال فردریش نائومان آلمان در بوئنوس آیرس است.  او می‌گوید که کنترل قیمت‌ها به دلیل «اثر تحریف‌کننده بازار» مشکل‌ساز هستند.

او به دویچه وله گفت: "در آرژانتین، دولت می خواهد با تورم مقابله کند. این مانند تلاش برای سد کردن یک رودخانه خروشان با چند سنگریزه است."  رسماً تقصیر نرخ بالای تورم به گردن تولیدکنندگان و تمایلات ظاهراً سوداگرانه آنها می‌افتد و تحریف آشکار واقعیت است.

 در عوض، ریشتر چاپ پول دولتی را مقصر تورم بالا می‌داند، زیرا بانک مرکزی در حال چاپ «تقریباً شبانه‌روزی» است.  وی گفت: علاوه بر این، برچسب زدن دولت به این سیاست به عنوان تضمین "قیمت های منصفانه" نیز گمراه کننده و یک "بزرگ نمایی اخلاقی در مورد سیاست غلط اقتصادی" است.

در محله‌های فقیرنشین بوئنوس آیرس، جایی که ساکنان آن اغلب حتی از وسایل اولیه زندگی مانند آب آشامیدنی سالم محروم هستند، مشکل دائمی تورم آرژانتین در حال ویران کردن معیشت است.

 پدر «پاکو» اولیویرا، یک کشیش کاتولیک که نیازهای فقرا را برآورده می‌کند، فکر می‌کند که محدودیت‌های قیمت دولتی به اندازه کافی پیش نمی‌رود.  او به دویچه وله گفت: "قیمت منصفانه توافق با شرکت هاست تا قیمت برخی محصولات را بیش از حد توافق شده افزایش ندهند. اما این کافی نیست. مردم باید دستمزدی بالاتر از تورم دریافت کنند."

 آگوستین اچبارن از Libertad y Progreso (آزادی و پیشرفت)، یک مرکز تحقیقاتی سیاست عمومی غیرانتفاعی، همچنین از اقدامات دولت انتقاد می کند.  او استدلال می کند که کنترل قیمت نمی تواند کار کند.

 او به دویچه وله گفت: «اگر قیمتی کمتر از قیمت بازار آزاد تعیین شود، سیگنال‌ها را مخدوش می‌کنید و از تولیدکنندگان می‌خواهید که کمتر تولید کنند و مصرف‌کنندگان بیشتر مصرف کنند.»

 در نتیجه، او انتظار دارد که استراتژی قیمت منصفانه شکست بخورد، مانند بسیاری از تلاش‌های دیگر که «در سرتاسر جهان در 4000 سال گذشته» انجام شده‌اند.

 او گفت که آرژانتین نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، فقط در اینجا آنها "همیشه به ناآرامی اجتماعی و تورم فوق العاده ختم خواهند شد."

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها