نحوه شکایت از امضا کننده پشت چک

 

امضا پشت چک یک روش برای ضمانت چک می باشد. پشت نویسی چک و امضا کردن آن را ظهرنویس چک می نامند. این امضا به چند منظور مورد استفاده قرار می گیرد. امضا پشت چک اغلب به منظور تضمین آن صورت می گیرد و در مواقعی برای انتقال منافع و تمامی حقوق چک پشت آن امضا می شود. اما باید بدانید هر کس به هر منظور پشت چک را امضا می کند خود را دارای مسئولیت نسبت به چک می کند به همین خاطر ذکر علت امضا در کنار آن از موارد بسیار مهم است و اگر در کنار امضا چیزی نوشته نشده باشد، قانون فرض را بر ضمانت آن می گذارند. حال به مسئولیت ضامن چک می پردازیم. وقتی فردی چک را جهت ضمانت امضا می کند با صادر کننده چک دارای مسئولیت تضامنی می شود و همزمان با صادر کننده مسئول پرداخت آن می باشد و باید این مبلغ را پرداخت نماید در غیر اینصورت مبلغ چک از حساب شخص تضمین کننده برداشت می شود. به طور کلی امضا پشت چک بسیار مسئله مهمی می باشد که گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه قوانین و مسئولیت های متوجه آن و همچنین نحوه شکایت از امضا کننده پشت چک را برای شما بررسی می کند

چک 1.

 

امضا پشت چک چقدر اعتبار دارد

چنانچه چک توسط شخصی پشت نویسی و امضا شود همانطورکه بیان شد در وحله اول دلالت بر تضمین وجه چک دارد پس این چک نسبت به چک بدون امضا از اعتبار بیشتری برخوردار است اما طبق قانون تجارت دارنده چک زمان و شرایط خاصی را می بایست رعایت نماید تا قادر به مطالبه وجه چک از ظهرنویس آن باشد. قانونگذار در ماده 315 قانون تجارت مقرر نموده که اگر چک در همان مکانی که صادر شده باید پرداخت گردد دارنده چک موظف است ظرف 15 روز از تاریخ صدور وجه آن را مطالبه کند و اگر از یک نقطه به نقطه دیگری در ایران صادر شده باشد باید در ظرف 45 روز از تاریخ صدور چک وجه آن را مطالبه کند. اگر دارنده زمان های این قانون را رعایت نکند دعوای او علیه ظهرنویس قابل طرح نمی باشد.

 

قانون جدید امضا پشت چک

همانطور که گفته شد یکی از موارد امضای پشت چک برای انتقال منافع آن می باشد. وقتی فردی می خواهد چکی را به شخص دیگری منتقل کند پشت چک را امضا می کند تا تعهدی بر وصول شدن چک به دریافت کننده آن بدهد. به این نحو این شخص زین پس جزو متعهدین به وصول مبلغ چک می باشد. با این روش چک به یک سند با اعتبار بیشتری نسبت به قبل برای پرداخت تبدیل می شود چرا که در این حالت نه تنها صادر کننده آن بلکه فرد یا افراد انتقال دهنده آن نیز در پرداخت آن ضامن هستند. دارنده چک می تواند مبلغ چک را هم از صادر کننده و هم از تمام امضا کنندگان آن مطالبه کند.

اما بر اساس ماده 21 مکرر قانون صدور چک فرد صادر کننده چک صیاد باید در سامانه صیاد بانک مرکزی چک را صادر کند و به هنگام صادر کردن هر یک برگ چک هویت و تمامی مشخصات دریافت کننده آن را وارد سامانه کند. به واسطه این قانون دارنده چک هویت مشخصی برای بانک دارد و دریافت مبلغ چک از بانک فقط به واسطه او امکان پذیر می باشد.

 

 شکایت از امضا کننده پشت چک 

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر درباره نحوه شکایت اینطور بیان می کند که بر خلاف مطالبه وجه چک از صادر کننده اصلی که می توان از سه روش صدور اجرائیه از اجرائیات ثبت و دادگاه، دعوای کیفری و مطالبه وجه در دادگاه استفاده نمود در خصوص ضامن و ظهرنویس تنها به روش سوم یعنی مطالبه وجه چک می توان جهت وصول آن استفاده نمود. بدین نحو که دارنده یا وکیل او دادخواستی را تحت عنوان مطالبه وجه چک با میلغ معین به طرفیت ظهرنویس طرح می نماید و وفق آن از دادگاه تقاضا می نماید که خوانده را به پرداخت آن وجه مجکوم نماید بنابراین شیوه های دیگر وصول قانونی وجه چک در خصوص ظهرنویس کاربرد ندارد. اگر شما هم درگیر پرونده ای با این موضوع هستید چه در مقام خواهان و چه در مقام خوانده می توانید برای دریافت مشاوره و بهره مندی از وکیل متخصص و مجرب در امر دعاوی مربوط به چک با گروه وکلای دیده بان حقوق امیر تماس بگیرید

چک 2.

 

حکم جلب برای امضا کننده پشت چک

برای وصول وجه می بایست مطابق دستور العمل هایی که گفته شد عمل نمود. چنانچه شخص ظهرنویس به پرداخت مبلغ در حق ما محکوم شود اما اقدام به پرداخت آن ننماید با درخواست محکوم له پرونده جهت اجرا به شعبه اجرای احکام مربوطه ارسال می گردد. در شعبه اجرای احکام ابتدا می توانیم از دادورز شعبه درخواست نماییم که اموال و دارایی های ظهرنویس را جهت توقیف به نفع ما از مراجع ذیربط استعلام نماید. این استعلامات شامل مسکن، ملک، خودرو، حساب های بانکی، خط تلفن همراه و مالکیت های معنوی نیز می گردد. چنانچه از این طریق به اموال نامبرده دسترسی پیدا کردیم مبلغ بدهی از محل این اموال تسویه می گردد در غیر اینصورت چنانچه اموالی از نامبرده در دسترس نبود و اقدامی نیز جهت معرفی مال یا طرح دعوای اعسار از پرداخت محکوم به ننماید می توانیم از شعبه اجرای احکام درخواست صدور حکم جلب امضا کننده پشت چک را درخواست نماییم.

 

متن ضمانت پشت چک

چنانچه امضای پشت چک بدون متن و تصریح موردی باشد علی الاصول دلالت بر ضمانت وجه چک توسط امضا کننده آن می نماید. بنابراین چنانچه امضا کننده قصد دارد چک را به منظور اعطای وکالت در وصول و یا انتقال حقوق چک امضا نماید می بایست ب طور صریح به این مورد اشاره کند.

 به طور مثال برای انتقال حقوق چک دارنده آن می تواند از این متن استفاده نماید: (کلیه حقوق و مزایای این چک به آقا/خانم ................. منتقل می شود)

همچنین برای ضمانت وجه چک ضامن کافیست نام و نام خانوادگی خود را با پیشوند (ضامن) در ظهر چک بنویسد و امضا کند.

به طور مثال: (ضامن آقا/خانم ........... به همراه امضا ایشان)

برای وکالت نیز امضا با قید وکالتا همراه با نام و مشخصات صادر کننده و وکیل کفایت می کند.

به طور مثال: (امضا کننده به نام ................ وکالتا در وجه آقا/خانم ...................)

 

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر

با توجه به توضیحات داده شده در بالا و بررسی نحوه شکایت از امضا کننده پشت چک متوجه اهمیت زیاد امضا پشت چک به عنوان ضامن و یا انتقال آن به فرد دیگری شده ایم. امروزه شاهد دعاوی زیادی حول محور چک ها در مراجع قضایی هستیم که بعضا به علت امضا پشت چک طرح شده اند. پیشنهاد گروه وکلای دیده بان حقوق امیر همیشه استفاده از تجربیات یک وکیل متخصص در این امر می باشد تا با دانش و تجربه او بتوانید در مسیر احقاق حق خود قدم بردارید. همچنین شما می توانید برای مشاوره با گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شماره 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ و 02188928452 تماس گرفته و پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها