هشدار هواشناسی درباره خیزش گرد و خاک در 23 استان/ بارندگی در کدام مناطق است؟ + اسامی

از بعدازظهر دوشنبه سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب وارد کشور شده و روز سه‌شنبه علاوه بر شمال غرب در غرب و جنوب غرب باعث بارندگی می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره خیزش گرد و خاک در 23 استان/ بارندگی در کدام مناطق است؟ + اسامی

به گزارش مستقل آنلاین؛ سازمان هواشناسی با صدور هشدارهای سطح زرد و نارنجی از وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در ۲۳ استان کشور طی امروز تا روز یکشنبه خبر داد و اعلام کرد که سامانه بارشی جدید از روز دوشنبه وارد ایران می‌شود.

ایلنا نوشت: بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات استان‌‌های خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی،‌ خراسان جنوبی،‌ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،‌کرمان، و فردا شنبه علاوه بر این مناطق، در ارتفاعات مرکزی البرز و شمال سیستان و بلوچستان و یکشنبه در شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،‌ ارتفاعات کرمان، شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی بارش پراکنده،‌گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. 

از بعدازظهر دوشنبه سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب وارد کشور شده و روز سه‌شنبه علاوه بر شمال غرب در غرب و جنوب غرب باعث بارندگی می‌شود. 

طی 2 روز آینده در شمال غرب، غرب،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد نستا شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی شده است. فردا همچنین افزایش محسوس دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و یکشنبه کاهش دما در این مناطق روی می‌دهد. 

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری (هشدار نارنجی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک) 

زمان شروع: جمعه 1402/01/18

زمان پایان: جمعه 1402/01/18

نوع مخاطره: به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر: غرب خراسان جنوبی، سمنان، شمال غرب سیستان و بلوچستان و شرق کرمان. 

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری (هشدار زرد وزش باد و احتمال خیزش گرد و خاک) 

زمان شروع: چهارشنبه 1402/01/16

زمان پایان: یکشنبه 1402/01/20

نوع مخاطره: به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتا شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر: 

جمعه 1402/01/18: تهران، البرز، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان، مرکزی، قزوین، همدان، زنجان، شمال آذربایجان غربی.

شنبه 1402/01/19: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، تهران، قزوین، البرز، یزد، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان.

یکشنبه 1402/01/20: جنوب اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، کرمان و یزد.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها