آغاز مجدد اعتراضات سراسری؛برخی شهرها بدست معترضین افتاد

بار دیگر اعتراضات سراسری در کشور آغاز شد و در چندین شهر،شهرداری ها بدست معترضین افتاد.

آغاز مجدد اعتراضات سراسری؛برخی شهرها بدست معترضین افتاد

به گزارش مستقل آنلاین، بی بی سی جهانی نوشت:

با ادامه اعتراضات فرانسوی ها به طرح افزایش سن بازنشستگی، ساختمان شهرداری بوردو به آتش کشیده شد. بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه، بیش از یک میلیون نفر روز پنجشنبه در سراسر فرانسه به خیابان ها آمدند که 119000 نفر در پاریس بودند.

 پلیس به سمت معترضان در پایتخت گاز اشک آور پرتاب کرد و 80 نفر در سراسر کشور دستگیر شدند. این تظاهرات با تصویب قانونی آغاز شد که سن بازنشستگی را دو سال به 64 سال افزایش داد.

 اتحادیه ها خواستار تظاهرات بیشتر در سه شنبه آینده شده اند که مصادف با سفر دولتی پادشاه چارلز سوم به کشور است.

 او قرار است در آن روز در جنوب غربی شهر بوردو باشد، جایی که بعد از یک روز اعتراض و درگیری، عصر پنجشنبه درب ورودی ساختمان شهرداری از جا درآمد.

 مشخص نیست چه کسی مسبب این آتش سوزی است که به سرعت توسط آتش نشانان مهار شد.

 به گزارش آسوشیتدپرس، جرالد دارونین، وزیر کشور، به دنبال رفع هرگونه نگرانی قبل از سفر پادشاه بود و پنجشنبه شب گفت که در تامین امنیت "مشکلی ایجاد نخواهد شد" و پادشاه "به خوبی مورد استقبال و پذیرایی قرار خواهد گرفت".

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پاریس، تظاهرات‌های عموماً مسالمت‌آمیز شاهد درگیری‌های پراکنده بین پلیس و شورش‌کنندگان نقاب‌دار بود که ویترین مغازه‌ها را شکستند، مبلمان خیابان را تخریب کردند و به رستوران مک‌دونالد حمله کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که نیروهای پلیس از گاز اشک آور استفاده کردند و در طرف مقابل مردم هم اشیاء و وسایل آتش بازی پرتاب کردند و 33 نفر در پایتخت دستگیر شدند.

 الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، در توییتی نوشت: "تظاهرات و ابراز مخالفت ها یک حق است. خشونت و تحقیر که امروز شاهد آن هستیم غیرقابل قبول است. از تمامی نیروهای پلیس و نیروهای امدادی که بسیج شده اند قدردانی میکنم.

 یکی از تظاهرکنندگان به رویترز گفت: من با این اصلاحات مخالفم و واقعا با این واقعیت مخالفم که دموکراسی دیگر معنایی ندارد.  ما نماینده ای نداریم و بنابراین خسته شده ایم.»

 یکی دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت: «با اعتراض است که می‌توانیم خودمان را به گوش دیگران برسانیم، زیرا همه راه‌های دیگر به ما اجازه نداده است که این اصلاحات را پس بگیریم.»

 ناآرامی‌ها همچنین سفر قطارها، پالایشگاه‌های نفت را مختل کرد و معلمان و کارگران فرودگاه شارل دوگل پاریس از کار بیکار شدند.

 جاذبه های توریستی محبوب مانند برج ایفل و کاخ ورسای، جایی که قرار است در هفته آینده یک شام برای شاه چارلز و رئیس جمهور فرانسه برگزار شود، نیز روز پنجشنبه تعطیل شد.

 در شهر شمالی روئن، یک زن جوان پس از جراحت شدید روی زمین دیده شد.  شاهدان گفتند که او پس از اصابت یک نارنجک به اصطلاح "فلش بال" توسط پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، انگشت شست خود را از دست داد. در همین حال درگیری‌های دیگری در شهرهای غربی نانت، رن و لوریان رخ داد.

دولت امیدوار است که اعتراضات شتاب خود را از دست بدهد و خشونت در خیابان ها مردم را دور کند.

 اپوزیسیون می‌گوید که اعتراضات کاهش نمی‌یابد، اما اتحادیه‌ها به جای وعده روزهای بیشتر مانند پنج‌شنبه، باید یک استراتژی برای آینده طراحی کنند.

 از ژانویه، 9 روز تظاهرات وجود دارد و اتحادیه های کارگری فرانسه خواستار برگزاری دهمین روز سه شنبه آینده شده اند.

 زباله گردهای پاریس که از 6 مارس اعتصاب خود را علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی آغاز کرده اند، آن را تا دوشنبه آینده تمدید کرده اند.

 این ناآرامی ها به دنبال تصمیم دولت مبنی بر اجبار این قانون برای افزایش سن بازنشستگی از طریق مجلس سفلی پارلمان بدون رای گیری صورت گرفت.

 امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از این اقدام دفاع کرد و گفت که اصلاحات یک ضرورت است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها