برای تعیین دستمزد چه کرد؟ اصلاح اشتباه راهبردی در تعیین حقوق برای کارگران چگونه ممکن است؟

محسن باقری (رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) تاکید کرد: اصلاح اشتباه راهبردی در تعیین دستمزد برای کارگران در سال جاری ضروریست تا با نقطه‌گذاری درست و تمرکز بر روی دهک پنجم و یا میانگین دهک پنجم و ششم، تعادل ایجاد گردد و با تعیین دستمزد منطقی موجب استقلال مالی کارگران و رفاه خانوارها شویم.

برای تعیین دستمزد چه کرد؟ اصلاح اشتباه راهبردی در تعیین حقوق برای کارگران چگونه ممکن است؟

به گزارش مستقل آنلاین؛ به نقل از ایلنا، محسن باقری گفت: برای تعیین دستمزد، مطالعه روی دهک پنجم و ششم باید صورت پذیرد و استخراج تورم حادث شده بر سبد معیشت این گروه‌های درآمدی خانوارهای کشور می‌بایست مورد مطالعه قرار بگیرد؛ دهک‌هایی که به لحاظ موقعیت اقتصادی‌شان، سبد خوراک متعادل و معقولی دارند.

محسن باقری (رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) تمرکز روی دهک اول تا چهارم خانوارهای کشور را معیار نادرست در تعیین دستمزد دانست و گفت: چنین اقدامی ما را دچار انحراف راهبردی می‌کند. 

وی ادامه داد: با مطالعه روی دهک‌های درآمدی خانوارهای کشور متوجه می‌شویم با توزیع نابرابر فرصت‌ها، امکانات و منابع در کشور مواجه هستیم، به نحوی که در جامعه آماری ما ۲۰ درصد افراد ثروتمند جامعه که در دهک بالا قرار دارند بیش از ۵۰ درصد درآمد کل را در اختیار دارند، درحالیکه ۲۰ درصد دهک پایینی که فقیرترین افراد جامعه هستند تنها ۴ درصد از درآمد کل را در اختیار دارند. 

باقری گفت: بنابراین چهار دهک پائینی و چهار دهک بالایی (دهک هفتم تا دهم) در تعیین دستمزد ما را به مقصد درستی رهنمون نمی‌کنند. 

رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: پرواضح است که دهک اول تا چهارمِ درآمدی، گروه‌هایی هستند که شاید بدون گرفتن یارانه و کمک‌های دولتی مستقلا نتوانند زندگی خودشان را اداره کنند و همواره می‌بایست تحت حمایت دولت بوده و یارانه دریافت نمایند، با این اوصاف معیار مناسبی برای هدف‌گذاری و مطالعه درخصوص مزد کارگران نبوده و ما را در تصمیم‌‍گیری دقیق دچار انحراف می‌کند. 

باقری تاکید کرد: وظیفه شورایعالی کار تعیین دستمزدی است که ارتباطی با سایر درآمدها و کمکهای دولتی ندارد و پولی است که در قبال کار انجام شده از سوی کارفرما پرداخت می‌گردد. 

وی ادامه داد: بنابراین باتوجه به موقعیت اقتصادی و درآمد متوسطی که ما در دهک پنجم می‌بینیم این دهک برای مطالعه مناسب‌تر است و برای اینکه برای خانواده‌ها رفاه بیشتری به ارمغان بیاوریم میانگین دهک پنجم و ششم می‌تواند نقطه مطلوب ما باشد. 

رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: درواقع برای تعیین دستمزد، مطالعه روی دهک مذکور باید صورت پذیرد و استخراج تورم حادث شده بر سبد معیشت این گروه‌های درآمدی خانوارهای کشور می‌بایست مورد مطالعه قرار بگیرد؛ دهک‌هایی که به لحاظ موقعیت اقتصادی‌شان، سبد خوراک متعادل و معقولی دارند. 

باقری تاکید کرد: اصلاح اشتباه راهبردی در تعیین دستمزد برای کارگران در سال جاری ضروریست تا با نقطه‌گذاری درست و تمرکز بر روی دهک پنجم و یا میانگین دهک پنجم و ششم، تعادل ایجاد گردد و با تعیین دستمزد منطقی موجب استقلال مالی کارگران و رفاه خانوارها شویم. 

رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور در پایان گفت: با معیار کنونی در تعیین دستمزد، شاهد تحرک درآمدی در راستای رفاه مصرفیِ خانوارهای کشور نیستیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها