قیمت دام زنده اعلام شد؛ 29 بهمن 1401/ گوشت چقدر؟

پوریان رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: قیمت دام زنده سبک را براساس درجه بندی بین 90 تا 120 هزارتومان و دام سنگین درجه بندی بین 90 تا 105 هزارتومان است. بنابراین قیمت لاشه این محصول در بازار باید برای گوشت گوسفندی نر درجه یک 220 هزارتومان و گوشت گوساله 210 هزارتومان باشد همچنین تکه های تفکیکی گوشت گوسفندی درجه یک 250 هزارتومان و گوساله نر درجه یک 220 هزارتومان به دست مصرف کنندگان برسد.

قیمت دام زنده اعلام شد؛ 29 بهمن 1401/ گوشت چقدر؟

به گزارش مستقل آنلاین؛ رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده از عرضه انبوه دام سبک از اواسط اسفندماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: با عرضه انبوه دام زنده سبک، قیمت گوشت قرمز در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ کاهش خواهد یافت.

منصور پوریان درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز داخلی گفت: افزایش کاذب قیمت گوشت گوسفندی ناشی از نوسان نرخ ارز، نوسان قیمتی برخی کالاها، تاخیر در حمل و نقل به دلیل شرایط آب و هوایی و سودجویی برخی دلال ایجاد شد که با بی رغبتی و تقاضای پایین مصرف کنندگان روبرو شد.

به گفته وی، از اواسط اسفندماه دام های استان های جنوبی کشور به بازار عرضه می شود زیرا با گرم شدن هوا و خشکی شدن مراتع، نگهداری دام سخت می شود.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اظهارداشت: اکنون با عرضه مویرگی گوشت قرمز منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و گوشت گرم وارداتی، قیمت گوشت گوسفندی در برخی استان ها و مناطق تهران فروکش کرده است اما در برخی مناطق نیز همچنان با قیمت های بالا و غیرمنطقی عرضه می شود.

وی تصریح کرد: طی سالهای گذشته با استمرار خشکسالی ها روبرو بودیم بنابراین دامداران به دلیل بالا بودن قیمت نهاده های دامی و نبود علوفه مرتعی، دام های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه می کردند اما امسال به دلیل بارش های مناسب در اکثر استان های کشور از جمله خوزستان، فارس، ایلام، کرمانشاه ، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان زایش ها نسبت به 10 سال گذشته بی سابقه بوده است.

پوریان گفت: امسال به دلیل وجود مراتع خوب، دامداران تلاش کردند تا دامهایشان به وزن مناسب برای عرضه به بازار برسد بنابراین پیش بینی می شود از اواخر اسفندماه امسال و اوایل فروردین ماه سال 1402 عرضه دام زنده به بازار به شکل گسترده ای انجام شود که باید برای این مهم برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

وی براین باور است که برنامه ریزی تولید، ذخیره سازی و صادرات دام زنده و گوشت قرمز باید در نیمه اول هر سال انجام شود و در نیمه دوم سال فرایند ذخیره سازی و صادرات اگر متوقف نشود ، بازار با چالش روبرو خواهد شد.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده افزود: اکنون گزارش وضعیت زایش های بهاره به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ارایه شده است تا با وفور عرضه دام و به تعادل رسیدن قیمت ها در بازار گوشت قرمز با چالش مازاد محصول روبرو نشویم، بنابراین انتظار می رود از اکنون برای نیمه اول سال 1402 برنامه ریزی جهت تولید، خرید حمایتی مازاد دام زنده و صادرات داشته باشیم تا تولید کنندگان ما با مشکل جدی روبرو نشوند.

به گفته وی، امسال بودجه برای خرید تضمینی سال 1402 دام زنده مازاد در لایحه بودجه تعریف شده است که می تواند در خرید و ذخیره سازی انبوه گوشت قرمز موثر واقع شود.

قیمت 250 هزارتومانی گوشت گرم گوسفندی داخلی منطقی است

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده درباره وضعیت جمعیت دامی کشور اظهارداشت: طبق آمارهای موجود جمعیت دام سبک بین 65 تا 71 میلیون راس، دام سنگین گوشتی حدود 3 میلیون و 600 هزار راس، دام سنگین شیری یک میلیون و 300 هزار راس، گاومیش 73 هزار راس و شتر 13 هزار راس است که همه اینها گوشت قرمز محاسبه می شوند بنابراین با توجه به بارش های مناسب، جمعیت دامی در همه موارد افزایش می یابد که در بازار گوشت قرمز اثرگذار است.

پوریان افزود: قیمت دام زنده سبک را براساس درجه بندی بین 90 تا 120 هزارتومان و دام سنگین درجه بندی بین 90 تا 105 هزارتومان است. بنابراین قیمت لاشه این محصول در بازار باید برای گوشت گوسفندی نر درجه یک 220 هزارتومان و گوشت گوساله 210 هزارتومان باشد همچنین تکه های تفکیکی گوشت گوسفندی درجه یک 250 هزارتومان و گوساله نر درجه یک 220 هزارتومان به دست مصرف کنندگان برسد.

وی قیمت واقعی دام زنده سبک نر درجه یک را با توجه به افزایش هزینه های تولید، 120 هزارتومان و دام سنگین گوساله نر درجه یک را 100 هزارتومان دانست.

گوشت گوسفندی کالای لاکچری نیست

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده درباره ادعای برخی مبنی بر لاکچری بودن گوشت گوسفندی گفت: گوشت گوسفندی از گذشته تاکنون جز سبد پروتئینی ایرانی ها بوده و البته این مهم در اکثر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه اینچنین است بنابراین یک کالای لوکس لاکچری به شمار نمی رود که برخی بخواهند موجب افزایش قیمت آن نسبت به سایر محصولات پروتئینی شوند.

پوریان افزود: صنعت دامپروری یکی از مزیت های بخش کشاورزی است و در صورتی که مورد حمایت قرار بگیرد ما با مشکل افزایش قیمت ها در این بخش روبرو نخواهیم شد.

بر اساس ای گزارش، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه یک میلیون و 200 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می شود.

بررسی ها نشان می دهد، اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی تنظیم بازاری منجمد بین 150 تا 160 هزارتومان، گوشت گوسفندی قلوه گاه 153 هزارتومان، سردست 167 هزارتومان و ران 177 هزارتومان است.

همچنین در بازار خرده فروشی قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی به طور میانگین بین 340 تا 365 هزارتومان، گوساله 310 هزارتومان، ران 410 هزارتومان، سردست 365 هزارتومان، راسته 398 هزارتومان و جگردستی 450 هزارتومان عرضه می شود که این رقم در نقاط مختلف شهرها اندکی متفاوت است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها