گفتگو با کاشفی، اصلاح‌طلب و رهبر، اصولگرا درباره فرمان‌های معیشتی رئیس جمهور:

واقع‌بین باشید و کارهای غیرمهم را کنار بگذارید

تا واقع‌بین نباشیم و روی نظرات‌مان اصرار بی‌رویه داشته باشیم، نمی‌توانیم به برچیده‌شدن مانع‌های اقتصادی امیدی داشته باشیم/آقایان باید کارهای غیر مهم را کنار بگذارند و شب و روز برای بهتر کردن وضعیت اقتصادی تلاش کنند.

واقع‌بین باشید و کارهای غیرمهم را کنار بگذارید

سرویس سیاسی مستقل: مردم روز به روز تنگناهای دشوارتری را تجربه می‌کنند و کار به جایی رسیده است که گاهی از پس ملزومات و نیازهای اولیه هم بر نمی‌آیند. در چنین شرایطی چند روز پیش تیتری با این عنوان در رسانه‌ها بازتاب داشت «تاکید رئیسی بر بهبود معیشت مردم با رویکرد تقویت قدرت خرید جامعه در بودجه ۱۴۰۲» تا معلوم شود، رئیس دولت همچنان اصرار به حل دستوری مسائل دارد. در واقع این چندمین بار است که رئیس دولت سیزدهم، از تلاش برای حل مسأله معیشت مردم حرف می‌زند و به دستگاه‌های دولتی تاکید می‌کند، برای برطرف کردن دغدغه‌های مردم هر کاری را که لازم است، انجام دهند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، مشکل اصلی مردم در مباحث معیشتی است مانند وضعیت نامناسب مسکن، بورس و تورمِ شدید و مطالبه اصلی مردم رفع این مشکلات است. مسئله اصلی این است که معیشت مشکلی نیست که با شیوه دستوری حل شود. در واقع حل این مسأله مهم الزام‌هایی چون آرامش در سیاست‌خارجی، پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های غیرکارشناسی و هیجانی، فسادستیزی و ... را می‌طلبد.

 

مستقل در گفت‌وگو با حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز به بررسی راه‌کارهای لازم برای برطرف شدن مشکل معیشتی پرداخته است.

حسین کاشفی

 بنا را بر مدیریت منطقی بگذاریم

 حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «مستقل» معیشت را دغدغه بسیار مهم جامعه عنوان کرد و افزود:

مردم در این چند سال، مخصوصا از روزی که آمریکا با امضای ترامپ از برجام خارج شد، به معنای واقعی و به‌طور غیرقابل تصوری معیشت‌شان را محدود دیدند. این کافی است تا سیستم اجرایی و تصمیم‌گیری کشور همه هم‌وغم‌اش را به‌کار بگیرد تا راهی برای خروج از این بحران پیدا کند. یکی از تاکیدها در این‌باره چیزی جز این نمی‌تواند باشد که یکبار برای همیشه در سیاست‌خارجی‌مان تغییر لازم را به‌وجود بیاوریم. تا واقع‌بین نباشیم و روی نظرات‌مان اصرار بی‌رویه داشته باشیم، نمی‌توانیم به برچیده‌شدن مانع‌های اقتصادی امیدی داشته باشیم. 

عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: آقای رئیس‌جمهوری حتما به این موضوع اشراف دارد که برخی از مشکلات، به ویژه مشکل معیشت، مساله‌ای نیست که بتوانیم با دستور اصلاح کنیم. معیشت زمانی روی روال می‌افتد که همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و البته بخش خصوصی در قدم اول با رانت و افساد مبارزه کنند و در مرحله بعدی به‌هنگام برنامه‌ریزی با شناختی دقیق از وضعیت اقتصادی مانع‌ها را با راه‌کارهای قانونی و منطقی از میان بردارد. 

 

 کاشفی در پایان گفت: تورم،‌ گرانی، بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج و ... مسائلی هستند که با تدبیر و تصمیم‌های واقع‌بینانه به راحتی حل خواهند شد. فقط کافی است، دستگاه‌های رسمی و غیررسمی که به نوعی با مناسبات اقتصادی در ارتباط هستند، بنا را بر مدیریت منطقی بگذارند. 

محمدتقی رهبر

کارهای غیرمهم را کنار بگذارید

 محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با «مستقل» با اشاره به گرانی‌های چند سال اخیر اظهار داشت:

مردم ایران در طول ۴۴ سالی که از حیات نظام اسلامی گذشته است، در سخت‌ترین شرایط تمام و کمال پشت کشور و نظام‌شان ایستاده‌اند. به‌همین دلیل بر همه نهادهای حکومتی لازم است که شبانه‌روز به فکر اصلاح مشکلات اقتصادی باشند تا جامعه اسلامی بیش از این گرفتاری نبینند. 

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت:‌

 دولتی که با عنوان انقلابی‌گری روی کار آمده است، به دلیل شرایط بین‌المللی و برخی از موضوع‌هایی که در داخل کشور به وجود آمد، متاسفانه نتوانست مشکلات مردم را کمتر کند و به‌همین دلیل جامعه این روزها سختی‌های زیادی را متحمل شده است. آقای رئیسی باید به وزراء‌ و معاونینش توصیه کند،‌ هر کاری که لازم است با جدیت پیگیری کنند تا بلکه سفره‌های مردم خالی نباشد و کسی مشکل بیکاری نداشته باشد و همچنین جوانان با طیب خاطر به فکر ازدواج بیفتند. البته نباید فراموش کنیم،‌ آمریکا همه توانش را به کار می‌گیرد تا ایران نتواند در مسیر موفقیت حرکت کند و حتی کشورهای دیگر را هم از معامله با ایران منع می‌کند. با این‌حال مردم نباید گرفتاری را همیشه تجربه کنند.

محمدتقی رهبر در پایان گفت: 

دولت انقلابی به ‌قدری ابزار در اختیارش دارد که حتی با وجود عناد استکبار، بتواند خیال مردم را راحت کند. آقایان باید کارهای غیر مهم را کنار بگذارند و شب و روز برای بهتر کردن وضعیت اقتصادی تلاش کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها