بنزین گران شد؛آغاز اعتراضات سراسری و کشته شدن نیروهای انتظامی

بر اثر اعترضات به گرانی بنزین،مردم در شهرهای مختلف یه خیابان ها آمدند و طی این درگیری ها چند پلیس کشته شدند.

بنزین گران شد؛آغاز اعتراضات سراسری و کشته شدن نیروهای انتظامی

 به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

اردنی‌ها روز جمعه دست به تحصن زدند و فعالان سیاسی خواستار اعتراضات بیشتر به افزایش قیمت سوخت شدند که موجب تشدید هزینه‌های زندگی منجر شده است. یک روز پس از آغاز شورش‌ها در یکی از شهرهای جنوبی، شاهدان و منابع امنیتی گفتند یک افسر پلیس کشته شد.

مقامات گفتند که این پلیس پنجشنبه شب با شلیک گلوله توسط یک فرد ناشناس زمانی که افسران مسلح برای سرکوب شورش ها وارد محله ای در معان شدند، کشته شد.

تنش ها در معان و چندین شهر در جنوب اردن به ویژه پس از اعتصابات پراکنده رانندگان کامیون در اعتراض به قیمت بالای سوخت و خواهان کاهش قیمت گازوئیل افزایش یافته است.

مازن فرایه وزیر کشور در یک کنفرانس خبری گفت که دولت گام های سختی برخواهد داشت و پلیس ضد شورش بیشتری را علیه مردمی که به خشونت تظاهرات می کنند مستقر خواهد کرد.

او گفت: «ما شاهد جهش بزرگی در اعمال خشونت آمیز بوده ایم. پس از این اتفاق، تدابیر امنیتی شدیدتری برای تقویت نیروهای امنیتی در مناطقی که شاهد چنین اقداماتی هستند، اتخاذ خواهد شد.»

پلیس در بیانیه ای اعلام کرد که 40 افسر بر اثر شلیک گلوله شب گذشته زخمی شدند و معترضان خودروها را شکستند. این نیروی نظامی بعداً اعلام کرد که 44 نفر را در ارتباط با ناآرامی ها دستگیر کرده است.

خیابان‌ها در روز جمعه ساکت‌تر بود، اما اعتراضات پراکنده با تحصن در مقابل مسجد اصلی معان و مسجدی در پایتخت امان پس از نماز ادامه یافت، در حالی که فعالان سیاسی و اجتماعی خواستار تظاهرات بیشتر شدند.

تا عصر، هیچ گزارشی از درگیری‌های تمام‌عیار شب قبل که پلیس ضدشورش تعداد زیادی از جوانانی را که در عمان، زرقا، اربد و سایر شهرها سنگ پرتاب می‌کردند، منتشر نشد. اما این اعتراضات که از گسترده‌ترین ناآرامی‌های مدنی که در سال‌های اخیر عنوان می شود،اقداماتی از این قبیل دیده شده است.

شاهدان گفتند که در مهم‌ترین ناآرامی‌ها، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت خشمگین در شهر زرقا از گاز اشک‌آور استفاده کردند و به گفته شاهدان، معترضان لاستیک‌ها را در بزرگراه‌ها در جنوب شهر کرک و چندین شهر دیگر آتش زدند و ترافیک را مختل کردند.

کاربران و فعالان اینترنت گفتند که خدمات اینترنتی در چندین منطقه کند شد و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را که فعالان برای اشتراک‌گذاری فیلم‌های درگیری با پلیس استفاده می‌کردند، مختل کرد.

دولت وعده داده است که خواسته های اعتصاب کنندگان کامیون را بررسی کند، اما می گوید که در حال حاضر بیش از 500 میلیون دینار (700 میلیون دلار) برای کاهش قیمت سوخت در سال جاری پرداخت کرده است.

اردن می گوید باید احتیاط مالی را تحت برنامه اصلاحات ساختاری اقتصادی تحت حمایت صندوق بین المللی پول (IMF) حفظ کند که به آن کمک کرده است تا اقتصاد کشور را تسکین دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها