تورم به بالاترین حد در 41 سال اخیر رسید

بنابر آمارها،تورم در آبان ماه افزایش یافت و به بالاترین نرخ 41 سال اخیر رسید.

تورم به بالاترین حد در 41 سال اخیر رسید

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

بر اساس داده‌هایی که یک روز قبل از اعلام افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها برای کنترل رشد قیمت‌ها توسط وزیر دارایی جرمی هانت منتشر شد، افزایش قبوض انرژی خانوارها و قیمت مواد غذایی، تورم بریتانیا را به بالاترین حد در 41 سال اخیر رساند.

دفتر آمار ملی انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد قیمت های مصرف کننده در 12 ماه منتهی به اکتبر 11.1 درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش از اکتبر 1981 بوده و جهشی بزرگ از 10.1 درصد در سپتامبر است.

اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند که تورم به 10.7 درصد افزایش یابد.

به گفته  دفتر آمار ملی ، اگر دولت برای محدود کردن قیمت قبوض انرژی خانوارها به طور متوسط ​​به 2500 پوند (2960 دلار) در سال مداخله نمی کرد، تورم در اکتبر به حدود 13.8 درصد افزایش می یافت.

در پاسخ به این داده ها، هانت - که قرار است بودجه جدید را در روز پنجشنبه ارائه کند - گفت تصمیمات سخت اما ضروری برای مقابله با افزایش قیمت ها لازم است.

وی در بیانیه‌ای گفت: «وظیفه ما این است که به بانک مرکزی انگلیس در مأموریت خود برای بازگرداندن تورم به هدف از طریق رفتار مسئولانه با امور مالی کشور کمک کنیم.»

تحلیلگران می گویند که این جهش فشار را بر بانک مرکزی انگلیس برای ادامه افزایش نرخ بهره حفظ کرده است.

مایک بل، استراتژیست بازار جهانی در J.P. Morgan Asset Management، گفت"این اعداد به طرز ناراحت کننده ای در کنار پیام ارسال شده از سوی بانک انگلستان قرار می گیرند.

بل گفت که فشارهای تورمی ناشی از بازار کار فشرده بریتانیا کمتر برآورد شده بود و کارگران احتمالاً در آینده برای جبران تورم درخواست دستمزد بیشتری خواهند داشت و پیش‌بینی کرد که بانک مرکزی نرخ‌ها را از 3.0 درصد به اوج 4.5 درصد افزایش دهد.

بانک مرکزی در پیش بینی های منتشر شده در این ماه تورم 10.9 درصدی را در ماه اکتبر پیش بینی کرده بود.

جیمز اسمیت، اقتصاددان در ING، گفت نشانه هایی وجود دارد که تورم به اوج خود رسیده است و او انتظار دارد که نرخ بهره بانکی به حدود 4 درصد برسد، کمی کمتر از قیمت فعلی بازارها.

به گفته  دفتر آمار ملی ، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی از 12 ماه منتهی به اکتبر بیشترین ضرر را به کسانی که کمترین درآمد را دارند زد و با سریع‌ترین نرخ جهش از سال 1977 تا کنون افزایش یافت.

به گفته دفتر آمار ملی، خانوارهای کم درآمد، که انرژی و غذا سهم بیشتری از مخارج را به خود اختصاص می دهد، از نرخ تورم 11.9 درصدی رنج می برند در حالی که بالاترین درآمدها با نرخ 10.5 درصدی مواجه هستند.

هزینه‌های تولیدکنندگان برای مواد خام و انرژی با کمترین سرعت از ماه مارس افزایش یافت، اما این افزایش با 19.2 درصد همچنان بر اساس استانداردهای تاریخی بسیار زیاد بود.

قیمت های اعمال شده توسط کارخانه ها در 12 ماه منتهی به اکتبر 14.8 درصد افزایش یافت که کندترین افزایش از آوریل است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها