تورم و فشار بر مردم تا پایان سال افزایش خواهد داشت

با اعلام بانک مرکزی،تورم تا پایان سال همچنان روند افزایشی خواهد داشت.

تورم و فشار بر مردم تا پایان سال افزایش خواهد داشت

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

بانک مرکزی ترکیه پیش بینی تورم خود را برای پایان سال 2022 از 60.4 درصد به 65.2 درصد رساند اما اعلام کرد در مهار رشد قیمت "بسیار موفق" بوده است.

تورم سالانه ترکیه در سپتامبر به بالاترین میزان در 24 سال گذشته یعنی 83.45 درصد رسید، زیرا بانک مرکزی بازارها را با دو بار کاهش نرخ ها در دو ماه شگفت زده کرد. این کاهش ها باعث شد که بانک های مرکزی در کشورهای دیگر سیاست های خود را سخت تر کنند و ترکیه را به یک کشور خارجی با نرخ واقعی عمیقا منفی تبدیل کنند.

پس از آنکه رئیس جمهور طیب اردوغان خواستار تک رقمی شدن نرخ بهره تا پایان سال شد، بانک مرکزی این ماه مجدداً نرخ های بهره را بیش از حد انتظار 150 واحد کاهش داد. این نهاد زیرمجموعه دولت اردوغان گفت کاهش مشابهی در ماه نوامبر ارائه خواهد شد و به چرخه تسهیل پایان می‌دهد.

کاوچی اوغلو رئیس بانک مرکزی ترکیه در یک کنفرانس خبری در آنکارا به خبرنگاران گفت: تورم به دلیل تداوم عرضه، حفظ ثبات در نرخ ارز و عادی سازی رفتار قیمت گذاری به سرعت کاهش خواهد یافت.

کاوچی اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا بانک موفق به کاهش تورم شده است، گفت: "ما نمی توانیم خود را خیلی موفق بدانیم. انشاالله تصمیماتی که گرفته ایم در مدت کوتاهی ما را موفق خواهد کرد."

این بانک همچنین پیش بینی تورم اواسط نقطه پایان سال 2023 را از 19.2 درصد به 22.3 درصد افزایش داد.

لیر با پایان سخنان کاوچی اوغلو بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه، در 18.6905 معامله شد. به دلیل چرخه غیرمتعارفی که اردوغان به دنبال آن بود، ارزش لیر در سال 2021 به 44 درصد سقوط کرد و امسال 29 درصد دیگر تضعیف شد.

اردوغان صادرات، تولید و سرمایه گذاری را به عنوان بخشی از یک برنامه اقتصادی در اولویت قرار داده است که هدف آن کاهش تورم از طریق تبدیل کسری حساب جاری مزمن ترکیه به مازاد است.

این هدف در سال جاری به دلیل افزایش قیمت انرژی و رکود اقتصادی جهانی که احتمالاً صادرات ترکیه را تحت تأثیر قرار می دهد، دست نیافتنی است. دولت پیش بینی نمی کند در سه سال آینده شاهد مازاد قیمت باشد.

مدیران بانک‌های ترکیه این هفته نگرانی‌های خود را با مقامات مطرح کردند مبنی بر اینکه یک سال قوانین جدید که آنها را مجبور به خرید اوراق قرضه دولتی می‌کند، در نهایت می‌تواند این بخش را بی‌ثبات کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها