تورم در بالاترین نرخ 40 سال گذشته/حقوق بازنشسنگان افزایش نمی یابد

دفتر آمار ملی اعلام کرد تورم به بالاترین نرخ در 40 سال گذشته رسیده است اما خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نیست.

تورم در بالاترین نرخ 40 سال گذشته/حقوق بازنشسنگان افزایش نمی یابد

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

بزرگترین جهش در قیمت مواد غذایی از سال 1980 تاکنون،تورم بریتانیا را در ماه گذشته به نرخ دو رقمی رساند و با بالاترین رقم 40 سال اخیر در ماه ژوئیه برابری کرد.

دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه سپتامبر سالانه 10.1 درصد افزایش یافته است. نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان به تورم 10.0 درصد پس از افزایش 9.9 درصدی در ماه اوت اشاره کرده است.

پوند با انتشار این اخبار به زیر 1.13 دلار سقوط کرد و آخرین بار 0.2 درصد در روز کاهش یافت.

این ارقام شرایط سختی را برای خانوارهای بریتانیایی، به ویژه آنهایی که کمترین درآمد را دارند ایجاد کرد.

بانک مرکزی انگلستان همچنین تحت فشار قرار خواهد گرفت تا نرخ بهره خود را در ماه آینده با توجه به داده های روز چهارشنبه افزایش دهد. بازده اوراق قرضه دولت بریتانیا با تاریخ کوتاه که به تغییرات انتظارات نرخ بهره حساس است، در ابتدای معاملات به شدت افزایش یافت.

طبق تخمین‌های مدل‌سازی شده تاریخی CPI، قیمت‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی بزرگترین محرک تورم در ماه سپتامبر بودند، زیرا 14.5 درصد افزایش یافتند که بزرگترین جهش از آوریل 1980 تاکنون است.

 ONS (دفتر آمار ملی انگلیس) گفت که قیمت هتل ها نیز در ماه سپتامبر افزایش یافته است.

پل دیلز، اقتصاددان ارشد بریتانیا در موسسه مشاوره کپیتال اکونومیکس، گفت: گزارش های اخیر این خطر را نشان می دهد که تورم اساسی حتی با ضعیف شدن اقتصاد همچنان قوی است.

او به افزایش شاخص کل تورم اشاره کرد، معیاری که قیمت‌های نوسان مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، و به بالاترین حد خود در 30 سال اخیر یعنی 6.5 درصد رسیده است.

از رقم تورم سپتامبر به عنوان نقطه مرجع برای شاخص‌سازی «قفل سه‌گانه» مستمری‌های دولتی استفاده می‌شود - اما بازنشستگان هنوز پاسخ روشنی از دولت در مورد افزایش قیمت‌ها در سال آینده نشنیده‌اند.

حمایت دولت از قبوض انرژی خانوارها و مشاغل نیز پس از آنکه جرمی هانت، وزیر دارایی جدید، دامنه برنامه را نسبت به دو سال قبل به شش ماه محدود کرد، مورد تردید است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها