یک کارشناس صنعت پتروشیمی مطرح کرد:

اهمیت توجه به تولیدکنندگان داخلی در دوره تحریم

یک کارشناس حوزه پتروشیمی می‌گوید:در شرایط فعلی تحریم صنعت پتروشیمی مهمترین راهکار اعتماد دوباره به تولیدکنندگان داخلی است زیرا اگر این شرکت ها توانمند شوند می‌توانند یا تجهیزاتی که مورد نیاز این صنعت است را تولید و یا وارد کنند.

اهمیت توجه به تولیدکنندگان داخلی در دوره تحریم

مستقل آنلاین/ ساراحامدی- هفته گذشته بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای اعمال فشار حداکثری به ایران با صدور اطلاعیه‌ای ۳۹ شرکت پتروشیمی ایرانی، زیر مجموعه‌های آنها و نیز نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در خارج از ایران را مشمول تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران کرد.

بر اساس این اطلاعیه، هلدینگ خلیج فارس که بزرگ‌ترین هلدینگ صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌رود به همراه ۳۹ شرکت زیر مجموعه و نمایندگی فروش خارج از کشور آن مشمول تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

مطابق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا هلدینگ خلیج فارس ۴۰ درصد ظرفیت تولید و ۵۰ درصد ارزش صادرات صنعت پتروشیمی ایران را در اختیار دارد.

پس از آن برخی مقامات و مسئولان فعال در حوزه پتروشیمی کشور نسبت به تحریم‌های جدید ایران واکنش نشان دادند. برخی مانند ربهزاد محمدی مدیرعامل  شرکت صنایع پتروشیمی ایران اشاره به اینکه حریم برای ایران مقوله تازه‌ای نیست و از سال ۹۲ مشکلات این حوزه را مدیریت و شرایط را هموار کرده ایم.

به گفته محمدی ایران با بیش از ۳۵۰ نوع محصول پتروشیمی، صد‌ها خریدار به ده‌ها مقصد صادراتی و تنوع محصول در بازار ایران، مشکلی در مقابل تحریم‌ها نداریم و طبق روال، کار‌ها در حال انجام است و صادرات نیز صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران تاکید کرده که با توجه به اینکه امسال و سال آینده، حدود ۱۸ طرح پتروشیمی به بهره برداری می‌رسد که این واقعیت، نشان دهنده بی تاثیر بودن تحریم‌های بی منطق آمریکا است

عبدالرسول دشتی کارشناس حوزه پتروشیمی در گفت‌و‌گو  با "مستقل آنلاین"  گفت: مهمترین راهکارها در شرایط فعلی (تحریم برخی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع پتروشیمی) حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

دشتی ادامه داد: اینکه برخی اعلام می کنند که با پرداخت ارزی نرخ خوراک می توان با تحریم های حوزه پتروشیمی مقابله کرد تحلیل درستی نیست و از آنجایی که خوراک داخلی و متعلق به خود مجتمع های پتروشیمی است پرداخت نرخ خوراک به صورت ارزی مانند آن است که که مغازه ها نیز به جای ریال دلار پرداخت کنند که چنین چیزی به هیچ عنوان درست و امکان‌پذیر نیست.

دشتی ادامه داد :بر اساس مصوبه مجلس، بنزین داخلی  90 تا 95 درصد فوق خلیج فارس باشد  اما این خود عرضه نیست بلکه برآوردی است اما نمی گویند که به صورت ارزی باشد.

این کارشناس حوزه پتروشیمی در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره اینکه برخی اعلام می‌کنند تحریم صنعت پتروشیمی ایران مشکلی چندانی برای کشور به وجود نمیاورد نیز گفت: افرادی باید درباره اینکه اتفاقی در حوزه پتروشیمی در اثر تحریم ها نم‌ افتد که در راس مدیریت امور قرار دارند.

دشتی ادامه داد: مهمترین مشکل در صنعت پتروشیمی در زمینه تامین قطعات و تجهیزاتی است که ما سازنده آن نیستیم و شرکت های سازنده از آنها به تعداد محدود و برای نیازهای مصرفی خود تولید می‌کنند که اگر آنها هم مشمول تحریم‌ها شوند دیگر توانایی تولید این قطعات را نخواهند داشت و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد مهم ترین مشکل کشور ما در این بخش است.

دشتی گفت: در دوره‌ای و در اوج توسعه پتروشیمی به شرکت‌ های سازنده پتروشیمی  به خوبی اعتماد کردیم و آنها نیز به خوبی جواب ایثن اعتماد را دادند و رشد کردند و حتی توانستند با شرکای خارجی کار کنند اما متاسفانه در طی دوره‌ای شرکت‌های خصوصی  و مهندسی داخلی فراموش شده و کنار گذاشته شدند.

این کارشناس حوزه پتروشیمی تاکید کرد: در شرایط فعلی تحریم صنعت پتروشیمی مهمترین راهکار اعتماد دوباره به تولیدکنندگان داخلی است زیرا اگر این شرکت ها توانمند شوند می‌توانند یا تجهیزاتی که مورد نیاز این صنعت است را تولید و یا وارد کنند.

وی افزود: من همیشه به این موضوع تاکید کردم که حتی در شرایط تحریم نیز تولیدکنندگان داخلی باید طلایه دار این صنعت باشند، اعتماد به بخش خصوصی داخلی، بخشی که طی یک دهه اخیر  مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

این کارشناس حوزه پتروشیمی با اشاره به اینکه شرایط حال حاضر در این صنعت شرایط خوبی نیست گفت: اما تمامی شرکت های پتروشیمی تحریم شده در فاز صادرات نبودند.برخی از شرکت های پتروشیمی خدمات داخلی ملنند خدمات مربوط به مهندسی و آموزش را  ارائه می دادند. برخی از تولیدات تولیدکنندگان داخلی در داخل کشور مصرف می شوند بنابراین مشکلی ندارند اما بخشی که جهت‌گیری صادراتی دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها