نرخ تورم به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسید

بر اساس آخرین آمار اقتصادی،نرخ تورم در خرداد ماه به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسید.

نرخ تورم به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسید

به گزارش مستقل آنلاین،وال استریت ژورنال نوشت:

تورم مصرف کننده در ایالات متحده در ماه ژوئن(خرداد)به 9.1 درصد رسید، سرعتی که در چهار دهه مشاهده نشده بود، و فشار بر فدرال رزرو را برای اقدام تهاجمی تر برای کاهش سرعت افزایش سریع قیمت ها در سراسر اقتصاد افزایش داد.

 وزارت کار روز چهارشنبه اعلام کرد که رشد شاخص قیمت مصرف کننده برای 12 ماه منتهی به ژوئن سریع ترین سرعت از نوامبر 1981 بوده است.  جهش بزرگ در قیمت بنزین - افزایش 11.2 درصدی نسبت به ماه قبل و نزدیک به 60 درصدی نسبت به سال قبل - باعث افزایش بیشتر تورم شد، در حالی که قیمت مسکن و مواد غذایی نیز سهم عمده‌ای داشتند.

 تورم ژوئن از نرخ 8.6 درصدی ماه می فراتر رفت و سرمایه گذاران و تحلیلگران را بر آن داشت تا در مورد اینکه آیا فدرال رزرو در اواخر این ماه به جای افزایش 0.75 واحدی، یک درصد افزایش نرخ را در نظر می گیرد یا خیر، بحث کنند.  کاهش تقاضا هدف فدرال رزرو برای بازگرداندن ثبات قیمت در اقتصادی است که هنوز با مشکلات عرضه دست و پنجه نرم می کند، اما افزایش نرخ بهره خطر رکود را نیز افزایش می دهد.

 به گفته وزارت کار آمریکا قیمت‌های اصلی، که شامل مواد غذایی و انرژی فرار نمی‌شوند، در ژوئن 5.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که اندکی کمتر از رشد 6.0 درصدی ماه می(اردیبهشت)بود.

 بر اساس ماه به ماه، قیمت‌های اصلی در ژوئن 0.7 درصد افزایش یافت که کمی بیشتر از افزایش 0.6 درصدی در ماه مه است که نشانه‌ای از فشارهای تورمی در سراسر اقتصاد است.

 لارا ریم، اقتصاددان ارشد ایالات متحده برای سرمایه گذاری FS گفت: «تورم همه چیز را دشوار می کند.  پس‌انداز، دستمزد و سود شما را از بین می‌برد.  این اتفاق همه را مجازات می کند.»

 سهام در بازارهای اقتصادی آمریکا نیز در روز چهارشنبه پس از تزلزل در بیشتر ساعات روز، با کاهش 0.5 درصدی شاخص S&P 500 کاهش یافت.  بازده اوراق قرضه پس از گزارش تورم افزایش یافت، اما بازده اوراق قرضه بلندمدت به سرعت از این افزایش ها چشم پوشی کرد.

 علیرغم افزایش متعارف تورم در ژوئن، اقتصاددانان به تحولات اخیر اشاره می کنند که می تواند فشار قیمت ها را در ماه های آینده کاهش دهد.

 انتظارات سرمایه گذاران از کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان منجر به کاهش قیمت کالاها در هفته های اخیر شده است، از جمله نفت، مس، گندم و ذرت.

  خرده فروشان نسبت به نیاز به تخفیف کالاها، به ویژه پوشاک و کالاهای خانگی، که با ترجیحات مشتری ناهماهنگ هستند، به دلیل تغییر هزینه ها هشدار داده اند.

 تخفیف‌ها تاکنون در ارقام تورم مشخص نشده است: قیمت‌های پوشاک و کالاهای خانگی هر دو در ماه گذشته افزایش یافتند.  افزایش قیمت خودروهای نو و دست دوم که منبع قابل توجهی برای فشار صعودی بر تورم است، هر دو بر اساس ماه به ماه در ژوئن کاهش یافتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها