هشدار بانک مرکزی:

آماده شدیدترین تورم ۴۰ سال اخیر باشید

با افزایش قیمت بنزین و سوخت،اکنون بانک مرکزی انگلیس به مردم هشدار داد آماده شدیدترین نرخ تورم ۴۰ سال اخیر باشید.

آماده شدیدترین تورم ۴۰ سال اخیر باشید

به گزارش مستقل آنلاین روزنامه گاردین نوشت:

پس از جهش بیش از حد انتظار نرخ تورم رسمی به 7 درصد در بحبوحه افزایش بی سابقه قیمت بنزین، به خانوارهای بریتانیا هشدار داده شده است که خود را برای شدیدترین افزایش سالانه هزینه زندگی از اوایل دهه 1980 آماده کنند.

 اقتصاددانان گفتند که انتظار داشتند معیار ترجیحی دولت برای افزایش سالانه هزینه‌های زندگی - شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در این ماه و با توجه به جهش بی‌سابقه قبوض انرژی و افزایش هزینه‌های فروشگاه هفتگی، از 9 درصد عبور کند.

 با مطرح شدن مقیاس بدتر شدن هزینه زندگی در بریتانیا، آخرین باری که نرخ تورم CPI بالاتر بود فوریه 1982 در زمان اولین دولت تاچر بود که به 10.4 درصد رسید.

 آخرین ارقام دفتر آمار ملی (ONS) نشان می دهد که تورم در ماه مارس بیش از حد انتظار افزایش یافته و به 7 درصد رسیده است که از 6.2 درصد در فوریه به لطف افزایش قیمت سوخت، انرژی و مواد غذایی در ابتدای سال افزایش یافته است.

 با افزایش گسترده قیمت‌ها در اقتصاد، بیشترین افزایش در هزینه بنزین و حامل های انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین حادث شد که قیمت جهانی نفت در میان نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه و تحریم‌ها به سطح رکورد نزدیک شود.

 میانگین قیمت بنزین و گازوئیل به ترتیب به بالاترین حد خود یعنی 160.2پنس  و 170.5پنس(حدودا 9 هزار تومان) در لیتر افزایش یافت که بیش از 30 درصد در سال گذشته بوده و به گواه آمار،بیشترین افزایش سالانه از سال 1989 تا کنون بوده است.

 قیمت غذای رستوران‌ها و هتل‌ها نیز در ماه مارس به شدت افزایش یافت، که سال گذشته در طول قرنطینه حاضر به سرویس دهی نبودند.

 ONS گفت تورم آخرین بار در مارس 1992 بالاتر بود، زمانی که CPI به 7.1٪ رسید.  با فراتر از انتظار تورم در میان اقتصاددانان شهر برای 6.7 درصد در ماه، کارشناسان گفتند که معیار افزایش هزینه زندگی اکنون احتمالاً بیش از حد انتظار در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

 اقتصاددانان گلدمن ساکس و دویچه بانک گفتند که تورم احتمالاً در ماه آوریل به بیش از 9 درصد خواهد رسید که احتمالاً به دلیل افزایش قبوض انرژی و اختلال در زنجیره تأمین جهانی که با کووید و جنگ روسیه در اوکراین بدتر شده است، به 9.2 درصد می رسد.

 بانک مرکزی انگلیس در اوایل ماه مارس هشدار داد که تورم در مسیر رسیدن به 8 درصد در این ماه قرار دارد و در صورت تداوم افزایش قیمت‌های انرژی عمده‌فروشی جهانی که پس از تهاجم روسیه مشاهده می‌شود، ممکن است در اواخر سال جاری به 10 درصد برسد.

 Threadneedle Street احتمالاً در هنگام تشکیل کمیته سیاست پولی در اوایل ماه آینده تحت فشار شدیدی برای افزایش نرخ بهره قرار خواهد گرفت و نرخ تورم اکنون بیش از سه برابر هدف 2 درصدی تعیین شده توسط دولت است.

 بر اساس آخرین آمار از ONS، افزایش هزینه‌های قبض گاز و برق بر هزینه‌های زندگی خانوارها در ماه مارس افزوده است.  با این حال، انتظار می‌رود خانواده‌ها در این ماه پس از افزایش 54 درصدی سقف قیمت انرژی Ofgem در ابتدای آوریل، با فشار بیشتری روبه‌رو شوند تا منعکس‌کننده افزایش در بازارهای عمده‌فروشی باشد، جایی که قیمت نفت و گاز در سال گذشته، حتی قبل از روسیه، چهار برابر شد.

 آلپش پالجا، اقتصاددان ارشد گروه لابی تجاری CBI گفت: "این افزایش تورم آخرین افزایش نخواهد بود." وی ادامه داد " حتی هزینه های بالاتر برای مشاغل و فشار عمیق در هزینه های زندگی برای خانوارها در پیش خواهد بود."

 ارقام رسمی روز دوشنبه نشان داد که رشد متوسط  دستمزدها نتوانسته همگام با افزایش هزینه های زندگی باشد.  جک لزلی، اقتصاددان ارشد در بنیاد رزولوشن، گفت که بحران هزینه زندگی در مسیری قرار دارد که بزرگترین فشار از اواسط دهه 1970 باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها