تورم به آمریکا رسید

هراس از تورم در آمریکا و واکنش تند فدرال رزرو به رشد عمومی قیمت کالاها نگرانی را میان سرمایه‌گذاران افزایش داده است.

تورم به آمریکا رسید

روز گذشته بازار سهام آمریکا با فشار فروش سنگین سهامداران مواجه شد و شاخص داوجونز افت نزدیک به ۴ درصدی را به ثبت رساند. شاخص نزدک همراه با سقوط آزاد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی افت نزدیک به ۵ درصدی را به ثبت رساند. سهام آمازون و تسلا حدود ۷ درصد و سهام اپل بیش از ۵ درصد افت را به ثبت رساند. همچنان هراس از تورم و واکنش تند فدرال رزرو به رشد عمومی قیمت کالاها نگرانی را میان سرمایه‌گذاران افزایش داده است. 

با موج فروش در بازار جهانی قیمت فلزات رنگی نیز افت محسوسی را تجربه کردند. فلز مس و روی افت نزدیک به ۲ درصدی را به ثبت رساندند و بیت‌کوین نیز دوباره به کمتر از ۳۰ هزار دلار بازگشت تا هراس از سقوط بیشتر این پدیده جدید دنیای مالی تشدید شود. 

نرخ تورم بیش از ۸ درصد در آمریکا و اوج‌گیری نرخ تورم در دیگر اقتصادهای بزرگ جهان به سقف ۴۰ ساله کل معادلات بازار دارایی را به هم ریخته است. بازارها به خوبی می‌دانند که نرخ تورم بالا خط قرمز سیاستمداران و سیاست‌گذاران پولی غربی است و بر این اساس هراس از رشد بیشتر نرخ تورم و واکنش شدید انقباضی بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان بازارهای دارایی مانند سهام یا طلا را زیر فشار قرار داده است. 

برخلاف ایران که نرخ تورم هدفی برای سیاست‌گذار تعریف نشده تلاش فدرال رزرو آمریکا برای کنترل نرخ تورم بالا مورد توجه است. بانک مرکزی آمریکا در نشست پیشین خود در یک اقدام کم‌سابقه نرخ بهره خود را نیم درصد افزایش داد. تاکید چندباره بر ادامه رشد نرخ بهره در صورت مشاهده رشد نرخ تورم سرمایه‌گذاران بازار سهام آمریکا را با وحشت مواجه کرده است. روز گذشته نیز انتشار نشانه‌هایی از احتمال ادامه‌دار شدن تورم بالا و همچنین هراس از آسیب به اقتصاد جهانی هجوم فروشندگان سهام را به دنبال داشت./بورسان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها