جهان برای سنگین ترین تورم تاریخ آماده می‌شود

اروپا و آمریکا در حال تجربه شدیدترین تورم تاریخ هستند و این اتفاق زنگ خطر را برای جهان به صدا در آورده است.

جهان برای سنگین ترین تورم تاریخ آماده می‌شود

به گزارش مستقل آنلاین،سی‌ان‌ان نوشت:

بانک مرکزی اروپا در صدد افزایش نرخ بهره برای اولین بار در 11 سال گذشته است زیرا تلاش می کند تورم بی سابقه ای را که از افزایش قیمت انرژی تغذیه می کند، کنترل کند.

 اتفاقی که در حال رخ دادن است: بانک مرکزی اروپا به صراحت اعلام کرده که برای اولین بار پس از گذشت ۱۰ سال، نرخ بهره را در نشست روز پنجشنبه خود افزایش خواهد داد.  تنها نکته مورد ابهام، میزان افزایش است که می تواند تا نیم درصد باشد.

 استراتژیست‌ها فکر می‌کنند بانک مرکزی اروپا احتمالاً به افزایش کوچک‌تر یک چهارم درصدی پایبند خواهد بود.

 اما آنها همچنین نگران هستند که افزایش نرخ کمتر ممکن است اشتباه باشد.  تورم سالانه در اتحادیه اروپا در ژوئن(خرداد)به 9.6 درصد افزایش یافت.  برای 19 کشوری که از یورو استفاده می کنند این میزان به 8.6 درصد رسید.

اما بانک مرکزی اروپا نسبت به سایر بانک های مرکزی با شرایط سخت تری دست و پنجه نرم می کند.

 افزایش قیمت انرژی در اروپا، که با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید شده است، بزرگترین عامل تورم افسارگسیخته است.  با این حال، آنچه در آن جبهه اتفاق می افتد کاملاً خارج از کنترل بانک مرکزی اروپا است.

 گازپروم روسیه روز پنجشنبه حمل و نقل گاز در امتداد خط لوله حیاتی نورد استریم 1 را از سر گرفت و نگرانی‌ها مبنی بر عدم بازگشت مجدد آن پس از یک دوره تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده را کاهش داد.

 با این حال، نگرانی از اینکه روسیه می‌تواند در آینده به تلافی تحریم‌ها گاز خود را قطع کند، ادامه دارد. قیمت گاز طبیعی اروپا پس از رسیدن به بالاترین سطح خود از ماه مارس در اوایل این ماه کاهش یافت، اما همچنان بالاست.

 ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ اروپا، نیز درگیر بحران سیاسی است که بازارهای سهام و اوراق قرضه این کشور را متلاطم کرده است.

 ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا که یکی از سرمایه گذاران مورد علاقه است، روز پنجشنبه پس از از دست دادن حمایت چندین حزب کلیدی در ائتلاف حکومتی، استعفای خود را به رئیس جمهور تسلیم کرد که می تواند منجر به انتخابات زودهنگام شود.

 انتظار می رود بانک مرکزی اروپا ابزار جدیدی را با هدف آرام کردن بازارهای اوراق قرضه در کشورهای آسیب پذیرتر منطقه یورو مانند ایتالیا معرفی کند. 

 خطرات رکود در اروپا به شدت در حال افزایش است.  این اتفاق می‌تواند توانایی بانک مرکزی اروپا را برای افزایش نرخ‌های بهره که به مبارزه با تورم کمک می‌کند را محدودتر و کار اروپا را سخت تر کند.  

 قرنطینه های ناشی از افزایش کووید-19 در چین باعث کاهش فروش و سود در سه ماهه دیگر شد.  تسلا (TSLA) درآمد تعدیل شده 2.6 میلیارد دلاری را در سه ماهه دوم گزارش کرد که نسبت به 3.7 میلیارد دلار در سه ماهه اول کاهش یافته است، اما 1 میلیارد دلار بیشتر از درآمد یک سال قبل است.

 کارخانه این شرکت در شانگهای مجبور شد تولید را برای اکثر سه ماهه به دلیل قرنطینه اجباری در شهر متوقف کند.  محدودیت ها در سراسر چین همچنین فروش در بزرگترین بازار خودروی جهان را تقریباً متوقف کرد و جریان قطعات را از تامین کنندگان مختل کرد.

از آنجایی که بازارها نگران این هستند که اقتصاد به سمت رکود پیش می رود، سرمایه گذاران کوچک به دنبال زمینه های بالاتر برای محافظت از ثروت خود هستند.

 چندین پوشش سنتی در برابر تورم در گذشته به خوبی عمل کرده اند: طلا، تراست های سرمایه گذاری املاک و مستغلات و اوراق قرضه دولتی ایالات متحده که اثرات تورم را خنثی می کند، معروف به TIPS.  اخیراً کریپتو نیز به این لیست اضافه شده است.

 بخشی از مشکل این است که تورم در سطح جهانی به قدری بالاست که بازارهای سرپناه را محدود می‌کند.  موضوع دیگر قدرت دلار آمریکا است؛این قدرت بالا به ارزش کالاهایی مانند طلا لطمه می زند، زیرا آنها برای سرمایه گذاران خارجی گران تر می شوند.  در همین حال، کریپتو شاهد ترکیدن حباب سوداگرانه بوده و قیمت ها را به پایین آورده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها