بانک جهانی هشدار داد؛ تورم جهانی ادامه دارد

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی بیان کرد که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا قیمت‌ها دوباره کنترل شود.

بانک جهانی هشدار داد؛ تورم جهانی ادامه دارد

به گزارش اکوایران مالپاس معتقد است به دلیل این‌که ایالات‌متحده و سایر اقتصادها با نرخ تورمی روبرو هستند که در دهه‌های گذشته مشاهده نشده است، تورم جهانی ادامه دارد. وی گفت: ماه‌ها و شاید دو سال طول بکشد تا نرخ تورم به پایین برگردد. رئیس گروه بانک جهانی اظهار داشت که تورم بی‌سابقه و کمبود کالاهای کلیدی مانند روغن، کود و گندم به این معنی است که برای برخی کشورها اجتناب از رکود بسیار سخت خواهد بود. بسیاری از نقاط جهان به دلیل کمبود کود در حال تعطیل شدن هستند و این کمبود محصولات برای چندین سال ادامه خواهد داشت. دیوید مالپاس هشدار داد که کمبود مواد غذایی ممکن است منجر به بی‌ثباتی در کشورهای فقیرتر شود.

رکورد شکنی پی در پی در اروپا

در حالی که تورم منطقه یورو به بالاترین سطح خود از زمان ایجاد یورو در سال ۱۹۹۹ رسیده رهبران اروپایی در هفته گذشته به توافقی سیاسی در مورد تحریم بیشتر واردات نفت روسیه دست یافتند، اقدامی که به گفته اقتصاددانان با بالا بردن قیمت‌ها، به خانوارها و صنایع اروپایی آسیب بیشتری خواهد زد. با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم منطقه یورو یک رکورد دیگر را ثبت کرد.  براساس آمارهای اولیه، تورم منطقه یورو در ماه مه میلادی به ۸.۱ درصد رسید که بالاتر از رکورد ۷.۴ درصدی آوریل و بالاتر از انتظارات ۷.۸ درصدی بود. افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ در اوکراین، به ویژه هزینه‌های غذا و انرژی تشدید شده است.

شکاف بین بالاترین و کمترین نرخ تورم در میان ۱۹ عضو بلوک ارزی اروپا نیز به بیشترین میزان خود رسیده است. این مقیاس از مالت جایی که قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافت تا استونی که در آن تورم به ۲۰.۱ درصد رسید، متغیر است. این اختلاف بیش از ۱۴ درصد است که بیشتر از هر زمان دیگری از زمان ظهور یورو در سال ۱۹۹۹ است. منطقه یورو شامل بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند هست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها