قصه پر غصه درختان پایتخت / تهران من چه سرسبز بود

صبا عرب زاده / مستقل آنلاین-تهران یکی زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران بوده و از آنجا که شاهان قجر هم خوش‌گذران و اهل کوه و دردشت بوده اند وقتی گذارشان به این ناحیه می افتد دیگر دلشان نمی‌آید جای دیگری را برای زندگی انتخاب کنند، بنابر این در تهران ماندگار می شوند و تهران را به عنوان پایتخت برمی گزینند. تاریخچه تهران به عنوان پایتخت از همین جا آغاز می شود.

قصه پر غصه درختان پایتخت / تهران من چه سرسبز بود

اما محله‌های تهران پایتخت آنچنان هم پایتخت‌نما نبودند و اسامی جالبی داشتند مثلا بسیاری از مناطق تهران  با وجود اینکه دیگر ییلاق و باغات نبودند پیشوند ده را همچنان حفط کردند؛ محله‌هایی مانند ده نارمک، ده ونک و برخی دیگر از محله های قدیمی تهران هنوز این اسامی  را یدک می کشند.

با این وجود تهران طی این دویست سال پایتخت بودن تغییر و تحولات فراوانی پیدا کرده است؛ تهرانی 1500 نفری‌ای که دویست سال پیش آغا محمدخان قاجار در آن تاج پادشاهی را بر سر گذاشت در طول این سال‌ها جمعیتی بیش از 13 میلیون نفر پیدا کرده است.

البته تهران به دستور رضا شاه در دوره پهلوی اول نیز تغییرات بسیاری کرد و روز به روز به سمت مدرنیته شدن پیش رفت. در زمان محمد رضا شاه و بعد از آن نیز پس از انقلاب اسلامی نیز این تغییرات گسترده‌تر شد؛ این شد که تهران از آن ییلاق خوش آب وهوا تبدیل شد به پایتختی شلوغ و پرتردد با حجم بسیار زیادی از ماشین‌های دودزا ! اما آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد اجرای پروژه های ساختن برج ها مراکز تجاری عظیم در تهران است که برای ساخته شدنشان درختان بسیاری قربانی شدند.

از جمله قربانیان بخت برگشته هزاران هزار درختی هستند که برای ساختن پروژه عظیم ارگ بم یکی یکی قطع شدند .گرچه هنگامی که این پاساژ بزرگ ساخته شده همه حیرت کردند زیرا با عنوان ساخت پارکینگ طبقاتی شروع به ساختن کردند  اما در انتهای کار یک پاساژ شیک مملو از مغازه‌های رنگارنگ و کافی شاپ تحویل مردم دادند! مسئله اساسی اینجاست که دربرابر سود اقتصادی هیچ چیز یارای مقاومت ندارد! همان زمان مردم با دیدن قطع درختان آن ناحیه به مسئولان اطلاع دادند و حتی این مسئله در شورای شهر نیز مطرح شد اما آنچه بر جای ماند ناکامی بود با یک پاساژ پر از مغازه‌هایی که سرمایه صاحبانشان را تضمین می کردند!

 اما این مسئله فقط به اینجا ختم نمی‌شود، هر جای تهران را که نگاه می‌کنی با معضل قطع درختان روبرو می‌شوی، لویزان یکی از محله‌های قدیمی تهران است. ما تازه به این منطقه کوچ کرده‌ایم روبرروی خانه ما یک خانه-باغ زیبا وجود داشت که بخشی از آن را ساختمان ساخته بودند اما بخش دیگرش همچنان پر از درخت و سبزه و چنار بود، اما چندان دیری نپایید، کم کم متوجه شدیم حال درختان باغ همسایه خوب نیست، زرد   خشک شده و در نهایت شب‌ها که محله در خواب بود با اره و تیشه و تبر قطع می‌شدند. همه دلوا‍‍س این  فضای سبز دوست‌داشتنی بودیم که روز به روز تنُک‌تر می‌شد. نمی دانم پای این درختان نفت ریختند و عمدا خشکشان کردند  یا آنکه آنها هم به مرضی که درختان خیابان ولیعصر به آن دچار شده بودند دچار شده بودند! هر چه بود بهار امسال اثری از آن سبزی دل انگیز بر جای نماند، به جایش یک زمین مسطح به یادگار مانده که آماده شده برای معامله‌ای پر سود!

متاسفانه مسئولان از این نکته غافلند که عوارض ناشی از قطع درختان در آینده نه چندان دور گریبان نسل بشر را خواهد گرفت. تاکنون لوایح زیادی در شورای شهر به تصویب رسیده و می‌رسد تا از درختان در برابر هجوم دلالان و رانت‌خواران و زمین‌خوران و سودجویان دفاع کند. اما متاسفانه از آن صد تیر دعا که روانه شده است حتی یکدانه هم کارگر نشده است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها