هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان:

ویدئوی آمریکا برای مقصر دانستن ایران کافی نیست

مستقل آنلاین/ وزیر خارجه آلمان می‌گوید ویدئویی که آمریکا از نفتکش‌ ژاپنی منتشر کرده برای نتیجه‌گیری درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست.

ویدئوی آمریکا برای مقصر دانستن ایران کافی نیست

دبیرکل سازمان ملل هم ضمن محکوم کردن حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، گفته شواهد مرتبط باید به طور مستقل بررسی شود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته: «این ویدئو کافی نیست. بله، ما می‌توانیم بفهمیم که در این ویدئو چه اتفاقی می‌افتد، اما نمی‌توان با آن به نتیجه‌‍گیری نهایی رسید. این ویدئو برای من کافی نیست».

موضع آلمان متفاوت با موضعی است که دولت بریتانیا درباره ویدئوی آمریکا گرفته است. بریتانیا با بیان آنکه "تقریبا مطمئن" است که ایران در حمله دست داشته، از ایران خواسته "فورا همه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را متوقف کند."

آمریکا ویدئویی منتشر کرده که می‌گوید نیروهای سپاه در حال تلاش برای جدا کردن یک مین عمل نکرده از نفتکش ژاپنی نشان می‌دهد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، گفته: "بسیار مهم است که حقیقت روشن شود. خیلی مهم است که روشن شود چه کسی مسئول است. واضح است که این کار فقط از یک نهاد مستقل برمی‌آید که بتواند شواهد مربوط را تایید کند."

گوترش در عین حال گفته است او اختیار آن را ندارد که چنین تحقیقاتی را آغاز کند و تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند آغازگر چنان تحقیقاتی باشد.

دبیرکل سازمان ملل این مطالب را پس از گفت‌وگو با «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب بیان کرد.

ابوالغیط در صحبت‌هایش به تندی از ایران انتقاد کرده است.

به گزارش رویترز او گفته است: "متاسفانه یک مشکل در خاورمیانه داریم که به یک کشور بسیار مهم و با جمعیت بزرگ مسلمان برمی‌گردد: ایران."

او از ایران خواست تا در سیاست‌های منطقه‌ای خود تجدید نظر کند.

مقام‌های ایرانی اتهام نقش داشتن در حمله به نفتکش‌ها را رد می‌کنند و آن را توطئه‌ای می‌خوانند که برای انداختن مسئولیت به گردن ایران طراحی شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها