فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟

برخی مواقع، پس از تصادف خودرو با عابر پیاده راننده از محل وقوع حادثه متواری می‌شود که بر طبق قانون مجازات اسلامی چنین افرادی متناسب با عمل مرتکب شده، مجازات در نظر گرفته شده است.

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟

در همین خصوص، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مجازات فرار از صحنه حادثه به ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی بیان کرد که در صورتی که مصدوم نیاز به کمک فوری داشته باشد و با وجود اینکه راننده این امکان را دارد که مصدوم را به مراکز درمانی برساند و یا از مأموران انتظامی از این کار کمک بخواهد، از انجام اینکار خودداری کند و یا با هدف فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک کرده و مصدوم را در آن وضعیت رها کند، طبق هر مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

با توجه به تصادف های اخیر، توصیه معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به عابران آن است که در هنگام عبور از خیابان و به خصوص در هنگام تاریکی هوا، از ورود ناگهانی به معابر خودداری کنند، وارد تقاطع ها نشوند و تا حد امکان جوانب احتیاط را در نظر بگیرند.

سرهنگ همه خانی به رانندگان نیز توصیه کرد که همواره در مواقع رسیدن به محل عبور عابران، کاملاً توقف کنند و ابتدا به عابران اجازه بدهند تا به صورت ایمن و بی‌خطری رانندگی کنند.

وی در توصیه دیگر خود به عابرین گفت که در هنگام عبور از عرض معابر از گذرگاه‌های عابر پیاده و محل‌های خط کشی شده و پل‌های هوایی استفاده کنند.

براساس ماده ۷۱۴، قانون مجازات فرار از صحنه جرم اعلام می کند که در صورتی که سهل انگاری یا نارضایتی رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده یا مامور وسیله موتوری باعث قتل غیرعمدی شود، فرد مرتکب به قتل غیرعمد، به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و در صورت درخواست اولیای دم، محکوم به پرداخت دیه می شود.

طبق ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی نیز در صورتی که یکی از جهات ذکر شده در ماده ۷۱۴ باعث بیماری جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا منجر به از بین رفتن یکی از حواس یا فلج عضوی از بدن که یکی از مسئولیت ضروری زندگی انسان را انجام می دهد یا تغییر شکل دائمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود، مرتکب محکوم به ۲ ماه تا ۱ سال حبس و پرداخت دیه در صورت طلب کردن از سوی مصدوم می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها