دلایل حذف 27 دانشگاه‌ ایران توسط عراق

طی بخشنامه جدید وزارت آموزش عالی عراق در سال 2022، تعداد 33 دانشگاه ایرانی مورد تایید و 27 دانشگاه رد صلاحیت شد که واکنشهای بسیاری در پی داشته است.

دلایل حذف 27 دانشگاه‌ ایران توسط عراق

میدل ایست نیوز در گزارش اختصاصی نوشت: وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری عراق در دستور العمل جدید خود در سال 2022 دانشجویان عراقی را از تحصیل در 27 دانشگاه ایرانی که پیش از این تحصیل در آنها توسط اتباع عراق مجاز بود، ممنوع اعلام کرده است.

طبق این دستورالعمل که نسخه‌ای از آن نیز به دست «میدل ایست نیوز» رسیده، صرفا دانشگاه‌هایی که یکی از سه شرایط زیر را داشته باشند در فهرست دانشگاه‌های معتبر و مورد تایید وزارت آموزش عالی و پژوهش علمی عراق قرار خواهند گرفت:

دانشگاه‌های معتبر موسسه شانگهای

1000 دانشگاه اول موسسه تایمز

500 دانشگاه اول موسسه QS

بخشنامه وزارت آموزش عالی عراق برای انتخاب دانشگاه‌های معتبر بین المللی

بخشنامه وزارت آموزش عالی عراق برای انتخاب دانشگاه‌های معتبر بین المللی

 

واکنش ایران به اقدام عراق در حذف دانشگاه‌های ایرانی

در همین راستا معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان ایران در واکنش به اقدام عراق در غیرمعتبر اعلام کردن ۲۷ دانشگاه ایران گفت: دولت عراق صرفا دانشگاه‌های ایران را ارزیابی نکرده بلکه با استناد به رتبه بندی‌های جهانی در این زمینه اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، هاشم داداش‌پور روز شنبه گفت که دولت عراق در سالهای گذشته نظام های ارزشیابی مختلفی را تجربه کرده و در سالهای مختلف برخی از دانشگاه های ایران را حذف و برخی را اضافه کرده است.

وی گفت: در تمام دنیا کشورها نظام ارزشیابی خاص خود را دارند و دانشگاه ها را بر اساس ملاک ها، شرایط و اقتضائات خاص خود ارزیابی می کنند که کشور عراق هم جزو آنها است.

معاون وزیر علوم ایران افزود: دولت عراق در رتبه بندی های اخیر دانشگاه ها به رتبه بندی های بین المللی از قبیل رتبه بندی تایمز، شانگهای و QS استناد کرده و آنها را ملاک عمل خود در رتبه بندی قرار داده است.

وی گفت: براساس این رتبه بندی‌ها دانشگاهی که در یکی از این سه نظام رتبه بندی قرار داشته باشد، قاعدتا در رتبه بندی و نظام ارزشیابی دولت عراق هم قرار می‌گیرد.

داداش پور افزود: سال ۲۰۲۲ با چنین شرایطی در عراق شروع شده است به خاطر همین بخشی از دانشگاه های ایران از نظام ارزشیابی عراق حذف شده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ایران ابراز امیدواری کرد با رایزنی هایی که صورت می گیرد، بخشی از دانشگاه هایی که از نظر ایران دانشگاه های معتبر هستند و می توانند در نظام ارزشیابی دولت عراق قرار بگیرند، دوباره به نظام ارزشیابی عراق برگردند.

معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری ایران گفت: البته نمی توان خرده‌ای بر کشور عراق گرفت چون آنها می خواهند نظام ارزشیابی خاص خود را داشته باشند و براساس آن دانشگاه های کشورها را ارزیابی کنند.

وی افزود: دولت عراق فقط صرفا دانشگاه های ایران را ارزیابی نکرده بلکه کل دانشگاه های جهان را ارزیابی نموده است که در این نظام ارزشیابی بخشی از دانشگاه های کشورها ظرفیت ها قبلی خود را از دست داده اند و برخی نیز به نظام ارزشیابی آنها اضافه شده اند.

داداش پور گفت: این موضوع در کشور عراق برای تمامی دانشگاه های دنیا اتفاق افتاده است و تنها مختص به ایران نیست.

کدام دانشگاه‌های ایرانی مورد تایید وزارت آموزش عالی عراق هستند؟

 بدین ترتیب دانشگاه‌هایی همانند دانشگاه بین المللی المصطفی، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و کلیه دانشگاه‌های آزاد اسلامی به غیر از دانشگاه آزاد واحد نجف آباد که پیش از این تعداد بسیار زیادی دانشجوی عراقی پذیرش کرده بودند، از فهرست دانشگاه های مورد تایید خارج خواهند شد.

این در حالی است که در قبال آن دانشگاه‌های معتبر ایرانی که پیش از این در فهرست دانشگاه‌های مورد تایید نبوده‌اند اکنون فرصت پذیرش دانشجوی عراقی خواهند داشت.

از مهمترین این دانشگاه‌ها میتوان به دانشگاه جندی شاپور اهواز، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شیراز و 30 دانشگاه ایرانی دیگر که در لیست ذیل آمده، اشاره کرد.

دانشگاه های ایرانی مورد تایید وزارت آموزش عالی عراق

دانشگاه های ایرانی مورد تایید وزارت آموزش عالی عراق

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها