فوری/ آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است

وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به افزایش ورودی مدارس و افزایش تعداد معلمان بازنشسته و کاهش ورودی دانشگاه فرهنگیان طی چند سال گذشته، نظام آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است.

فوری/ آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است

یوسف نوری بامداد امروز دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از سوی هیئت وزیران و ابلاغ آن طی روز گذشته خاطر نشان کرد: شهادت می‌دهم که مجلس شورای اسلامی به ویژه آقای قالیباف با وسواس و دقت فراوان و پیگیری جدی در مراحل مختلف تصویب این طرح حضور فعال داشتند و ارتقای نظام تعلیم و تربیت و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان را بطور جدی پیگیری می‌کردند.

وی با بیان اینکه «این آیین نامه مابه‌ازای مادی هم خواهد داشت» اظهار کرد: یکی از مهمترین مولفه‌های دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین، احزاب طرح رتبه‌بندی معلمان است. معلمان انقلاب اسلامی قطعاً به عنوان حلقه واسطه بین معلمان عزیز و وزارت آموزش و پرورش که بخشی از حاکمیت است برای حکمرانی متعالی و شایسته بهترین گزینه هستند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: امروز انتظار داریم در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین که مهمترین دغدغه نظام تعلیم و تربیت کشور و مهمترین تاکید و توصیه مقام معظم رهبری و مهمترین خواسته دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت است، برای گفتمان سازی این سند گام بردارند؛ مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند سند را برای اجرا به عرصه بیاورد، گفتمان سازی این سند است که با همکاری فرهنگیان محقق خواهد شد.

نوری گفت: از هم‌گرایی بین دولت، مجلس و شورای نگهبان در بررسی طرح رتبه‌بندی ایجاد شد و صبوری فرهنگیان تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله شیوه‌نامه این آیین نامه که آماده است و فقط نیاز به ویرایش نهایی دارد، هفته آتی تصویب شود تا به اجرا درآید.

وی تاکید کرد: رتبه بندی معلمان شروعی برای ارتقای بخشی به نظام تعلیم و تربیت است که مهمترین عنصر کلیدی آن معلمان هستند. رتبه بندی مهمترین اقدام مصوبه‌ای بود که در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین انجام شده است و ان‌شاءالله در مراحل بعد شاهد اجرای کامل سند خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ورود حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز جدید ایرانی و اتباع به مدارس کشور در سال جدید تحصیلی اظهار کرد: امسال حدود ۵۵۰ هزار دانش‌آموز ایرانی و بر اساس گزارش وزارت کشور حدود ۲۵۰ هزار نفر دانش‌آموزان اتباع به دانش‌آموزان کشور اضافه می‌شوند. از طرف دیگر امسال از ۸۸ هزار نفر الی ۱۲۰ هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت؛ همچنین به دلیل اینکه ورودی دانشگاه فرهنگیان طی چند سال کاهش یافته، این مساله موجب شده که با کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم.

نوری افزود: با مهاجرت‌هایی که انجام شده، در اطراف شهرهای بزرگ جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های درس بیش از دو برابر آنچه در سند تعیین شده است در کلاس‌های درس قرار دارند که این موجب شده شاهد کاهش کیفیت نظام تعلیم و تربیت مواجه باشیم. از طرفی دیگر با کمبود فضا مواجهیم و امروز جا برای تربیت نیروی معلم مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی گفت: از ریاست مجلس درخواست داریم که ان‌شاءالله برنامه هفتم توسعه، رفع مشکلات آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهند؛ باید برای رفع مشکلات نیروی انسانی و فضای مورد نیاز نظام آموزش و پرورش بر اساس نگاه جمعیتی در برنامه‌ هفتم احکامی تعیین شود. همچنین سند تحول بنیادین نیاز به مصوباتی دارد و امیدواریم بتوانیم این مصوبات را در سند هفتم قرار دهیم تا بتوانیم این سند را بخوبی اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اقدامات معلمان در دوران شیوع کرونا خاطر نشان کرد: معلمان کسانی بودند که در همه دوران از جمله دفاع مقدس خوش درخشیدند. این قشر از جامعه در دوران کرونا نیز زحمات بسیاری کشیدند اما نتوانستیم آنطور که شایسته است زحمات آنها را جبران کنیم./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها