چالش‌های ثبت نام در مدارس

چالش‌های ثبت نام در مدارس

رضا قاسم‌پور

فعال فرهنگی

 

این روزها در شرایط نامساعد اقتصادی کشور، مدیران مدارس عادی دولتی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیریت در مدرسه‌ای سراسر مشکل (با دانش آموز و دبیران الک شده) با جیب خالی هنر شیرزنان و بزرگ مردانی است که همواره از چهارسوق و چهارطاق مربع اولیا، دانش آموزان، همکاران و ادارات، تحت فشارهای بی‌امان و خرد کننده می‌باشند.

مشکلات عمومی مدارس دولتی

* نبود سرانه مدارس

* هزینه‌های سرسام آور تعمیر، تجهیز و نگهداری مدارس دولتی

*هزینه‌های تصاعدی حامل‌های انرژی

* سامانه‌های اسقاطی و عذاب‌آور فعلی

* نبود نیروهای خدماتی و سرایداری

*ثبت کتب و تهیه و توزیع آن

* تبعیض‌های ناروای مسئولین

* معضل موبایل در مدارس

* حجم فزاینده بخشنامه‌های آبکی

تنها گوشه‌های کوچکی از مسائل و مصائب آموزش و پرورش پیشروی ماست.

موارد مذکور بخشی از مشکلات ملموس و آشکار مدیران مدارس در اقصی نقاط کشور می‌باشد.

در کنار این داستان نباید از قیاس حجم و نوع کار مدیران متوسطه دوره دوم با مدیران راهنمایی (متوسطه اول) و ابتدایی نیز غافل شد.

مشکلات اختصاصی مدیران متوسطه دوم

تفاوت‌های سخت‌افزاری:

تفاوت کارکرد مدیران مدارس متوسطه دوم با مدیران مقاطع پایین‌تر هم از نظر (ساعت کاری، تعداد دانش‌آموز، مدیریت دو مدرسه متوسطه دوم و بعضا ضمیمه هنرستان همزمان) با حق مدیریت یکسان مسئله‌ای آزار‌دهنده، ناعادلانه و تبعیض آمیز است.

* از منظر تنوع کاری

تعدد فعالیت‌های مدارس متوسطه دوم نسبت به دبستان و متوسطه اول (امتحانات نهایی، کنکور، صدور مدرک پایان تحصیلات، دفاتر فارغ التحصیلی و ...)با حق مدیریت یکسان جفایی عظیم در قاموس باصلابت عدالت بوده و چون تبعیض‌آمیز است قطعا پایه‌های چنین ظلمی پابرجا نخواهد ماند.

تدریس دستوری معاونین در مقطع متوسطه دوم بسیار سخت و جانفرساست.

پیشنهاد می‌شود که به خاطر این همه تنوع کاری ۶ ساعت تدریس من درآوری و تحمیلی از احکام و ابلاغ معاونین مقطع متوسطه دوم حذف شود.

کوتاه سخن اینکه با توجه به قیاس حجم، نوع و حساسیت‌های ویژه کاری مدیران متوسطه دوم با مدیران پایین‌دستی با حق مدیریت یکسان، معطوف وجود ظلم و ستم سیستماتیک و فزاینده نسبت به مدیران متوسطه دوم هویداست. امیدواریم دوستان حاذقی که در شورای راهبری مدیران مدارس دست اندرکاراند در کنار مدیران نجیب کف مدارس و کلاس‌ها اندکی به مصالح عمومی بیاندیشیم.

 

 سخن آخر اینکه:

مهمترین چالش پیش روی مدیران مدارس مسئله پارادوکسیکال ثبت نام می‌باشد. مسئولین بالادستی برای خودشیرینی و کسب وجه در افکار عمومی مدیران خود را در پیش اولیا ذبح می‌نمایند. نزدیک ثبت نام مدارس بخشنامه پشت بخشنامه و تذکر روی تذکر مدیران بخت برگشته را از چهارسو نشانه می‌رود مبنی بر اینکه زمان ثبت نام حق گرفتن شهریه و کمک‌های مردمی را نخواهد داشت. آموزش پرورش خودش که از پرداخت سرانه به مدارس شرمنده بوده و با این دستورات نیز عملا راه کمک‌های داوطلبانه به مدارس را سد کرده و مدیرش را در میانه انبوه مشکلات فی امان الله رها می‌کند. وقتی هم اعتراضی باشد اگر نتوانند مدیر را اقناع کرده و یا مرعوب سیستم‌های نظارتی نمایند. یواشکی می‌گویند فلانی بگذار یکی دو هفته بگذرد طول سال به واسطه انجمن کمک‌های مردمی را جمع کنید.

غافل از اینکه بر حسب عرف و عادت اگر اول ثبت نام مدیر نتواند حساب خالی‌اش را با کمک‌های مردمی ترمیم کند در طول سال کلاهش پسِ معرکه خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها