آیا ازدواج مصلحتی از نظر شرعی درست است؟

ازدواج مصلحتی به معنی ازدواجی است که مبنای اصلی آن عشق و علاقه نیست و به دلایل دیگر از جمله موقعیت مالی ، اجتماعی یا سیاسی انجام می شود.

آیا ازدواج مصلحتی از نظر شرعی درست است؟

ازدواج مصلحتی  (به انگلیسی : Marriage of convenience) ازدواجی است که بر مبنای عشق و علاقه و برای تشکیل خانواده نباشد.

ازدواج مصلحتی میتواند به دلایل سیاسی یا استراتژیک یا شرایط مالی و خانوادگی یا جایگاه اجتماعی، گرفتن وام یا استخدام در شرکتی خاص صورت بگیرد یا این که برای گرفتن ویزا یا اقامت در کشوری خاص انجام شود که در این صورت به نام ازدواج صوری شناخته می شود.

در ازدواج های مصلحتی یک نفر به جای این که با عشق و علاقه ازدواج کند بنا به هر دلیلی براساس مصلحت اندیشی ازدواج میکند. برای داشتن یک ازدواج موفق و پایدار باید عقل و عشق را کنار هم بگذاریم. عشق باید وجود داشته باشد که دو نفر کنار هم بمانند و از زیر بار مشکلات شانه خالی نکنند و مراقب هم باشند در غیر این صورت رابطه زوجیت تبدیل به رابطه ای بسوز و بساز می شود که نتیجه ای جز طلاق عاطفی در پی نخواهد داشت.

برای ازدواج دل باید انتخاب کند و عقل شرایط را بسنجد و انتخاب را تایید کند. شما در ابتدا باید ببینید آیا طرف مقابل به دل شما می نشیند ؟ سپس به شرایط اجتماعی و اخلاقی و خانوادگی او فکر کنید که آیا میتوانید کنار هم زندگی خوبی داشته باشید؟

آیا ازدواج مصلحتی از نظر شرعی درست است؟

از آنجا که برای ازدواج مصلحتی ، صیغه شرعی خوانده می شود حتی با وجودی که قلب دو نفر به یکدیگر تعلق ندارد ولی ازدواج از نظر شرعی و قانونی صحیح است.

ازدواج مصلحتی به خاطر شرایط مالی

امروزه در جامعه ما ازدواج های مصلحتی بیشتر به دلیل شرایط مالی انجام می شود مثلا پیشنهاد ازواج با فردی که موقعیت مالی بالا ، ماشین شاسی بلند ، خانه و ویلا دارد ، معمولا پذیرفته می شود حتی در صورتی که  از نظر احساسی به شخص دیگری وابسته باشد یا در رابطه با فردی دیگر باشد.

به قول معروف نان عشق را که نمیتوان خورد. پول است که خوشبختی می آورد.

دلایل افراد برای ازدواج مصلحتی

ازدواج مصلحتی برای فرار از خانه پدری

افرادی که در خانه پدری تحت فشار هستند یا رفتار خانواده با آن ها خوشایند نیست یا سخت گیری زیادی نسبت به او  می شود ترجیح می دهند برای فرار کردن از این فشارها و تجربه استقلال و خارج شدن از منزل به صورت مصلحتی ازدواج کنند.

ازدواج مصلحتی به دلیل ترحم

گاهی اوقات دختر و پسری که در یک رابطه طولانی مدت عاطفی قرار گرفته اند ولی یک نفرشان به این نتیجه رسیده است که فرد مقابل مناسب ازدواج نیست و نتوانسته عاشق او شود ، ولی به خاطر آشنایی طولانی مدت به دلیل این که نمیخواهد آسیب روحی به او وارد کند ، تصمیم می گیرد از روی ترحم با او ازدواج کند.

ازدواج حسابگرانه

زمانی که برای ازدواج به جای این که به قلبتان رجوع کنید و تصمیم بگیرید با توجه به وضعیت خانوادگی و اجتماعی طرف مقابل تصمیم میگیرد.

ازدواج مصلحتی, رمان ازدواج مصلحتی, عاقبت ازدواج‌ های مصلحتی

احتمال طلاق در ازدواج های مصلحتی بسیار زیاد است.

از آنجا که ازدواج مصلحتی بر پایه عشق نیست  بنابراین بچه ای که ثمره آن است هم براساس عشق ایجاد نشده است که میتواند منجر به مشکلات روحی و تربیتی کودک و در نتیجه ورود یک فرد نابهنجار در جامعه شود.

موارد بسیار زیادی وجود دارند که با وجود این که عاشق شخصی دیگر بودند ولی به هر دلیلی نتوانسته اند با او ازدواج کنند و با فردی دیگر ازدواج کرده اند ولی بعد از سالها زندگی و حتی داشتن فرزند طلاق می گیرند تا به سراغ عشق سابقشان بروند در صورتی که او هم ازدواجی ناموفق را پشت سر گذاشته اند ، دو خانواده به هم ریخته اند تا دوباره دل هایی که هم را میخواسته اند کنار هم قرار بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها