سالوادور راموس کیست؟

سالوادور راموس، جوان ۱۸ ساله‌ای که به عنوان عامل تیراندازی مرگبار در مدرسه ابتدایی «راب» در شهر «یوالده» شناخته می‌شود، سابقه جنایی شناخته شده یا سابقه بیماری روانی نداشت؛ اما فردی در انزوا با چالش‌های خانوادگی متعدد بود که اقدام به ترک تحصیل نیز کرده بود.

سالوادور راموس کیست؟

شهر ۱۶ هزار نفری «یوالده» در جنوب‌غرب ایالت تگزاس واقع است و داده‌های سرشماری ایالات متحده حاکی از آن است که تقریباً ۸۰٪ از جمعیت این شهر، اسپانیایی یا لاتین تبار هستند.

حمله او به این مدرسه، دست‌کم ۲۱ کشته (شامل ۱۹ کودک و ۲ بزرگسال) و ۱۷ زخمی برجای گذاشت.

بر اساس گفته‌های مقامات همچنین شهادت خویشاوندان سالوادور راموس، او که شهروند ایالات متحده محسوب می‌شود فرد اجتماعی نبود، لکنت زبان داشت و به همین دلیل از سوی بسیاری از مردم مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت.

مادرش «آدریانا ریس» در جریان مصاحبه‌ای، منزوی بودن فرزندش را تایید و اعلام کرده بود که او دوستان زیادی نداشت.

یکی دیگر از نوجوانانی که سالوادور را از کودکی می‌شناخت نیز به رسانه‌ها گفت که او حتی یک بار با چاقو صورت خود را زخمی کرده بود.

سالوادور مدت یک سال در یک فست فود کار کرده بود؛ اما حدود یکماه پیش کار خود را ترک کرد و صاحب این رستوران می‌گوید که او واقعا هیچ نوع تعاملی با دیگر کارکنان این فست فود نداشت.

توصیف‌هایی که از شخصیت او شده، بسیار شبیه ویژگی‌هایی است که عاملان قتل‌عام در سایر مدارس آمریکا داشته‌اند؛ از جمله عامل قتل‌عام «پارکلند» در ایالت فلوریدا در سال ۲۰۱۸ که ۱۷ کشته برجای گذاشت یا حادثه «کلمباین» در ایالت کلرادو در سال ۱۹۹۹ که ۱۳ قربانی گرفت.

عاملان این قتل عام‌ها نیز عمدتا افرادی با موقعیت‌های متزلزل در جامعه بودند که تحصیل را ترک کرده بودند و شیفتگی به سلاح، همچنین درگیری با خانواده از دیگر ویژگی‌های آنها بود.

سالوادور راموس که بازی‌های ویدیویی زیادی، به ویژه بازی‌های رزمی مانند Fortnite یا Call of Duty انجام می‌داد، اندکی پس از تولد ۱۸ سالگی‌اش، یعنی در تاریخ‌های ۱۷ و ۲۰ ماه می دو اسلحه و ۳۷۵ فشنگ را بصورت قانونی برای خود خریده و حتی عکس‌هایی از اسلحه‌هایش را در اینستاگرام منتشر کرده بود.

تنها چهار روز پس از خرید این اسحله‌ها نیز یعنی در ۲۴ ماه مه، او در مدرسه ابتدایی «راب» ظاهر می‌شود و یکی از بدترین قتل‌ عام‌های سال‌های اخیر ایالات متحده را رقم می‌زند و درنهایت نیز خودش در جریان تبادل آتش با پلیس کشته می‌شود.

روز حادثه

سالوادور راموس اخیرا پس از مشاجره با مادرش، خانه را ترک و به منزل مادربزگش نقل مکان کرده بود و با مادر بزرگش زندگی می‌کرد. به تازگی نیز مادرش بزرگش گفته بود که او ترک تحصیل کرده و حاضر به بازگشت به دبیرستان نیست.

به گفتۀ کریس اولیوارز، سخنگوی وزارت امنیت تگزاس، او در روز حادثه و قبل از رفتن به مدرسه، ابتدا به مادربزرگ خود شلیک و سپس از خانه فرار کرده است. اما مادر بزرگ که به صورتش شلیک شده بود، درنهایت زنده می‌ماند و با پلیس تماس می‌گیرد.

او سپس با خودرواش به سمت مدرسه ابتدایی می‌رود و در نزدیکی مدرسه نیز تصادف می‌کند. درنهایت خودرو را ترک کرده و به سمت مدرسه می‌دود و می‌تواند از دست پلیس مدرسه که تلاش داشت مانع ورودش به مدرسه شود نیز بگریزد و داخل مدرسه شود.

میان او و پلیس مدرسه هیچ تیری رد و بدل نشده بود که چرایی آن اکنون در کانون تحقیقات پلیس است.

او درنهایت حوالی ساعت ۱۱:۳۰ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی (۴:۳۰ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) در حالی که جلیقه ضد گلوله پوشیده و تفنگ نیمه اتوماتیک AR-15-style در دست دارد، وارد مدرسه می‌شود.

سالوادور راموس از در پشتی وارد مدرسه می‌شود و به سمت کلاس چهارم می‌رود و شروع به تیراندازی به سمت دانش آموزان این کلاس می‌کند.

تحقیات پلیس

به گفتۀ گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، تحقیقات درباره این حادثه همچنان ادامه دارد و هنوز انگیزه او از این حمله روشن نشده است.

آخرین تحقیقات پلیس حاکی از آن است که اوچند روز قبل از این حادثه در فیسبوک اعلام کرده بود که قصد حمله به یک مدرسه ابتدایی را دارد.او حتی هشدار داده بود که می‌خواهد به مادر بزرگش شلیک کند و در پیام جدیدی نیز نوشته بود که این کار را انجام داده است.

به گفتۀ گرگ ابوت، حدود ۱۵ دقیقه قبل از حادثه تیراندازی در مدرسه نیز او پیام دیگری را منتشر و اعلام کرده بود: «من در یک مدرسه ابتدایی اقدام به تیراندازی خواهم کرد.»

به گفتۀ گرگ ابوت، سلاح تهاجمی که او در این حمله استفاده کرده، از سلاح‌های بسیار کشنده محسوب می‌شود.

پلیس پس از اطلاع از حادثه، ساختمان مدرسه را محاصره کرد و برای کمک به فرار کودکان و کارکنان، شیشه‌ها را شکست.

ماموران گشت مرزی ایالات متحده نیز برای کمک به محل آمدند و برای مقابله با تیراندازی وارد ساختمان شدند. در این مرحله یکی از ماموران نیز به دلیل تداوم تیراندازی‌ها زخمی می‌شود.

در نهایت، راموس به ضرب گلوله مجریان قانون کشته می‌شود.

این حادثه علاوه بر ۲۱ کشته، تعداد ۱۷ زخمی نیز برجای گذاشته است که همه آنها دانش آموزانی هستند که از تیراندازی در کلاس خود جان سالم به در برده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها