خانواده داماد؛

تازه عروس شیرازی را مجبور به سقط جنین کردند

تازه عروسی با نقشه همسر و خواهرانش به زور سقط جنین کرد.

تازه عروس شیرازی را مجبور به سقط جنین کردند

چنانچه فرد یا افرادی برخلاف میلِ زن موجب سقط جنین وی شده و در نتیجه ی این رفتار توان بارداری زن زایل شود،مسببین این مسئله دارای مسئولیت هستند.

سیمین تنها یادگار خانواده ای است که در روزهای آغازین جنگ تحمیلی در خرمشهر شهید شده بودند ، پدر همسرم معرفت خرج کرده بود و این طفل معصوم را مانند دختران خودش به دندان گرفته از خرمشهر به شیراز آورده بود. دختری به غایت محجوب و ماخوذ به حیا که علیرغم سختی های فراوان با اراده و پشتکار مثال زدنی اش موفق شده بود با رتبه ی عالی فارغ التحصیل مهندسی شود.

مصطفی داماد خانواده ای که سیمین را مانند فرزندان خویش بزرگ کرده بودند در نقل حکایت این دختر معصوم به حادثه ی تلخی اشاره کرد که چند سال پیش بر سیمین گذشته است.

قصه از آنجا شروع می‌شود که چند سال پیش سیمین به خواستگار سمج و چرب زبانش پاسخ مثبت می دهد. چندین ماه پس از آغاز زندگی مشترک، اعضای خانواده متوجه تغییرات رفتاری سیمین می شوند، دختر شاداب و سرزنده ای که علیرغم از دست دادن کل خانواده اش کنار خانواده ی همسر مصطفی یاد گرفته بود چطور با مشکلات زندگی کنار بیاید از یک خانم مهندس فعال و سرشار از انگیزه وانرژی به زنی افسرده و بدون انگیزه تبدیل شده بود.

مصطفی در ادامه حکایت سیمین گفت: یک سال وچند ماه از ازدواج سیمین گذشته بود که یک روز پدر همسرم تماس گرفت و گفت : همیشه حکم پسری که ندارم و داشتی ، امروز ازت می خوام برای سیمین برادری کنی و هر طور شده، طلاقش و از این مردک نامرد بگیری، بدون چون و چرا رفتم سراغ شوهر سیمین که انگار منتظر بود و از خدا خواسته، بدون کمترین مخالفتی قبول کرد تا در عوض بذل مهریه ، سیمین را طلاق دهد*

پس از چندسال، ازدواج مجدد سیمین پرده از جنایتی بر می دارد که دلیل اصلی طلاق وی از همسر سابقش بوده....

سیمین با چشمانی که از گریه به خون نشسته بود، می گفت: چندماه پس از ازدواجم متوجه شدم که باردار هستم، باهزار ذوق وشوق میز عصرانه چیدم و منتظر موندم تا از سرکار بیاد و خبر باردارشدنم را همزمان با خوردن عصرانه و قهوه بهش بدهم، همین که پاکت آزمایشگاه و دید، فنجون قهوه را پرت کرد طرف صورتم و با مشت و لگد شروع کرد به کتک زدن، هرچی بهش التماس می کردم که لااقل علت این کارهاش و بگه هیچی نمی‌گفت، یک ماه کارش شده بود کتک زدن من، می گفت آنقدر کتکت میزنم که بچه سقط بشه!!

تا اینکه یک روز از سرکار تماس گرفت و گفت براش کاری پیش آمده و شب دیر میاد خونه، ازش اجازه گرفتم تا به خونه ی باباحاجی (پدرهمسرمصطفی) برم که گفت حق نداری پاتو از خونه بیرون بگذاری، همین که تلفن قطع شد استرس و دل آشوب آمد سراغم، خودم با کارهای خونه سرگرم کردم تا متوجه گذشت زمان نشم ، شب از خستگی نفهمیدم کی خوابم برد، یادم نیست ساعت چند بود که حس کردم چند نفر داخل اتاق خواب بالای تختخواب ایستادند ، همین که چشم باز کردم شوهرم با دوتا خواهرش و یک پیرزن غریبه دست وپاهام وگرفتن و...

هق هق گریه دیگر امان حرف زدن به سیمین نداد و ادامه این حکایت تلخ را مصطفی و همسرش نقل کردند که آن شب شوهر سیمین با کمک خواهرانش و آن پیرزن دست و پای سیمین را به تخت بسته ، به زور جنین وی را بیرون می کشند طوری که تا چند هفته، زن بیچاره خونریزی و درد داشته وبعدهم که افسردگی و درنهایت مطرح کردن موضوع نزد بابا حاجی و درخواست مطلقه شدن از مردک نامرد .....

تا اینکه سیمین چند ماه پیش با یکی از پسرهای فامیل که در جریان ازدواج قبلی اش بوده ازدواج کرده، چند روز پیش به پزشک زنان مراجعه کرده، متوجه می شود اتفاق آن شب موجب زایل شدن توان بارداری اش شده است.

تکلیف رفتار کسانی که موجب سقط جنین شده اند بنا به ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی(هرکس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، برحسب مورد به حبس از یکسال تا سه سال محکوم خواهد شد) روشن است اما چالش اساسی این است که این اشخاص بابت موضوع عدم توان بارداری سیمین مسئولیتی دارند؟

در فقه و قانون مجازات قاعده ای تحت عنوان تسبیب وجود دارد به این معنا که چنانچه شخص یا اشخاصی به طور غیر مستقیم موجب جنایتی شوند به عنوان مسبب دارای مسئولیت هستند.فی المثل در قضیه سیمین رفتار مستقیم این افراد موجب سقط جنین شده اما همین سقط جنین سبب شده تا توان باروری سیمین زایل شود لذا بنا به این قاعده اشخاص مذکور به موجب ماده۷۰۶و۵۲۶ قانون مجازات اسلامی مرتکب جنایت شده ،مستحق کیفر و پرداخت ارش* هستند.

با این اطلاعات شکواییه ای برای سیمین تنظیم تا مقدمات طرح شکایت و رسیدگی به این رفتار وحشیانه فراهم آید. با توجه به مستندات موجود از جمله گواهی آزمایشگاه ،شهادت پزشکی که سیمین چند هفته بابت خون ریزی تحت نظر وی بوده ودرنهایت گواهی عدم امکان بارداری سیمین مجازات سختی در انتطار این افراد خواهد بود.

توضیح:

طلاق توافق: چنانچه زوجین برای متارکه از هم به تفاهم رسیده باشند می بایست راجع به حقوق مالی زوجه(مهریه ونفقه واجرت المثل وجهیزیه و..)تعیین تکلیف کنند و چنانچه فرزند صغیر دارند راجع به نحوه ی ملاقات طفل و..نیز تعیین تکلیف شود.بعضا زن در عوض طلاق،مهریه اش را به مرد بذل می کند که تنظیم این صورتجلسه و توافق نامه امری است حساس و دارای آثار حقوقی متعددی لذا لازم است حتما برای تنظیم آن با وکیل مشورت شود.

 ماده ۴۴۹قانون مجازات اسلامی ارش را به دیه غیر مقدر تعریف می کند که میزان آن در شرع تعریف نشده است.در رویه عملی میزان ارش توسط پزشکی قانونی تعیین می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها