بالاخره چه ارگانی مسئول رسیدگی به آلودگی هواست؟

آلودگی هوا این روز ها سایه سنگینش را بر سر استان های صنعتی انداخته و همه مردم را درگیر خود کرده است. به راستی کدام ارگان مسئول، باید شر آن را از سر شهر های آلوده کم کند؟

بالاخره چه ارگانی مسئول رسیدگی به آلودگی هواست؟

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، زمانیکه شاخص آلودگی هوا عدد 38 را نشان دهد به معنای هوای پاک است و در این صورت است که برف های نشسته بر کوه چشم ها را نوازش می‌کند.

این در حالیست که از 271 روزی که از آغاز سال جدید می‌گذرد، تنها 2 روز کوه‌ها از میان ابرهای دودی بیرون آمدند و ریه‌های‌مان هوای پاک استنشاق کردند و با خیال راحت کودکان‌مان را به گردش برده‌ایم.

شاخص آلودگی هم اکنون عدد 148 را نشان می‌دهد که این عدد برای همه گروه‌ها زنگ خطر را به صدا در آورده است.

همچنین در 66 روز از سال جاری کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار امکان انجام بسیاری از فعالیت ها مثل ورزش، خرید و... را نداشتند چرا که طبق اعلام شاخص های آلودگی هوا، هرگاه میزان ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون موجود در هوا از روی عدد 100 عبور کند، هوا برای گروه های حساس ناسالم شده و این افراد نباید در فضای باز به فعالیت طولانی مدت بپردازند و این امر گرفتاری هایی را برای آنان ایجاد کرد.

در این بین کودکان به میزان بیشتری آسیب می بینند چراکه تنفس آنان تند تر، از طریق دهان و بدون گذراندن هوا از فیلترهای مؤثر بینی است و در صورت تنفس آلاینده بیشتری درون ریه هایشان جا خوش می کنند و زمینه ایجاد بیماری هایی مثل برونشیت، تپش قلب و تنگی نفس برای آنان فراهم می شود. در این باره سید احمد طباطبایی متخصص ریه در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: در هوا چندین نوع آلودگی وجود دارد که یکی از آن ها مونوکسید کربن است همچنین گازهایی وجود دارند که ناشی از سوخت‌های نامناسبند که هرکدام از این‌ها عوارض متفاوتی روی تنفس و قلب و عروق دارند بنابراین مسلم است که استنشاق این ها تنفس افراد را سخت می‌کند.

وی افزود: بعضی از آلودگی‌ها به صورت واضح است و افراد زمانی که پای خود را در محیط آلوده گذاشته آن را احساس کرده و محیط را ترک می‌کنند این درحالیست که در برخی موارد آلودگی ناواضح بوده و انسان غلظت آنان را حس نکرده و میزان آن باید به وسیله دستگاه‌ها اندازه گیری شود.

طباطبایی با اشاره به اینکه افراد مستعد توانایی احساس آلودگی های غلیظ را ندارند بیان کرد: اگر کودکان در معرض آلودگی هوا قرار گیرند مستعد صدمه به ریه هایشان می شوند. گاهی اوقات این صدمات به صورت سرفه های مکرر نمایان می شوند.

متخصص ریه ادامه داد: درمواردی که افراد زمینه آلرژی داشته باشند امکان شروع آلرژی های تنفسی هم برای آنان وجود دارد حتی ممکن است غیر از درگیری تنفسی، پوست نیز درگیر شود و خارش چشم، خارش بینی و عطسه های مکرر را به دنبال داشته باشد.

وی به افرادی که درگیر بیماری آسم، بیماری های مزمن ریوی و افرادی که شغل های آنان روی تنفسشان اثر می گذارد اشاره کرد و گفت: درصورتیکه این افراد در معرض آلودگی هوا قرار گیرند زمینه تشدید بیماریشان فراهم می شود.

آلودگی هوا باعث افزایش سکته قلبی می‌شود

طباطبایی با تاکید بر اینکه در دوران آلودگی بیماری های قلبی افزایش پیدا میکند اظهار کرد:  متاسفانه در ایام اوج آلودگی هوا بیماری های قلبی افزایش می‌یابد همچنین در این دوران شاهد رشد سکته قلبی در بین مردم هستیم چراکه خونرسانی به قلب مختل می‌شود.

متخصص ریه ضمن توصیه به عدم رفت و آمد در هوای آلوده  تصریح کرد: افراد در هوای آلوده ورزش را تعطیل کنند. اگر ورزش نکردن سبب آسیب رساندن به آن ها می شود و اجباری برای آنان وجود دارد؛ توصیه ما این است که در فضای بسته به ورزش بپردازند.

پس از ایجاد مشکلات فراوان اعم از بیماری های متعدد، مازوت سوزی، تعطیلی مدارس و ضرر های اقتصادی جبران ناپذیر در سال 96 قانون هوای پاک به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

این قانون شامل 34 ماده است که مواردی که به مردم مربوط بوده تا حد قابل قبولی رعایت شده است برای مثال در ماده 6 بند یک آورده شده است:

دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهارسال و برای وسایل نقلیه عمومی یکسال تعیین می شود.

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف است در صورتی که دارنده وسایل نقلیه موضوع این ماده با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی معاینه فنی خودداری نماید، ضمن متوقف نمودن خودرو، در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جهت دارنده خودرو اقدام نماید.

در تبصره 2 همین ماده  در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز آورده شده است: معاینه فنی و یا مأموران و ناظران بر عملکرد آنان، بر خلاف مقررات موضوع این ماده، اقدام به صدور گواهی معاینه فنی نمایند به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده (540) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم - تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 2 /3 /1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی) محکوم می شوند..

اکثر مالکان خودرو برای رعایت قانون این موارد را در نظر گرفته و به آن عمل میکنند.

اما بعد دیگر قانون که مربوط به اقدامات مجلس شورای اسلامی، وازتخانه های صمت، کشور، بهداشت، راه و شهرسازی، سازمان استاندارد، محیط زیست و نیروی انتظامی صورت بگیرد چنگی به دل نمیزند.

وزارت کشور و وزارت راه اقدامات لازم برای رفع آلودگی هوا را انجام ندادند

گل علیزاده  معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه در از رده خارج کردن خودروها به ویژه موتورسیکلت‌ها موفق عمل نکردیم و به تعداد آن‌ها و سنشان افزوده می‌شود، اظهار کرد: وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه تکلیف داشتند که اقدامی انجام ندادند. براساس ماده 2 قانون هوای پاک سازمان محیط زیست ناظر بر اجرای قانون است، پیگیری‌هایی را درخصوص دستگاه‌هایی که تکالیفشان را انجام ندادند داشتیم و گزارش آن را به دولت ارائه کردیم. برخی از دستگاه‌ها کم کاری خود را پای تحریم‌های ظالمانه و کمبود منابع عنوان می‌کنند. برای اجرای قانون هوای پاک باید اعتبارات لازم برای اجرای تکالیف هزینه‌ای وجود داشته باشد.

وی افزود: تکالیف اصلی و اثر گذار این قانون متاسفانه در این سال‌ها اجرا نشده است به عنوان مثال از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی، نصب فیلترهای جاذب دودی بر روی خودروها، برقی سازی موتورسیکلت‌ها، احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر و ... از آن جمله است. خوشبختانه در استانداردسازی خودروها اقدامات لازم انجام شده امسال یورو 5 بوده و تا سال آینده هم یورو 6 خواهد شد. در بحث بهبود کیفیت سوخت، شرایط مطلوب است اما تا مطلوبیت اصلی فاصله داریم و نیاز به بهبود دارد.

با این حال کورسوی امیدی از سمت مجلس به چشم می خورد در این خصوص سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گفت: این قانون یکی از قوانین مترقی مجلس دهم بود اما بسیاری از مواد آن اجرا نشده و بر روی زمین مانده بود که پیگیری آن را در دستور کار قرار داده و به همین منظور کمیته علمی و تخصصی را تشکیل دادیم.

در برخی موارد اجرای قانون هوای پاک نیازمند بودجه نیست

رئیس فراکسیون مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارگروه هایی را به صورت جداگانه تحت عنوان محیط طبیعی و حیات وحش، محیط زیست انسانی و دریایی، پسماند و آلودگی هوا تشکیل دادیم. مباحث کارگروه ها را بررسی کرده و متوجه شدیم که دستور العمل های برخی مواد قانون هوای پاک هنوز تدوین نشده است. در مکاتبه با دستگاه‌ها آن‌ها از کمبودهای بودجه‌ای، نیرو و امکانات انتقاد کردند در حالی که در بعضی موارد، اجرای این قانون نیازی به بودجه نداشت. البته که عدم اختصاص بودجه متمرکز برای این قانون از خلا های مهم است.

هوای آلوده تهران ارثی است

به تازگی احمد وحیدی، وزیر کشور در این باره گفت: همین هوای آلوده تهران ارثی است که از گذشته به ما رسیده است ولی باید حل کنیم، ساده ترین راه این است که تردد نکنیم اینکه چه طور بر این مشکل فائق بیاییم در پژوهش های کاربردی مهم به دست می آید.

تهران 15 روز است که رنگ باران را به خود ندیده است و نفس های مردم روز به روز بیشتر به شماره افتند.

 اکنون همه مردم پس از قیمت دلار و وضعیت بورس در اینترنت به جستجو درباره زمان بارش برف و باران می پردازند و چشم امید ها همچنان به سمت آسمان است.

این مبحث مانند بیماری کرونا به تازگی ما را درگیر خود نکرده است که با بهانه های عدم وجود راه حل آن را از سر خود بازکنیم بلکه سالیان سال است که بیشتر کشور های جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند و کشور ما از این قاعده مستنثنی نیست. اما برای دستیابی به این مهم باید همه ارگان ها یکرنگ شوند تا بتوانیم رنگ آسمان شهر های صنعتی را آبی نگه داریم و در هوای پاک تنفس کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها