کشف گنج نفیس در سروآباد کردستان + عکس

فرمانده یگان حفاظت اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: ۲۷ شی تاریخی مربوط به دوره‌ هزاره اول قبل از میلاد مسیح در شهرستان سروآباد به این اداره کل اهدا شد.

کشف گنج نفیس در سروآباد کردستان + عکس

سرهنگ رسول مرادی روز جمعه اظهار داشت: پس از دریافت گزارش یکی از دوستداران میراث ‌فرهنگی اهل و ساکن روستای پایگلان از توابع شهرستان سروآباد، مبنی بر اینکه در حین احداث کانال آبرسانی به مزارع کشاورزی به تعدادی گنج برخورد کرده است، این موضوع به صورت ویژه توسط این یگان ثبت و بررسی شد.

به گزارش رکنا، وی افزود: با اعزام کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت این اداره به محل، صحت موضوع تایید و ۲۷ شی تاریخی شامل حلقه، سرپیکان، دستبندهای مفرغی و آهنی که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بود، ضبط و به اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان برای بررسی تحویل داده شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: این اقدام موثر یکی از نتایج فعالیت‌های فرهنگی و اعتمادسازی پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان در میان مردم با فرهنگ منطقه بوده است.

وی ادامه داد: همکاری و عشق به فرهنگ و تاریخ کردستان توسط عضو انجمن دوستداران میراث ‌فرهنگی عامل اصلی کشف این آثار بود که از همین طریق از این مرد فرهنگ دوست کمال تشکر را داریم و امیدواریم همواره همه در راستای حفاظت و صیانت از تاریخ و فرهنگ استان کوشا باشند.

سرهنگ مرادی یادآور شد: نیروهای یگان حفاظت این اداره‌ کل با وجود محافظت و نگهداری شبانه‌روزی از اماکن تاریخی و محوطه‌های باستانی این استان، همواره نیازمند همکاری بیش از پیش مردم میراث‎ دوست برای حفظ و صیانت از ارزش‌‎های تاریخی و فرهنگی کردستان است.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است و ۲۴ کیلومتر با کشور عراق مرز دارد.

در مجموع ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (آثاری که قابلیت جابجایی دارند، مانند سکه‌ها و اسناد)، قنات و اماکن طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از مجموع آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها