سیاره جدید کشف شد

ستاره شناسان سیاره‌ای غول پیکر را پیدا کرده اند که ۱۰ برابر بزرگتر از سیاره مشتری است.

سیاره جدید کشف شد

ستاره شناسان سیاره‌ای غول پیکر را پیدا کرده اند که ۱۰ برابر بزرگتر از سیاره مشتری است و به دور یک جفت ستاره پرجرم و بسیار داغ می‌چرخد. پیش از این تصور می‌شد که این محیط برای شکل گیری یک سیاره بسیار نامساعد است. دانشمندان نام این سیاره را «b Centauri b» گذاشته‌اند. رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که از طریق تلسکوپ بسیار بزرگ خود در صحرای شیلی از این سیاره عکس گرفته، اعلام کرده که این سیاره دو ستاره ای، مقادیر زیادی از اشعه ماوراء بنفش و پرتو ایکس قوی ساطع می‌کند. پرتو‌هایی که تاثیر قوی بر گاز‌هایی می‌گذارند که در شکل گیری این سیاره نقش دارند.

این ستارگان و سیاره در مرکز یک منظومه شمسی در صورت فلکی قنطورس قرار دارند. «b Centauri b» یک سیاره فراخورشیدی است که خارج از منظومه شمسی قرار دارد. محققان می‌گویند که یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد سیارات می‌توانند در منظومه‌های ستاره‌ای پرجرمی تشکیل شوند که برخلاف نتیجه آزمایش قبلی آن‌ها بوده است.

کلید بقای سیاره جدید، در میان داغترین ستارگان کهکشان

سیاره b Centauri b ده برابر بزرگتر از مشتری که آن را به یکی از بزرگترین سیاره‌های کشف شده تبدیل کرده است. این رصدخانه همچنین گفت که مدار این سیاره یکی از وسیع‌ترین مدار‌های کشف شده تاکنون است. مدار این سیاره ۱۰۰ برابر بیشتر از فاصله مشتری و خورشید است. به گفته محققان این فاصله زیاد از جفت ستارگان مرکزی، می‌تواند کلید بقای این سیاره باشد.

سیاره عظیم

این کشف در ماه جولای انجام شده و این هفته به طور رسمی در مجله Nature منتشر شد. محققان در این مجله علمی نوشتند که این کشف مدل‌های موجود برای چگونگی شکل گیری سیارات و ستارگان را به چالش می‌کشد.

مارکوس جانسون، استاد نجوم در دانشگاه استکهلم و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: "این کشف جدید به طور کامل تصور ما از ستاره‌های عظیم را تغییر می‌دهد. ستارگان نوع B عموماً به عنوان محیط‌های کاملا مخرب و خطرناک در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین اعتقاد بر این بود که تشکیل سیارات بزرگ در اطراف آن‌ها بسیار دشوار است."/برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها