نکات مهم در تربیت و آموزش سگ ژرمن شپرد

سگ ژرمن شپرد یکی از محبوب‌ترین نژادهای سگ در ایران و دنیاست.

نکات مهم در تربیت و آموزش سگ ژرمن شپرد

این سگ به طور غریزی یک سگ نگهبان است این سگ به طور غریزی یک سگ نگهبان است، فوق‌العاده باهوش و تربیت‌پذیر است و می‌تواند آموزش‌های مختلف را به سرعت یاد بگیرد. بااین‌حال، تربیت و آموزش سگ ژرمن نیاز به دانش و اطلاعات بالا دارد و لازم است ابتدا آموزش‌هایی مثل فرمان‌برداری و اجتماعی شدن به او آموزش داده شود. از آن جا که این سگ در ایران نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد، در این مقاله قصد داریم نکات مهم و کاربردی در مورد تربیت و آموزش این سگ محبوب را به شما آموزش بدهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

1

ویژگی‌های نژاد ژرمن شپرد

اگرچه تمام سگ‌ها هشیاری و غریزه محافظت دارند؛ اما در برخی نژادها این غریزه نگهبانی بسیار قوی‌تر است و به همین دلیل هم از این نژادها برای نگهبانی، محافظت، سگ گارد و ... استفاده می‌شود. سگ ژرمن نیز یک سگ نگهبان قابل اطمینان است که به خاطر هشیاری بالا، قوه تشخیص قوی و حساسیت خوبی که دارد طرفداران زیادی دارد. نژاد ژرمن بسیار باهوش، وفادار و پرانرژی و فعال است. این سگ به دلیل هوش بالایی که دارد آموزش‌های جدید را به سرعت یاد می‌گیرد و یادگیری فوق‌العاده سریعی دارد.

2

چگونه سگ ژرمن را تربیت کنیم؟

ژرمن‌ها بسیار باهوش و تربیت‌پذیرند؛ با این حال اگر آموزش و تربیت سگ ژرمن  به درستی انجام شود؛ به سگی مطیع، وفادار و نگهبانی قابل اعتماد تبدیل خواهد شد؛ در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری، خشونت، پارس کردن زیاد و ... شود.

سگ ژرمن اگر احساس کند صاحبش قدرت و ابهت ریاست را ندارد از او فرمانبرداری نخواهد داشت؛ بنابراین لازم است با جدیت و قاطعیت سگ را آموزش دهید تا سگ نیز کاملا از شما حرف شنوی پیدا کند. به عنوان مثال، اگر در جلسه امروز قانونی برای سگ خود گذاشتید به هیچ وجه دیگر آن قانون را زیر پا نگذارید. متاسفانه بسیاری از صاحبان سگ، خود قوانینشان را فراموش می‌کنند و بعد از سگ انتظار دارند آن قوانین را رعایت کند.

یک اشتباه رایج اما مهلک در تربیت سگ ژرمن شپرد!

گفتیم که باید در تربیت سگ ژرمن شپرد، جدی و قاطع باشید. متاسفانه بسیاری از افراد تصورشان از جدیت این است که باید سر سگ داد بزنند، با او با خشونت رفتار کنند یا حتی خدای ناکرده او را تنبیه کنند و کتک بزنند. باور این افراد این است که اگر با ژرمن با خشونت رفتار کنند به سگ نگهبان خوبی تبدیل می‌شود. غافل از این که این غیراخلاقی‌ترین و اشتباه‌ترین کاری است که در آموزش ژرمن شپرد می‌توانید انجام بدهید.

رفتار خشن با سگ ژرمن، هرگز او را به نگهبانی هشیار تبدیل نمی‌کند و تنها باعث به وجود آمدن دو مشکل مهم می‌شود:

  1. سگ ژرمن به طور غریزی نسبت به کسی که با او بدرفتاری می‌کند وفاداری نخواهد داشت و تنها از سر ترس ممکن است چندباری به او حرف او گوش کند؛ اما حس فرمانبرداری و مطیع بودن پیدا نمی‌کند و هرزمان که بتواند نافرمانی می‌کند.
  2. سگی که با خشونت تربیت شود ابایی از پرخاشگری و نشان دادن خشونت هم نخواهد داشت و ممکن است به هردلیل به انسان‌ها و هر حیوان دیگری حمله کند و به آن‌ها آسیب برساند.

بهترین روش برای تربیت و آموزش سگ ژرمن شپرد چیست؟

موثرترین و کاربردی‌ترین روش برای تربیت ژرمن استفاده از روش تاییدیه مثبت است که مربیان حرفه‌ای سگ و دامپزشکان تیم پت پرس نیز این روش را بهترین روش برای تربیت سگ می‌دانند. طرز کار این روش بسیار ساده و براساس عملکرد غریزی سگ‌هاست. اگر هر رفتار سگ منجر به پاداش و جایزه بشود سگ به طور غریزی به تکرار آن رفتار ترغیب می‌شود و برعکس، اگر یک رفتار سگ هیچ پاداشی به دنبال نداشته باشد سگ دلیلی برای ادامه آن نخواهد داشت.

به این ترتیب، لازم است نیست سگ را به خاطر رفتارهای اشتباهش دعوا کنید یا مدام به او «نه» بگویید؛ کافی است هربار که سگ کار درستی انجام داد او را تشویق کنید و با خوراکی و جایزه دادن این رفتار او را تایید کنید.

سن طلایی برای سگ ژرمن شپرد را از دست ندهید!

نکته بسیار مهم در آموزش سگ ژرمن این است که آموزش را به تعویق نیندازید و از همان تولگی تربیت کردن سگ را شروع کنید. توله سگ ژرمن از سن 2 ماهگی به بعد کم کم می‌تواند آموزش‌های اولیه را یاد بگیرد. هرچه سن سگ بالاتر برود تربیت و آموزش او سخت‌تر و چالش برانگیزتر خواهد شد.

توله سگ ژرمن شپرد باید تصور و فهم درستی از شرایط طبیعی و غیر طبیعی، غریبه دوست و غریبه مزاحم پیدا کند و قدرت تشخیص خطر را یاد بگیرد. علاوه بر آموزش‌های اولیه، یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی که باید به توله سگ ژرمن شپرد یاد بدهید، اجتماعی کردن است. یک سگ اجتماعی، به هیچ وجه ترسو و خجالتی نیست و هرگز از سر ترس پارس نمی‌کند یا گاز نمی‌گیرد. چنین سگی در حضور صاحبش مطیع، آرام و خوش‌رفتار است و به محض وجود هرگونه خطر سریعا متوجه می‌شود.

3

چطور توله سگ ژرمن را اجتماعی کنیم؟

از سن پایین، توله ژرمن را به جاهای مختلف و ناآشنا ببرید تا با مکان‌‍‌‍‌های مختلف آشنا شود. همچنین تا حد امکان او را با آدم‌ها و حیوانات جدید آشنا کنید تا رفتار دوستانه را کاملا یاد بگیرد. اجتماعی کردن اهمیت زیادی در تربیت سگ ژرمن شپرد برای نگهبانی دارد. زیرا سگی که اجتماعی نشده باشد در مواجهه با محیط جدید یا افراد ناآشنا ممکن است بترسد و احساس خطر بکند و یا از روی ترس گاز بگیرد یا فرار کند.

آموزش فرمانبرداری؛ قدم مهم در تربیت توله سگ ژرمن شپرد

سگ ژرمن برای اینکه بتواند وظایف نگهبانی خود را به درستی انجام بدهد و قابل اطمینان باشد باید کاملا مطیع و فرمانبردار صاحبش باشد. بنابراین لازم است از تولگی، آموزش فرمانبرداری را به سگ آموزش دهید. از همان سن 2 ماهگی به بعد می‌توانید تربیت توله سگ ژرمن را با آموزش‌های پایه و اولیه مثل بشین، بیا، بمون، بسه و ... شروع کنید. همچنین آموزش دستشویی به سگ و آموزش راه رفتن با قلاده را نیز در همین سنین می‌توانید به او یاد بدهید.

برای اینکه جلسات آموزشی موثر و مفید باشد باشد این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • کوتاه باشد (5 الی 10 دقیقه)
  • پیوسته و مستمر باشد (هر روز 2 الی 3 بار)
  • جدی و قاطع، اما با صبر و حوصله باشید
  • جلسه همراه با تشویقی و جایزه باشد تا برای سگ به تجربه‌ای لذت بخش تبدیل شود
  • از داد زدن، تنبیه بدنی و هرگونه تاییدیه منفی باید خودداری کرد

استفاده از تاییدیه مثبت موثرترین روش تربیت سگ ژرمن شپرد است. به این معنا که به جای دعوا کردن سگ برای انجام کارهای اشتباه، او را به خاطر انجام کارهای خوب تشویق کنید و با دادن جایزه و خوراکی، این کار او را تایید کنید.

آموزش پارس کردن و ساکت شدن به فرمان

سگ ژرمن نگهبان قرار است با مشاهده و احساس هرگونه خطر و تهدید با پارس کرد صاحبش را مطلع کند. اما اگر آموزش پارس کردن با دستور را به او یاد نداده باشید با دیدن هرکس و هرچیزی پارس خواهد کرد و اگر در آپارتمان یا فضای شهری زندگی کنید حتما این موضوع مشکل ساز خواهد شد. بنابراین یکی از نکات مهم در تربیت و آموزش سگ ژرمن شپرد این است که به او یاد بدهید چه زمانی پارس کند و چه زمانی پارس نکند.

برای انجام این آموزش، سگ را در موقعیتی قرار دهید که احتمالا واق واق می‌کند، هربار سگ واق واق کرد به او تشویقی بدهید. بعد از چند بار تمرین، یک کلمه دستوری مثل پارس کن یا واق بزن را اضافه کنید.

در مرحله بعد، باید فرمان «ساکت» یا «بسه» را به او آموزش بدهید. هر زمان سگ پارس کردن را متوقف کرد او را تشویق کنید و به او خوراکی جایزه بدهید. با تکرار و تمرین، سگ به مرور یاد می‌گیرد که با فرمان شما پارس کند و با فرمان شما ساکت شود.

جمع بندی

تربیت سگ‌ باهوشی مثل سگ ژرمن مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ به این معنا که اگر روش درست تربیت ژرمن شپرد را بلد باشید به راحتی می‌توانید آموزش‌های مختلف را به او یاد بدهید. اما اگر اصول تربیت سگ ژرمن را بلد نباشید این نژاد باهوش سریع متوجه نابلدی شما خواهد شد و دیگر از شما حرف شنوی نخواهد داشت.

در این مقاله سعی کردیم برخی نکات مهم در تربیت و آموزش سگ ژرمن شپرد را به شما آموزش بدهیم. تربیت ژرمن بسیار مهم و حساس است و مشورت با مربیان قابل اعتماد، دامپزشکان و مطالعه مقالات معتبر و کتاب‌های آموزشی، مثل کتاب تربیت سگ ژرمن شپرد پت پرس می‌تواند در این کار به شما کمک زیادی بکند.

منبع: petpors.com

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها