کاهش ۵۰ درصدی رفتار پرخطر رانندگان در ۳ ماه گذشته | باطل شدن گواهینامه در صورت عبور تخلفات از ۳ بار

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از ۹۲۶ نفر راننده پرخطری که در اردیبهشت‌ماه با سرعت بیش از حد مجاز رانندگی کرده‌اند، ظرف ۳ ماه به ۴۸۰ مورد رسیده‌ایم.

کاهش ۵۰ درصدی رفتار پرخطر رانندگان در ۳ ماه گذشته | باطل شدن گواهینامه در صورت عبور تخلفات از ۳ بار

 محمد رنجبر رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص برآوردهای موجود درباره تاثیر ارتقای امکانات نرم افزاری پلیس بر کاهش تخلفات رانندگی به میزان گفت: ما قرارگاه مدیریت سرعت را از صفر تا صد پیگیری و بررسی می‌کنیم. بر اساس گزارش‌هایی که ما از وضع تخلفات در سال جاری داریم، در فروردین امسال ۷۳۱ مورد مربوط به سرعت‌های تا سقف ۵۰ کیلومتر بیش از حد مجاز بوده که دوربین‌های ما این تخلفات را تصویربرداری کرده اند و ما این تصاویر را آنالیز می‌کنیم و هرکدام را به تفکیک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رنجبر گفت: ما برای آن مواردی که سرعتشان خیلی بالاست و رانندگان پرخطر محسوب می‌شوند، ملاک را ۵۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز در نظر گرفته ایم. یعنی مثلا اگر در جایی سرعت مجاز ۱۰۰ کیلومتر باشد و این رانندگان متخلف در آن مسیر با سرعت بیش از ۱۵۰ کیلومتر تردد کرده‌ باشند، با سرعت بسیار زیاد رانندگی کرده‌اند.
 وی ادامه داد: عدد این نوع تخلف برای اردیبهشت امسال افزایش پیدا کرده و به حدود ۹۰۰ مورد مورد رسیده است. اما از این مقطع ما بر روی این رانندگان پرخطر متمرکز شدیم و این افراد را شناسایی کردیم و برایشان پیامک فرستادیم و به آنها اطلاع دادیم که شما جزو رانندگان پرخطر هستید. ما به این افراد در این پیامک‌ها گوشزد کردیم که بر اساس قوانین مصوب و با کسب هماهنگی با مراجع قانونی، در صورت تکرار تخلف با آنها برخورد خواهد شد و در یک تاریخ معین باید به مرکز پلیس راهور مراجعه کنند. البته تعدادی از این متخلفان را هم به مرکز پلیس راهور آورده ایم و از آنها هم تعهد می‌گیریم و هم آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه می‌کنیم.
 
این مسئول ادامه داد: ما به این افراد متذکر می‌شویم که با سرعت بیش از حد مجاز رانندگی کرده اند و در صورت تکرار تخلف بر روی خودروهایشان شکایت ثبت خواهد شد. این افراد متخلف اگر به مرکز پلیس راهور مراجعه نکنند و تخلف هایشان را هم تکرار کنند، دیگر نیازی به مراجعه آنها نخواهد بود. ما شماره پلاک خودروهای آنها را در اختیار داریم و از طریق نامه‌نگاری با مراجع قانونی شکایت را به ثبت می‌رسانیم. این رانندگان پرخطر اولین باری که مرتکب تخلف سرعت بیش از حد مجاز می‌شوند، باید به مرکز پلیس راهور مراجعه کنند و تعهد بدهند. اما اگر این تخلف را تکرار کنند، ما برای خودروی آنها ثبت شکایت خواهیم کرد.

رئیس مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور گفت: نکته جالبی که باید به آن اشاره کنم، این است که از آن تعداد رانندگان متخلفی که در سال جاری به مرکز پلیس راهور مراجعه کرده‌اند، حتی یک مورد هم دوباره مرتکب تخلف سرعت غیرمجاز نشده اند. اما آن دسته از رانندگان پرخطری که علی‌رغم اطلاع رسانی ما حاضر به مراجعه به مرکز پلیس راهور نمی‌شوند، ما گزارش مربوط به تخلفشان را دریافت می‌کنیم و شماره پلاک خودروهایشان را به بازرسی پلیس راهور می‌دهیم تا دوباره برای پلاک هایشان شکایت ثبت بشود.

رنجبر گفت: با پیگیری‌هایی که ما طی این مدت داشته ایم، در خرداد سال جاری حدود ۱۰۰ مورد از تعداد رانندگان پرخطر کاسته شده و در تیرماه رقمی نزدیک به ۳۰۰ نفر از رانندگان پرخطر کم شده و در مردادماه هم باز عددی نزدیک به ۱۰۰ نفر از شمار این رانندگان پرخطر کاهش پیدا کرده است. یعنی از ۹۲۶ نفر راننده پرخطری که در اردیبهشت با سرعت بیش از حد مجاز رانندگی کرده اند، ظرف ۳ ماه به ۴۸۰ مورد رسیده ایم. این نشان‌دهنده تاثیرگذاری اقدامات پلیس بوده است.
 وی تصریح کرد: خیلی از رانندگان متخلف در گذشته مورد اعمال قانون قرار می‌گرفتند و همان دوربین‌هایی که در بزرگراه‌ها و معابر مستقرند، در حال جریمه کردن این متخلفان هستند. اما با این شیوه برخورد ما و تعهدی که از این رانندگان می‌گیریم، تقریبا تا ۵۰ درصد از آنها دیگر مرتکب این تخلف نمی‌شوند.

این مسئول گفت: ما اطلاعات مربوط به این متخلفان را در سامانه ثبت کرده ایم و در صورت تخلف دوباره دیگر احضار نمی‌شوند. بلکه برای خودروهایشان شکایت ثبت خواهد شد. در این صورت آن فردی که برای خودرویش شکایت ثبت شده برای نقل و انتقال خودرو، اخذ برگه معاینه فنی، پرداخت عوارض یا دیگر کارهای دولتی مربوط به این خودرو هیچ نوع خدماتی دریافت نخواهد کرد.

رنجبر تاکید کرد: این فرد ابتدا باید آن شکایت را رفع کند تا بعد بتواند خدمات مورد نیاز را دریافت کند. رفع این شکایت هم منوط به مراجعه به مراجع قانونی است. در این صورت براساس معیارهای قانونی، چون این فرد با تکرار تخلف، تعهدش را نقض کرده، برای مثال گواهینامه اش برای ۳ ماه ضبط خواهد شد. اگر این تخلف برای بار سوم تکرار شود، گواهینامه فرد باطل خواهد شد.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها