توزیع کتابهای درسی به مدارس؛

فرصت دانش آموزان برای ثبت نام کتابها تا ۳۱ شهریورماه

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جزئیات اقدامات انجام شده برای استقبال از بازگشایی مدارس را اعلام کرد و از تولید برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی خبر داد.

 فرصت دانش آموزان برای ثبت نام کتابها تا ۳۱ شهریورماه

حسن ملکی در نشستی خبری در این باره اظهار کرد: سال گذشته وعده دادم که سازمان پژوهش مسیر تحولی را با یک برنامه معین و با گام های مشخصی آغاز کرده است و بناست راهنماهای برنامه درسی نوین بر اساس اسناد تحول بنیادین را تولید کند. امروز اعلام می‌کنم که در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری راهنماهای برنامه درسی را طراحی و تولید کرده ایم.

وی افزود: این راهنماها باید در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مطالعات و پژوهش های لازم، برنامه ریزی درسی و تولید راهنماهای برنامه درسی، تولید الگوها و دستورالعمل های مربوط به تربیت و یادگیری از جمله سیاست هایی بود که محقق شده است گفت: بنا  داریم از مهر ۱۴۰۱ یعنی سال آینده ۱۰ درصد از محتوای آموزشی را در قالب بسته های تربیت و یادگیری بر مبنای همین راهنماها تهیه کنیم.

تهیه راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی

ملکی ادامه داد: کار دومی که برای آغاز سال تحصیلی انجام شده برنامه ریزی درسی در  دوره پیش دبستان است که در آنجا هم راهنمای برنامه درسی خاص آن دوره را تهیه کردیم که در بخش مهدکودک برای خانواده ها محتوا تولید شده و هم برای بخش پیش دبستانی محتوایی تولید شده است. توانستیم تعدادی محتوا که دستگاه‌های دیگر تولید کرده اند را بررسی و تغییرات و اصلاحاتی انجام دهیم و به الگوی برنامه درسی دوره پیش از دبستان نزدیک کنیم.

وی افزود: قریب به هفت تا هشت بسته تربیت و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان تهیه و به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تحویل شده و همین روزها جهت بهره برداری به استان ها ابلاغ خواهد شد. البته به این بسته ها محدود نخواهیم شد و به استان ها اعلام کردیم در هرنقطه ای از کشور اگر شخصی محتوایی در زمینه پیش از دبستان تهیه کرده بود به کمیته محتوای پیش از دبستان ارسال کند تا بررسی کنیم.

تولید برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تولید برنامه درسی آموزشی غیرحضوری برای شرایط کرونایی خبر داد و گفت: سازمان پژوهش موظف بود یک برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی ارائه دهد. این شرایط ما را به تهیه یک برنامه درسی آموزش های غیرحضوری و شرایط کرونایی ملزم کرد که اکنون در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد و طی دو سه روز آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه آموزش معلمان را نیز در دستورکار داریم گفت: در سال گذشته نیز یک برنامه درسی تهیه کرده بودیم اما برنامه درسی امسال به مراتب غنی تر، واقع بینانه تر و کاربردی تر است. یک سال تجربه کسب کرده ایم و برنامه فعلی به مراتب از برنامه درسی سال قبل پخته تر شده است.

طراحی ۶ رشته جدید در شاخه کاردانش

ملکی ادامه داد: در شاخه کاردانش شش رشته جدید طراحی کرده ایم، استانداردها را اصلاح کرده ایم و اینها نیز برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است. رشته های محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگه داری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهره پردازی، تعمیرات ناوگان و خط و سازه های ریلی عناوین این شش رشته هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال توانستیم ۱۴۶ میلیون جلد کتاب درسی را در ۹۴۵ عنوان درسی در سطح کشور چاپ و توزیع کنیم اظهار کرد: در همین ایام توزیع کتب درسی به مدارس در حال انجام است و هر دانش آموزی به هر علتی موفق نشده باشد تا کنون ثبت سفارش انجام دهد تا ۳۱ شهریور فرصت دارد ثبت نام انجام دهد. هیچ دانش آموزی بدون کتاب نخواهد ماند. کتاب درسی جز از این مسیر به دست دانش آموزان نمی رسد و حتما باید ثبت نام انجام شود.

نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در تمامی کتابها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در همه کتب درسی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان این امکان را خواهند داشت با گوشی همراه از طریق کیو آر کدهای نصب شده در کتاب ها از محتواهای تکمیلی آموزشی بهره مند شوند. ما باید از امکانات فناوری در غنی سازی مواد آموزشی استفاده کنیم. هرچه زمان می‌گذرد محدودیت کتب درسی بیشتر عیان می شود و باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. البته این طرح امسال برای ما جنبه آزمایشی دارد و با بازخوردهایی که می‌گیریم در صورت لزوم برای سال های بعد اصلاحاتی انجام می‌دهیم.

ملکی افزود: ۱۵ درصد محتوای رمزینه‌های سریع پاسخ توسط خود معلمان تولید شده که رویداد مبارکی است و به نام خود معلم درج خواهد شد تا مالکیت معنوی اثر حفظ شود./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها