"اختلال دو قطبی" چیست؟ + علائم و نحوه درمان

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که با تغییرات شدید خلقی مشخص می شود. علائم می تواند شامل خلق و خوی بسیار بالا رفته به نام شیدایی باشد.اختلال دو قطبی به عنوان بیماری دو قطبی یا افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود.

"اختلال دو قطبی" چیست؟ + علائم و نحوه درمان

اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که با تغییرات شدید خلقی مشخص می شود. علائم می تواند شامل خلق و خوی بسیار بالا رفته به نام شیدایی باشد.اختلال دو قطبی به عنوان بیماری دو قطبی یا افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود.

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است در مدیریت کارهای روزمره در مدرسه یا محل کار یا حفظ روابط با مشکل روبرو شوند. هیچ درمانی وجود ندارد ، اما گزینه های درمانی بسیاری وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم کمک کند. علائم اختلال دوقطبی را یاد بگیرید و مراقب آن باشید.

 

حقایق مربوط به اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک اختلال نادر مغزی نیست. در حقیقت ، 2.8 درصد از بزرگسالان با آن تشخیص داده شده اند. میانگین سنی که افراد مبتلا به اختلال دو قطبی شروع به نشان دادن علائم می کنند ، 25 سال است.

افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی حداقل دو هفته طول می کشد. یک قسمت زیاد (جنون) می تواند چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد. برخی از افراد چندین بار در سال با تغییراتی در خلق و خوی روبرو می شوند ، در حالی که دیگران ممکن است به ندرت آنها را تجربه کنند. در اینجا احساسی که برای برخی از افراد وجود دارد ، دو قطبی است.

 

علائم اختلال دو قطبی

سه علامت اصلی وجود دارد که می تواند با اختلال دو قطبی رخ دهد: شیدایی ، هیپومانیا و افسردگی.

در هنگام تجربه شیدایی ، یک فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است احساس عاطفی بالایی داشته باشد. آنها می توانند احساس هیجان ، تکانشگری ، سرخوشی و پر از انرژی کنند. در طول دوره های شیدایی ، آنها همچنین ممکن است رفتاری مانند موارد زیر را انجام دهند:

ولگردی و خرج کردن

رابطه جنسی حفظ نشده

استفاده از مواد مخدر

هیپومانیا به طور کلی با اختلال دو قطبی II همراه است. شبیه شیدایی است ، اما آنقدر شدید نیست. برخلاف شیدایی ، هیپومانیا ممکن است در کار ، مدرسه یا روابط اجتماعی مشکلی ایجاد نکند. با این حال ، افراد مبتلا به هیپومانیا هنوز هم تغییراتی در خلق و خوی خود مشاهده می کنند.

 

در یک دوره افسردگی ممکن است تجربه کنید:

غم و اندوه شدید

ناامیدی

اتلاف انرژی

عدم علاقه به فعالیتهایی که روزگاری از آنها لذت می بردید

دوره های خواب کم یا زیاد

 

افکار خودکشی

اگرچه این یک بیماری نادر نیست ، اما تشخیص اختلال دو قطبی به دلیل علائم مختلف آن دشوار است. درباره علائمی که غالباً در دوره های کم و زیاد مشاهده می شوند اطلاعات کسب کنید.

 

علائم اختلال دو قطبی در زنان

زنان و مردان به تعداد مساوی مبتلا به اختلال دو قطبی هستند. با این حال ، علائم اصلی این اختلال ممکن است بین دو جنس متفاوت باشد. در بسیاری از موارد ، یک زن مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است:

بعداً در زندگی یعنی در 20 یا 30 سالگی تشخیص داده می شود

دوره های شیدایی خفیف تری داشته باشید

قسمتهای افسردگی بیشتری را نسبت به قسمتهای جنون تجربه کنید

در طی یک سال چهار دوره یا بیشتر از مانیا و افسردگی داشته باشید که به آن دوچرخه سواری سریع می گویند

همزمان شرایط دیگری را تجربه کنید ، از جمله بیماری تیروئید ، چاقی ، اختلالات اضطرابی و میگرن

در طول زندگی خطر ابتلا به اختلال مصرف الکل بیشتر است

زنان مبتلا به اختلال دوقطبی نیز ممکن است بیشتر اوقات عود کنند. اعتقاد بر این است که این تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی ، بارداری یا یائسگی است. اگر شما یک زن هستید و فکر می کنید ممکن است به اختلال دو قطبی مبتلا باشید ، برای شما مهم است که واقعیت ها را دریافت کنید. در اینجا مواردی است که باید در مورد اختلال دو قطبی در زنان بدانید.

 

علائم اختلال دو قطبی در مردان

زنان و مردان هر دو علائم مشترک اختلال دو قطبی را تجربه می کنند. با این حال ، مردان ممکن است علائم متفاوت از زنان را تجربه کنند. مردان مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است:

در اوایل زندگی تشخیص داده شود

قسمتهای شدیدتری را تجربه کنید ، مخصوصاً قسمت های جنون آمیز

دارای مسائل سو abuse مصرف مواد هستند

در دوره های شیدایی بازی کنید

مردان مبتلا به اختلال دو قطبی کمتر از زنان به تنهایی می توانند به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. آنها همچنین بیشتر احتمال دارد که با خودکشی بمیرند.

 

انواع اختلال دو قطبی

سه نوع اختلال دو قطبی وجود دارد: دو قطبی I ، دو قطبی II و سیکلوتیمیا.

 

دو قطبی من

دو قطبی I با ظاهر شدن حداقل یک قسمت جنون تعریف می شود. ممکن است قبل و بعد از دوره شیدایی ، دوره های هیپومانیک یا افسردگی اساسی را تجربه کنید. این نوع اختلال دو قطبی به طور مساوی بر مردان و زنان تأثیر می گذارد.

 

دو قطبی دوم

افراد مبتلا به این نوع اختلال دو قطبی یک دوره افسردگی اساسی را تجربه می کنند که حداقل دو هفته طول می کشد. آنها همچنین حداقل یک دوره هیپومانیک دارند که حدود چهار روز طول می کشد. تصور می شود این نوع اختلال دو قطبی در زنان بیشتر دیده شود.

 

سیکلوتیمیا

افراد مبتلا به سیکلوتیمیا دوره هایی از هیپومانیا و افسردگی دارند. این علائم کوتاه تر و کمتر از مانیا و افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی I یا دو قطبی II است. اکثر افراد مبتلا به این بیماری تنها در یک زمان که خلق و خوی آنها ثابت است ، تجربه می کنند.هنگام بحث درباره تشخیص ، پزشک می تواند به شما بگوید که شما چه نوع اختلال دوقطبی دارید.

 

اختلال دو قطبی در کودکان

تشخیص اختلال دو قطبی در کودکان بحث برانگیز است. این بیشتر به این دلیل است که کودکان همیشه علائم اختلال دو قطبی بزرگسالان را نشان نمی دهند. حالات و رفتارهای آنها نیز ممکن است از معیارهای پزشکان برای تشخیص این اختلال در بزرگسالان پیروی نکند.

 

 

 

نکاتی برای کنار آمدن

اگر شما کسی را می شناسید که دارای اختلال دوقطبی است ، تنها نیستید. اختلال دو قطبی حدود 60 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید آموزش خود و اطرافیان است. اگر فکر می کنید علائم اختلال دوقطبی را تجربه می کنید ، از دکتر خود وقت بگیرید و به مطب مراجعه کنید اگر فکر می کنید یک دوست ، خویشاوند یا عزیز شما ممکن است دارای اختلال دو قطبی باشد ، حمایت و درک شما بسیار مهم است. آنها را تشویق کنید تا در مورد علائمی که دارند به پزشک مراجعه کنند. و چگونگی کمک به فردی که با اختلال دو قطبی زندگی می کند را نیز مطالعه کنید.

 

افرادی که یک دوره افسردگی را تجربه می کنند ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. همیشه باید هر صحبت در مورد خودکشی را جدی بگیرید.

اگر فکر می کنید شخصی بلافاصله در معرض آسیب زدن به خود یا صدمه زدن به شخص دیگری است:

با شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

تا رسیدن کمک کنار او بمانید.

هرگونه اسلحه ، چاقو ، دارو یا سایر مواردی که ممکن است آسیب برساند را بردارید.

گوش کنید ، اما قضاوت نکنید ، بحث نکنید ، تهدید نکنید ، یا داد نزنید.

اگر شما یا شخصی که می دانید قصد خودکشی دارد ، با تلفن پیشگیری از خودکشی یا بحران کمک بگیرید. 

 

اختلال دو قطبی و روابط

وقتی نوبت به مدیریت یک رابطه می رسد در حالی که با اختلال دوقطبی زندگی می کنید ، صداقت بهترین سیاست است. اختلال دو قطبی می تواند در هر رابطه ای در زندگی شما تأثیر بگذارد ، شاید به خصوص در یک رابطه عاشقانه.

هیچ وقت درست یا غلط نیست که به کسی بگویید دچار اختلال دوقطبی هستید. صادق باشید. برای کمک به شریک زندگی خود در درک بهتر شرایط ، اشتراک این موارد را در نظر بگیرید:

وقتی تشخیص داده شدید

در مراحل افسردگی چه انتظاراتی دارید

در مراحل شیدایی خود چه انتظاراتی داشته باشید

چگونه معمولاً با خلق و خوی خود رفتار می کنید

چگونه می توانند برای شما مفید باشند

یکی از بهترین راه های حمایت و موفقیت در رابطه ، پایبندی به درمان است. درمان به شما کمک می کند تا علائم را کاهش داده و شدت تغییرات روحی را کاهش دهید. با کنترل این جنبه های اختلال ، می توانید بیشتر روی رابطه خود تمرکز کنید.

شریک زندگی شما همچنین می تواند راه های ارتقا a یک رابطه سالم را یاد بگیرد. این راهنمای حفظ روابط سالم هنگام کنار آمدن با اختلال دو قطبی را بررسی کنید ، که نکاتی را برای شما و همسرتان دارد.

 

زندگی با اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک بیماری مزمن روانی است. این بدان معنی است که شما تا آخر عمر زندگی خواهید کرد و با آن کنار خواهید آمد. با این حال ، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید یک زندگی شاد و سالم داشته باشید.

درمان می تواند به شما کمک کند تغییرات خلقی خود را کنترل کرده و با علائم خود کنار بیایید. برای استفاده بیشتر از درمان ، ممکن است بخواهید یک تیم مراقبت برای کمک به شما ایجاد کند. علاوه بر پزشک اصلی ، ممکن است بخواهید یک روانپزشک و روانشناس پیدا کنید. از طریق گفتاردرمانی ، این پزشکان می توانند به شما کمک کنند تا با علائم اختلال دوقطبی مقابله کنید که دارو نمی تواند به شما کمک کند.

همچنین ممکن است بخواهید به دنبال یک انجمن پشتیبانی باشید. یافتن سایر افراد مبتلا به این اختلال می تواند گروهی از افراد را به شما کمک کند که می توانید به آنها اعتماد کرده و از آنها کمک بگیرید.

یافتن روشهای درمانی که برای شما مفید باشد نیاز به پشتکار دارد. به همین ترتیب ، هنگام یادگیری مدیریت اختلال دو قطبی و پیش بینی تغییرات خلقی ، باید با خود صبر داشته باشید. همراه با تیم مراقبت خود ، روش هایی برای حفظ یک زندگی سالم ، شاد و سالم پیدا خواهید کرد.

در حالی که زندگی با اختلال دو قطبی می تواند یک چالش واقعی باشد ، اما می تواند به حفظ شوخ طبعی در مورد زندگی کمک کند.

پایان پیام 

گزارش از مرضیه عزتی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها