تاثیر باورنکردنی شکلات تلخ در مقابله با کرونا

محققان دریافتند ترکیبات شیمیایی موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها نظیر چای سبز، انگور و شکلات تلخ می توانند باهم پیوند خورده و مانع از عملکرد یک آنزیم خاص موسوم به پروتئاز در کروناویروس شوند.

تاثیر باورنکردنی شکلات تلخ در مقابله با کرونا

به گفته محققان، پروتئازها برای سلامت و زنده ماندن سلول‌ها و ویروس‌ها مهم هستند. اگر از عملکرد پروتئازها جلوگیری شود، سلول‌ها نمی‌توانند بسیاری از عملکردهای مهم خود نظیر تکثیر را انجام دهند. «دی یو ژی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، در این باره می‌گوید:  «یکی از اهداف آزمایشگاهی ما یافتن مواد مغذی در مواد غذایی یا گیاهان دارویی است که مانع از چسبیدن ویروس به سلول‌های انسانی یا تکثیر ویروس در سلول‌های انسانی می‌شود.»

محققان در این مطالعه مشاهده کردند پروتئاز اصلی کروناویروس موسوم به Mpro در مواجهه با شماری از ترکیبات شیمیایی گیاهی مختلف واکنش نشان می‌دهد. به گفته ژی، «  Mpro در کروناویروس برای تکثیر ویروس لازم است. اگر ما بتوانیم مانع فعالیت این پروتئاز شویم ویروس می میرد .»

شبیه سازی های کامپیوتری نشان داده است که ترکیبات شیمیایی موردمطالعه در چای سبز، دو نوع انگور، پودر کاکائو و شکلات تلخ قادر به پیوند خوردن با بخش‌های مختلفی از Mpro است.

ژی در ادامه می‌افزاید: « Mpro بخشی دارد به شکل جیب که توسط ترکیبات شیمیایی پر می‌شود. وقتی این جیب پر شد، پروتئاز عملکرد مهم خود را از دست می‌دهد.»

نتایج نشان داد ترکیبات شیمیایی موجود در انگور و چای سبز در مهار عملکرد Mpro بسیار موفق بودند.  ترکیبات شیمیایی موجود در پودر کاکائو و شکلات تلخ فعالیت Mpro را تقریباً به نصف کاهش دادند. محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

 

منبع: مهر

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها