معادن ایران؛ ظرفیتی بالقوه برای صنعت گردشگری

۵ مهرماه روز جهانی گردشگری است. به همین مناسبت گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری معدنی توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران را در ادامه می خوانیم:

معادن ایران؛ ظرفیتی بالقوه برای صنعت گردشگری

به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، با متحول شدن بخش معدن، بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور فعال می‌شود و به عبارت دیگر؛ به‌دلیل فعالیت معادن در ایران، صنایع معدنی شامل فولاد، مس، آلومینیوم، سرب و روی و … شکل‌گرفته و تقویت می شود. در واقع معدن موتور محرکه صنعت و اقتصاد به شمار می‌رود. گردشگری معدنی می‌تواند برخی از چالش‌های حال‌حاضر در بهره‌برداری از معادن را کاهش دهد.

ایران با داشتن حدود ۷۰ نوع ماده معدنی، ۳ درصد ذخایر شناخته شده معدنی جهان را در اختیار دارد و می‌تواند به روش مطلوبی از این ظرفیت در اقتصاد کشور استفاده کند. بر اساس آمارهای اعلام شده در حال‌حاضر سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی، حدود یک درصد و سهم صنایع معدنی در اقتصاد، حدود ۵ درصد است اما با توجه به وجود منابع عظیم در ایران می‌توان با ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور را افزایش داد.

در این راستا اما با چالش‌های متعددی نیز روبرو هستیم‌، مقاومت افکار عمومی از منظر محیط‌زیستی، خصوصاً ساکنان نواحی مجاور معادن، بدمنظره بودن معادن متروکه‌، بیکار شدن پرسنل شاغل در معدن بعد از اتمام ذخایر معدنی و … ازجمله این موارد است. خوشبختانه در این ارتباط در چند دهه اخیر، در برخی از نقاط معدن‌خیز جهان شاهد بهره‌برداری از معادن در حوزه گردشگری هستیم‌ که می‌تواند بخش مهمی از مسائل را برطرف کند. در واقع با ورود جدی و موثر به صنعت ژئوتوریسم و گردشگری معدنی، کشور می‌تواند از ثمرات مضاعف این صنعت در حوزه معدن بهره‌مند باشد. در این عرصه شاهد تجربه‌های موفق جهانی هستیم.

برخی از معادن تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران دارای پتانسیل هایی برای جذب گردشگر هستند و در این راستا از تیرماه سال ۱۳۹۶ایمپاسکو با ایجاد کمیته ای تحت عنوان “گردشگری معدنی” سعی کرده با شناسایی مناطق معدنی مستعد گردشگر با هدف افزایش اشتغال و توسعه پایدار به جذب گردشگر در این مناطق کمک کند.

دهکده نمکی ‌خور و بیابانک

دهکده نمکی‌ خور در استان اصفهان، نمونه‌ای از جاذبه‌های کشور به شمار می‌رود این دهکده شامل سوییت‌های نمکی، دریاچه نمک، استخرهای تبخیری، استخرهای شنا و حمام نمکی، آبشار زیبای نمکی، امکانات ورزشی-تفریحی، سایت رصدآسمان شب از جاذبه‌های منطقه نمونه گردشگری مجتمع پتاس‌خور و بیابانک بوده که در قالب تورهای گردشگری معدنی، ژئوتوریسم و توریسم سلامت، پذیرای علاقه‌مندان سفر به کویر مرکزی ایران است.

معدن سرب نخلک

تبدیل مجموعه معدنی نخلک واقع در بخش انارک شهرستان نائین به منطقه نمونه گردشگری معدنی که از سال ۱۳۸۹ اجرا شده، فرصت دیگری برای گسترش این صنعت است.

معادن سرب و روی انگوران در استان زنجان

معدن “سرب و روی” انگوران به‌عنوان بزرگ‌ترین پهنه معدنی فعال “سرب و روی” کشور در حال‌حاضر به سبب طبیعت زیبای منطقه و همچنین، ویژگی‌ها و جذابیت‎های زمین‌شناسی یکی از مراکز مهم در حوزه گردشگری معدنی به‌شمار می‌رود. خوشبختانه در سال گذشته با توجه به این مهم اقدامات موثری برای معرفی و جذب گردشگر در این مجتمع معدنی به‌عمل آمده است.

معادن زغال سنگ البرز مرکزی

انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران و دانشگاه شهید بهشتی جهت تبدیل شدن معدن زغال سنگ کنیج کلا به موزه معدنی که در این رابطه شاه تونل کنیج کلا به عنوان یکی از قدیمی ترین معادن این منطقه جهت انجام امور ژئوتوریسم انتخاب شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها