در گفتگو با یک جامعه شناس مطرح شد

فروکش شدن موج مهریه‌های سنگین با حذف زندان از بدهکاران مهریه

یک جامعه شناس درباره قوانین جدید بدهکاران مهریه گفت: حذف زندانی از بدهکاران مهریه می تواند آثار مثبت بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

فروکش شدن موج مهریه‌های سنگین با حذف زندان از بدهکاران مهریه

امیر عباس عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار مستقل آنلاین و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در بحث مهریه یک موضوعی به نام مهر السنه داریم که اگر در قالب مهر السنه این اتفاق بیفتد مهریه جایگاه و نقش واقعی خود را پیدا خواهد کرد، چرا که مهریه یک وجه الضمانی برای همسر است و نمی توان از پرداخت آن تحت هیچ عنوانی سر باز زد.

وی در ادامه افزود: طی چند سال اخیر به دلیل تغییر خرده فرهنگ ها و برخی از مسائل دیگر مهریه بیشتر جنبه تجارت و سودآوری به خود گرفته است که ادامه داشتن این روند می‌تواند آثار منفی بسیاری مانند افزایش آمار زندانیان و متزلزل شدن خانواده را با خود به همراه داشته باشد.  

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه امروزه بدبینی نسبت به مهریه در جامعه وجود دارد چرا که بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته برخی از خانمها با قرار دادن مهریه های به نسبت سنگین تنها پس از گذشت چند روز الی چند ماه اقدام به دریافت مهریه می‌کردند که این روند در افزایش بدبینی نسبت به مهریه  تاثیر گذار بود. تا جایی که در برخی از موارد مهریه به مثابه نوعی اخاذی نیز در آمده بود.

عبداللهی در رابطه با دلایل حذف زندانی در مورد بدهکاران مهریه گفت: این تصمیم قوه قضاییه می‌تواند عاملی برای کاهش مهریه‌های به نسبت بالا باشد.

مطالبه بودن عاملی برای افزایش آمار زندانیان بدهکار مهریه

 وی افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش روی پرداخت مهریه را می‌توان عندالمطالبه بودن آن عنوان کرد. بدین معنا که هر زمانی که زن تمایل داشته باشد می‌تواند تمام مهریه خود را از همسر به طور کامل دریافت کند که این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه می تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی برای برخی از آقایان یا خانواده ها شود، چرا که امروزه بسیاری از مردان در ابتدای امر حتی توان پرداخت یک سکه را نیز ندارند.

این جامعه شناس عندالاستطاعه کردن مهریه ها را راهکار مناسبی برای کاهش آثار منفی مهریه های به نسبت بالا عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود امروزه این نیاز احساس می شود که باید قانون عندالمطالبه بودن مهریه به عندالاستطاعه بودن تغییر یابد. بدین معنا که زمانی که مرد توانایی مالی داشت میتواند مهریه را پرداخت کند.

عبداللهی در خصوص تبعات منفی اجتماعی حذف زندانی بدهکاران مهریه گفت: برای کاهش این مشکلات نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد چرا که در غیر این صورت  در میان زنان این باور رایج خواهد شد که حقوق آنها ضایع و یا نادیده گرفته شده است که  این مسئله از نظر روحی و روانی می تواند آثار منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

قرار دادن کفیل برای پرداخت مهریه

وی در ارتباط با کفیل قرار دادن برای پرداخت مهریه اظهار داشت: قرار دادن کفیل برای پرداخت مهریه خود یکی دیگر از راهکارهای موثر برای کاهش زندانی ناشی از بدهی مهریه و همچنین اطمینان از پرداخت آن می باشد. اتفاقی که در صورت تحقق به یقین  هم باعث واقعی شدن میزان مهریه خواهد شد و همین اینکه دیگر در پرداخت آن مشکلی به وجود نخواهد آمد.

این جامعه‌شناس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در شرایط اقتصادی امروز قرار دادن کفیل برای پرداخت مهریه در عمل شدنی است گفت: اگر میزان مهریه کمی معقول تر شود دیگر در پرداخت آن مشکلی وجود نخواهد داشت. بنابراین کف این قرارداد نیز امکان پذیر خواهد شد.

عبداللهی در ارتباط با اینکه مهریه پشتوانه زن است و حذف زندانی از بدهکاران مهریه چه تاثیری دارد گفت: با توجه به اینکه امروزه متاسفانه روابط در سایه و یا موازی با خانواده بسیار زیاد شده است برخی از خانم ها برای حفظ بنیان خانواده از این اهرم استفاده می کنند اما باید در نظر داشت که راه های عدم پرداخت مهریه نیز امروزه در جامعه بسیار گسترده و متداول شده است بنابراین برای تحکیم خانواده نیاز به راهکارهای موثر و عملی می باشد هرچند باید متذکر شد که انتخاب راهکارهای مناسب به جای زندان نیز می‌تواند در افزایش امنیت روحی و روانی زنان در خصوص پرداخت مهریه بسیار موثر واقع شود. به عنوان مثال دریافت وجه الضمان می تواند یکی دیگر از راهکارهای موثر در دریافت مهریه باشد.

عبداللهی در پایان خاطر نشان کرد: اصولی کردن میزان مهریه از این طریق که دفاتر عقد، خطبه هایی که مهریه آنها بیشتر از حد معمول است را جاری نکنند  به یقین می تواند در معقول شدن میزان مهریه بسیار موثر واقع شود و البته باید متذکر شد که میزان مهریه توافقی بین طرفین است و قانونگذار نمی‌تواند چندان در میزان آن دخل و تصرف داشته باشد. بنابراین در شرایط موجود فرهنگسازی و ارائه آموزش‌های مناسب می تواند در انتخاب مهریه معقول بسیار موثر واقع شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها