مستقل آنلاین گزارش می‌دهد

شهرنشینی عاملی برای افزایش زندگی مجردی

افزایش آسیب‌های اجتماعی در سایه زندگی مجردی

آنچه مسلم است یکی دیگر از دلایل افزایش آمار زندگی مجردی را می توان در شهرنشینی جستجو کرد چرا که در زندگی شهری نظارت اجتماعی به طرز معناداری کاهش پیدا می‌کند که این خود می تواند عاملی برای انجام هرگونه رفتاری از سوی افراد باشد.

شهرنشینی عاملی برای افزایش زندگی مجردی

الهام صمدزاده- مستقل آنلاین سرویس اجتماعی: متاسفانه طی سالهای اخیر و در سایه تغییر ارزش‌ها و باورهای رایج در جامعه شاهد تمایل هر چه بیشتر افراد برای زندگی مجردی هستیم که این خود به یقین می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتر شود.

گفتنی است بنا به اظهار نظر کارشناسان بالا رفتن سن ازدواج یا عدم تمایل به تشکیل زندگی مشترک خود نقش بسزایی در افزایش زندگی های مجردی دارد به گونه ای که زندگی مجردی خود می تواند باعث کاهش تمایل افراد به ازدواج و همچنین افزایش آمار تجرد قطعی در جامعه داشته باشد.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که  ترویج باورهای غلط در جامعه نیز خود نقش پررنگی در افزایش آمار زندگی مجردی بر جای می‌گذارد چرا که امروزه متاسفانه بسیاری از جوانان بر این باور هستند که زندگی مشترک باعث ایجاد محدودیت برای آنها خواهد بود البته این مهم می تواند به دلیل کاهش تعهد پذیری جوانان نیز باشد چرا که طبق تحقیقات به عمل آمده امروزه به دلیل رواج روش های اشتباه فرزندپروری شاهد کاهش مسئولیت پذیری چشمگیر جوانان هستیم.

شهرنشینی عاملی برای افزایش زندگی مجردی

آنچه مسلم است یکی دیگر از دلایل افزایش آمار زندگی مجردی را می توان در شهرنشینی جستجو کرد چرا که در زندگی شهری نظارت اجتماعی به طرز معناداری کاهش پیدا می‌کند که این خود می تواند عاملی برای انجام هرگونه رفتاری از سوی افراد باشد به عبارت ساده تر نظارت اجتماعی خود می تواند عاملی تاثیرگذار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد به عنوان مثال در حاشیه شهرها که نظارت اجتماعی بسیار کاهش می‌یابد شاهد بروز انواع جرم و جنایت هستیم که این خود می تواند نشان از  نقش پررنگ این مهم داشته باشد.

شکاف بین نسلی و عاملی برای افزایش زندگی مجردی

آنچه مسلم است یکی دیگر از دلایل افزایش زندگی مجردی را می توان شکاف میان نسلی عنوان کرد چرا که امروزه متاسفانه بسیاری از فرزندان با والدین خود تفاهم و حس همدلی چندانی ندارند که این خود می‌تواند انگیزه قوی برای افزایش تمایل به داشتن زندگی مجردی باشد.

پیروی از الگو برداری های غربی

 باید در نظر داشت یکی دیگر از دلایل افزایش آمار زندگی مجردی را می‌توان الگوبرداری های غربی عنوان کرد چراکه در کشورهای اروپایی بسیاری از جوانان بعد از سن ۱۸ سالگی به تنهایی زندگی می کند اما باید به این نکته توجه داشت که زندگی مجردی در ایران با آداب و رسوم و همچنین فرهنگ رایج کشور مغایرت بسیاری دارد به گونه‌ای که برخی از جامعه شناسان معتقد هستند که افزایش زندگی مجردی خود می تواند زمینه ساز بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بیشتری در جامعه شود.

پرواضح است که زندگی مجردی خود می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای فرد به همراه داشته باشد به عنوان مثال سختی تعمیرات خانه یا لوازم آن، افزایش انزواطلبی و همچنین احتمال ابتلا به برخی از بیماری های روحی و روانی را نیز می توان از دیگر پیامدهای منفی افزایش زندگی مجردی در جامعه عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها