کانادا آتش را با آتش خاموش می کند؟!

آتش‌نشانان به جای خاموش کردن آتش در کانادا، در حال شعله‌ور کردن بیش از ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی جنگلی در استان بریتیش کلمبیا هستند.

کانادا آتش را با آتش خاموش می کند؟!

 در حال حاضر، چندین مورد آتش‌سوزی ویرانگر مناطق وسیعی از جنگل‌های استان بریتیش‌کلمبیا و قلمروهای شمال غربی کانادا را فراگرفته است. در این میان انتشار ویدئویی از آتش‌پاشی بالگردی بر روی جنگل‌ها سوال برانگیر شده است.

پس از اشتراک گذاری متعدد ویدئویی که نشان می‌دهد یک بالگرد بر روی آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا مایع قابل اشتعال می‌پاشد؛ بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌طور گمراه‌ کننده‌ای ادعا کردند که آتش‌نشانان به جای خاموش کردن آتش، در حال شعله‌ور کردن بیش از ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی جنگلی در استان بریتیش کلمبیا هستند.

به گفته «مرکز بین‌سازمانی آتش‌سوزی جنگلی در کانادا» (CIFFC)، این کشور با دست‌کم ۱۰۰۰ مورد آتش‌سوزی‌های پراکنده در سراسر کشور، بدترین فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی را در تاریخ خود تجربه می‌کند.

کارشناسان معتقدند که تغییرات اقلیمی موجب افزایش خطرات در فصل آب و هوای گرم و خشک می‌شود که کافی است تا شرایط مناسب برای وقوع آتش سوزی فراهم گردد.

اما انتشار یک ویدئو باعث شده تا برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از این اقدام حیرت کنند و جرقه تئوری توطئه‌ای را بزنند. بدین ترتیب که آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کانادا ربطی به تغییرات آب‌وهوایی ندارند، بلکه به طور هدفمند و توسط بالگردهای آتش‌نشان آغاز شده‌اند.

آتش سوزی جنگل های کانادا

این کلیپ بالگردی را نشان می‌دهد که بر فراز جنگلی پر از دود پرواز می‌کند و همزمان مشعل آویزان از بالگرد شعله‌های آتش را پخش می‌کند. در تصویر بعدی زمین‌های وسیعی نشان داده می‌شود که در آتش می‌سوزد.

یکی از کاربران در توییتی نوشت: «کانادا از پهپادهایی با پرتابگرهای شعله و بالگردهایی برای ایجاد آتش در سراسر کشور استفاده کرد، [آن وقت جاستین] ترودو علت آن را تغییرات آب و هوایی می‌نامد.»

فرد دیگری هم در یک حساب کاربری ایکس (توییتر سابق) ادعا کرد که «من در کانادا زندگی می‌کنم. آن‌ها با پرتاب گلوله‌های آتشین از هواپیماهای بدون سرنشین و بالگردها باعث آتش‌سوزی شدند.»

 

راستی آزمایی کلیپ منتشر شده

با انجام جستجوی معکوس از این تصاویر توسط یورونیوز، روزنامه‌نگاران متخصص در حوزه رسانه‌های اجتماعی دریافتند که این کلیپ در واقع حقیقت دارد و دستکاری نشده است.

آتش سوزی جنگل های کانادا

 با این حال، این فیلم آتش‌سوزی‌های فعلی در کانادا را نشان نمی‌دهد. تاریخ آن به ماه ژوئن ۲۰۲۳ بازمی‌گردد و اولین بار توسط سرویس آتش‌نشانی بریتیش کلمبیا در یوتیوب منتشر شد.

 با توجه به توضیحاتی که در آن زمان در مورد این ویدئو آورده شده بود، این کلیپ متعلق به یک آتش‌سوزی برنامه‌ریزی شده در جنگل «دانی‌ کریک / Donnie Creek» با یک بالگرد شعله‌افشان به نام «هلی تورچ / Heli-torch» بوده است.

 با این وجود، معنی آن این نیست که این بالگردها عمدا آتش‌سوزی در جنگل ها را تشدید می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها