چرا قانون درباره مشروبات الکلی فاسد تغییر نمی‌کند؟

این سؤال مطرح است که چرا الکل‌های فاسد و استفاده نشده در چرخه تولید قانونی در حضور نماینده مراجع مرتبط معدوم نشده و یا بهینه‌سازی در امور درست خود نشده است؟ چطور است که حجم زیادی از الکل که در کشور توزیع آن با ضابطه همراه است، به بهانه‌هایی دچار فساد می‌شود و در مسیری قرار می‌گیرد که جان شهروندان گمراه را تهدید می‌کند!

چرا قانون درباره مشروبات الکلی فاسد تغییر نمی‌کند؟

چهارشنبه شب بود که مراکز درمانی کرج پذیرای تعدادی از شهروندان با علائم مسمومیت شدید شدند، این تعداد در ابتدا 37 نفر بودند که عامل مسمومیت آن‌ها خیلی زود مصرف الکل تقلبی تشخیص داده شد.

مشروب تقلبی

در ساعات اولیه پس از شیوع مسمومیت غیرمعمول، 7 نفر جان خود را از دست دادند و 2 نفر هم دچار مرگ مغزی شدند. بستری و دریافت کمک‌های پزشکی برای بسیاری از مسمومان تجویز شده بود که کم کم بر تعداد مسمومان افزوده شد.

تعداد قربانیان الکل تقلبی تا زمان تنظیم این گزارش ۱۸۰ مسموم و ۱۵ فوتی افزایش یافت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با ️تشریح آخرین وضعیت مسمومان ناشی از مشروبات الکلی گفت: تعداد مسمومان‌ ‌به ۱۸۰ نفر رسید.

آمار فوتی‌های الکل تقلبی ۱۲ یا ۱۵ نفر 

این خبر را شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز به رسانه‌ها داده و گفته است: متأسفانه تاکنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و چهار نفر اینتوبه (لوله‌گذاری برای تنفس) شده‌اند.

گفته می‌شود، پزشکان برای درمان برخی از مسمومان ناچار به استفاده از دستگاه دیالیز شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان البرز اما به خبرنگاران اعلام کرده که این مسمومیت الکلی 14 فوتی داشته است.

این حجم از قربانی موجی از نگرانی را به راه انداخت، زیرا ترس از توزیع گسترده این مشروب دست‌ساز هنوز بر کسی مشخص نیست و شاید (خدای ناکرده) به تعداد آن‌ها افزوده شود.

او همچنین در اطلاع‌رسانی خود اعلام کرده است که بیماران بر اثر متانول مسموم شده‌اند.

بازداشت عوامل آغاز شده است

اطلاعات دیروز از عوامل مسمومیت گسترده با مشروبات الکلی تقلبی به این آمار منتهی شد که اقدامات برای شناسایی عوامل فروش الکل‌های تقلبی شروع شده و 4 فروشنده اصلی در این زمینه شناسایی شدند و تلاش برای دستگیری آن‌ها آغاز شده است.

فاضلی‌هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز اما روز قبل از آن با بیان اینکه بلافاصله دستورات مقتضی جهت تشکیل پرونده قضایی، بررسی فوری، شناسایی و بازداشت تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به پلیس صادر شد، گفته بود: طی بازجویی از اولیای دم متوفیان و تحقیقات میدانی، تعداد ۳ نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات شناسایی و دستگیر شدند و از طریق آن‌ها فروشندگان عمده الکل‌های صنعتی نیز شناسایی و دستگیر شدند.

طبق گفته این مسئول قضایی الکل‌های صنعتی به‌صورت خارج از شبکه و غیرقانونی از سوی شخصی که کارخانه تولید اسپری مو در شهرک صنعتی اشتهارد دارد به فروش رسیده است.

این محصول شیمیایی و غیرخوراکی سپس با افزوده شدن مواد دیگر به جای مشروب الکلی خوراکی به فریب‌خوردگان فروخته و این فاجعه را سبب شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفته است: الکل از یک کارخانه شهر اشتهارد که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی سهمیه الکل دارند به‌صورت غیرقانونی تهیه شده است و معمولاً با آب و اسانس‌های مختلف مخلوط و عرضه می‌شود که شامل متانول است.

او یک آمار تأسف‌بار دیگر داده است؛ احتمال اینکه چند نفر در منزل فوت کرده و به بیمارستان هم اعزام نشده باشند وجود دارد.

کسی مشروبات تقلبی را کتمان نمی‌کند

حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز در اطلاع‌رسانی خود به رسانه‌ها اعلام کرده است: به دنبال فوت ۱۴ نفر از شهروندان بر اثر مسمومیت ناشی از استفاده از مشروبات الکلی مسموم در سطح استان تیم ویژه‌ای برای بررسی این موضوع در پلیس استان تشکیل شد. برابر بررسی‌های اولیه و اقدامات میدانی ماموران مشخص شد که ۱۵ شهروند بر اثر استفاده از مشروبات الکلی فوت کرده‌اند.

او گفته است: بلافاصله با انجام اقدامات اطلاعاتی سه نفر از توزیع کنندگان مشروبات الکلی در سطح استان قبل از خارج شدن از استان دستگیر و تحقیقات میدانی برای کشف زوایای پنهان پرونده آغاز شد. در ادامه مشخص شد که توزیع‌کنندگان به صورت غیرقانونی اقدام به دریافت الکل‌های صنعتی فاسد از یک کارخانه تولید اسپری بدن کرده و پس از تولید اقدام به توزیع آن می‌کنند. در بررسی‌های انجام شده ۶۵۰۰ لیتر الکل صنعتی از کارخانه مذکور کشف و این کارخانه پلمب شده است.

الکل فاسد چرا معدوم نشده است؟

 

این سؤال مطرح است که چرا الکل‌های فاسد و استفاده نشده در چرخه تولید قانونی در حضور نماینده مراجع مرتبط معدوم نشده و یا بهینه‌سازی در امور درست خود نشده است؟ چطور است که حجم زیادی از الکل که در کشور توزیع آن با ضابطه همراه است، به بهانه‌هایی دچار فساد می‌شود و در مسیری قرار می‌گیرد که جان شهروندان گمراه را تهدید می‌کند!

آیا این تعداد کشته و مسموم برای دستگاه قانونگذاری کشور زنگ هشدار نیست که با اصلاح قانون فضا را برای آموزش مردم و  عموم شهروندان باز کنند تا شاید از این پس در سایه قوانین، متقلبان و سوءاستفاده کنندگان نتوانند جان‌های بسیاری را نابود کنند؟

متأسفانه پیش از این هم در استان‌های مختلف خبر فوت شدن شهروندان به دلیل خوردن مشروبات تقلبی را شنیده‌ایم و به این دلیل امیدواریم آگاهی در جامعه ما به سطحی برسد که دیگر خبری مبنی برای قربانی شدن جوانان به دلیل استفاده از مشروبات دست‌ساز و تقلبی به دلیل اتفاق نیفتادن در هیچ رسانه‌ای منتشر نشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها